H0 Athern Genesis 2-8-2 Light Mikado 0n30 conversie

Gestart door dutchbuilder, augustus 05, 2021, 15:25:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

augustus 05, 2021, 15:25:39 Last Edit: augustus 07, 2021, 12:24:52 by dutchbuilder
Ik was eigenlijk op zoek naar een wat kleinere locomotief, een 2-6-0 of een 0-6-0, maar toen kwam ik deze tegen.
Hij was niet echt goedkoop maar Voor een ombouwslachtoffer ging het nog net.
Een Athern, ik wist niet dat dat merk nog bestond, Genesis 2-8-2 Light mikado.
Ontworpen voor de USRA (United States Railroad Administration) in 1917 voor het transport van oorlogsgoederen.
In eerste instantie wilde ik een locomotief met tender maken maar bij nader inzien en de uiteindelijke grootte van het geheel toch maar voor een T versie gekozen.
De foto's zijn van de poging de loc voor een losse tender te maken.
  Of het nu door de pillen komt maar het ontwerpen en uitdenken van de passende onderdelen koste deze keer een hoop moeite.
Ik heb de zij tanks geloof ik wel een stuk of vier keer over moeten maken omdat ik zat te klooien met de juiste passingen.
Zeer frustrerend.
Uiteindelijk is het toch gelukt om alles passend te krijgen maar het heeft wel moeite en styreenplaat gekost.
Ik ben nu de laatste hand aan het model aan het leggen , spuiten en montage.
  Ik zit nog te wachten op een setje KaDee longshank koppelingen en dan maar hopen dat de brandstof tank niet te ver uitsteekt,
Maar daarover later meer.

Ton
Erare humanum est

Ziet er weer veel belovend uit Ton. Modelspoor ligt bij mij een beetje op zijn gat, meer buiten bezig als het weer het toelaat. Ik heb nog wel een proging gedaan een loc van decoder te voorzien maar het ding is niet vooruit te branden. Project weer ff aan de kant.


Mooi dat jij de energie kunt vinden om zo door te gaan.


JohnT

Wil je er een bepaald model mee uitbeelden of is het een fantasie locomotief?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Citaat van: JohnT op augustus 05, 2021, 19:19:01
Mooi dat jij de energie kunt vinden om zo door te gaan.

JohnT

Het kost moeite.

Citaat van: Frits op augustus 05, 2021, 19:45:05
Wil je er een bepaald model mee uitbeelden of is het een fantasie locomotief?

Nee hoor Frits , fantasie maar wel met what if in het achterhoofd.

Ton
Erare humanum est

Dit zijn de zij tanks waar ik het over had,
Het was een zware bevalling (een tweeling) maar het is uiteindelijk toch gelukt.
De cab aangepast voor een T model door er zijdeuren in te maken.
Ja kan in die foto gelijk zien dat deze loc op oliestook rijd.
Alleen kwam ik er na een tijdje achter dat deze tank veel te veel naar achteren steekt en ik niet meer  normaal zou kunnen koppelen zonder idler car.
Dus een smallere gemaakt.
De tank is gelijk bedoeld om een decoder te huizen.
Nu maar hopen dat ik met een langere koppeling wel uit kom.
Daarvoor de boiler voorzien van een steamdome ( van een tenwheeler), stack en lamp uit de junkbox.
Dat geeft gelijk meer smoel aan de boiler.
Ook nog wat opstapjes en een dak vent gemaakt.
Gisteren en vandaag de losse delen gespoten.

Ton
Erare humanum est

Super gedaan Ton.
Weer iets aparts aan je verzameling toegevoegd.
Uhhhh, is tie H0?
Hans, liefhebber On30 + H0

Het is een mooi strak werkstuk. Leuk dat je de close-up van die trapjes in de foto hebt ingezet.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Citaat van: American op augustus 05, 2021, 23:29:26
Super gedaan Ton.
Weer iets aparts aan je verzameling toegevoegd.
Uhhhh, is tie H0?

Nee Hans dat was tie.
Erare humanum est

augustus 06, 2021, 10:34:50 #8 Last Edit: augustus 06, 2021, 10:38:22 by dutchbuilder
Citaat van: Frits op augustus 06, 2021, 07:32:47
Het is een mooi strak werkstuk. Leuk dat je de close-up van die trapjes in de foto hebt ingezet.

Ja dat scheelt opslag van een volledige foto.  :grin:
Hier nog zo'n soort fotootje.
BTW, ik heb dat magneetje door een wat grotere vervangen , deze was toch wel heel erg klein.

Ton
Erare humanum est

augustus 06, 2021, 14:12:39 #9 Last Edit: augustus 06, 2021, 14:14:47 by dutchbuilder
Nog wat tweekjes gedaan.
O, ik zie dat ik de fluit er nog op moet maken en wat verzinnen als safety valves.

Ton
Erare humanum est


augustus 07, 2021, 12:21:37 #11 Last Edit: augustus 07, 2021, 13:42:18 by dutchbuilder
Nee hoor , juist niet.
ik ben er al minstens drie weken mee bezig.
Zoals ik in de begintekst al tikte , wilde het niet zo best lukken in mijn bovenkamer.

Ton
Erare humanum est

Goed resultaat, ondanks die 3 weken!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

Inderdaad,
Ik dacht dat ik te weinig ruimte tussen de loc en een boxcar zou hebben met een normale medium coupler (#5).
Nou dat valt best wel mee.
Maar er van uitgaande dat de longshank wat meer ruimte aan de achterkant geeft , ga ik de olie tank wat groter maken.
De ruimte in de tank is nu wat krapjes voor een decoder met bedrading.

Ton
Erare humanum est