Decals

Gestart door Frits, juli 18, 2021, 16:42:55

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Op mijn nieuwe wagon wil ik graag tekst aanbrengen. Decals zijn daarvoor geëigend dus ik heb een pak van dat papier gekocht en wilde het eens proberen.
Dat valt nog niet mee. 

Ten eerste kun je beter met wat grotere stukken beginnen, die zijn beter te hanteren dan de minuscule teksten die ik ook wilde doen.
Om de juiste achtergrond kleur te krijgen moest ik sowieso al meerdere sets printen. Dat wordt nu mijn lesmateriaal, want enige ervaring in het aanbrengen van dat spul is dringend gewenst bij het verfraaien van mijn wagon.
Het zijn dus inktjet-printed decals.
Hebben jullie daar ervaring mee of nog tips voor mij.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

ik gebruik microsol en microset  om decals te zetten

hier een filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=PQiDs9nI7P4

het is gebruikelijk om decals op glanzende verf aan te brengen , zodat je de randen niet ziet
daarna met blanke lak afdekken

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ik heb transparant en wit gebruikt, kan geen wit printen. Nadelen, de inkt is niet waterproof. Ook na het beschermen van je tekst met blanke lak kruipt het water langs de knip/snijranden en verpest het decals.


Als ik nog is decals nodig heb dan bestel ik ze wel bij die winkel waar Ton ook zijn decals besteld, ben de naam ff kwijt. De decals zijn betaalbaar en goed.


Het gebruik van micro-sol en microset kan ik wel aanbevelen.


JohnT


Er is toch een zekere vaardigheid nodig om dat tere spul heel te houden. En ook veel geduld heb ik begrepen. Daarom ga ik eerst nog eens een poosje oefenen in het behandelen van mijn creaties. Als het echt niks wordt, kan ik de tip van Ton nog inschakelen, maar die hebben op dit moment zelf problemen met hun machine lees ik op de website.
Bovendien is laten printen alleen rendabel als je een A4 vel vol kunt gebruiken. Zover was ik nog lang niet.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

De kosten bij decalwinkel.nl vind ik persoonlijk erg meevallen. Het afdrukken van een A4 kost je een kleine 5 euro en dan nog verzendkosten. Er zijn duurdere zaken in de hobby.

Dat ben ik met je eens. Echter ik heb tot nu toe slechts decals voor 1 wagon nodig, dat is nog geen tiende van een A4. Ik kan natuurlijk gaan wachten tot ik er meer op kan zetten, maar dan blijft mijn wagon half af liggen. 

Er zijn meer mogelijkheden. Ik kan mijn Idex printer er voor inzetten, alleen mijn tekenprogramma wil geen tekst bewerken. Die tekst kan ik ook in Blender maken en dan als .obj in mijn tekening importeren. Veel werk en het resultaat is niet zeker.
Mijn vrouw zag mij bezig en had een simpelere oplossing. Plak ze er gewoon op. Als die wagon in een trein rondrijdt zie je er niets van dat het er op gelijmd zit.

Dat was snel klaar. Wel tevoren de witte randjes nog even met een viltstift in de passende kleur gebracht en daarna er nog een straal blanke lak overheen gespoten.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ik herken het hoor. Etiketten uit de printer doen het overigens ook prima.

Laten die niet op den duur los?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Nog niet meegemaakt, maar een nieuw setje is dan zo geprint ;-)