Onderhoud van de modelbaan

Gestart door Frits, augustus 08, 2021, 14:54:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jullie presenteren hier verschillende mooie modelbanen.
Nu is mijn vraag: Hoe houd je die zo mooi? Zo'n layout raakt toch stoffig.  :cry:
Dekken jullie hem af? Of hanteren jullie een bescheiden stofzuiger?
Hoe gaat dat in zijn werk?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Een beetje natural weathering is ook niet weg , scheelt een hoop werk.

Ton
Erare humanum est

Ik vind dit wel een goede vraag waar ik nog weinig over gelezen heb. Sommige ruimten zijn stoffiger dan anderen, dat zal een boel schelen. Lijkt me dat een afdekking (hemeldak) boven de layout ook veel scheelt maar heb er geen ervaring mee. Om nu alles achter een laag plexiglas o.i.d. weg te bergen is ook niet erg prettig in gebruik. Dus ik ben ook benieuwd hoe de ervaren rotten dit aanpakken...

Af en toe stof zuigen.
Voor de rest, ach 'n beetje stof!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

Ik heb mijn baan nog beschermd tegen stof.


Het wordt uiteindelijk wel stoffig maar zoals Ton al zei het maakt het ook natuurlijker. Harde onderdelen, straten daken van huisjes materieel haal ik wel is een stofkwastje overheen. Eventueel nog een kruimeldief voor de straten. Rijdend materieel ook een stofkwastje.


JohnT

Alle gekheid op een stokje , ik heb een zachte make-up kwast en een hele grote platte kwast voor als de natural weathering te erg word.
Het  stofgehalte in de treinenkamer valt gelukkig mee.
Een tijdje geleden het met een stofzuigertje geprobeerd en toen kon ik gelijk een stuk ballasting overnieuw doen.
Dat doen we dus niet meer.

Ton
Erare humanum est

Of toch die ballast beter vastleggen met lijm? Maar gaat er van alle gelijmde dingen nooit iets los?
Ik kreeg eens van iemand een doos oude Faller huisjes die jaren op een zolder hadden gestaan. Daar vielen de verschillende delen gewoon van uit elkaar als je ze oppakte. Ik wist natuurlijk niets over de lijm die er voor gebruikt was. :huh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Naar aanleiding van dit onderwerp heb ik mijn baanplan nog eens bekeken en gezien dat ik mijn schaduwstations, ik heb er meerdere gepland, op eenvoudige wijze kan afdekken met een glasplaat deksel. Die stations liggen in een andere kamer dan de eigenlijke spoorbaan. Dan kan ik mijn treinen nog als in een vitrine bekijken en ze staan er beschermd tegen stof en UV licht. Doordat de stations/vitrines deel uitmaken van het baanplan, kunnen de treinen gewoon gebruikt worden wanneer ik dat maar wil.
Het is natuurlijk maar een deel van de spoorbaan, maar alle beetjes helpen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Dat rail onderhoud hoeft bij mij niet. 
Plastic wielen rijden altijd op plastic rails. De accu zit in de locomotief. 
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.