Vloerdelen maken

Gestart door Frits, juli 15, 2021, 09:59:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Als je niet van lijmen houdt en helemaal niet van schilderen....

En je wil een leuk vloertje van planken in je wagon, hoe doe je dat dan?

Op de tekening kun je planken naast elkaar tekenen en dan lijkt het al snel een vloer. Echter de printer maakt daar braaf een eentonige vlakke plaat van.
Dat is in mijn ogen geen vloer. Als ik de planken verder uit elkaar schuif worden het allemaal losse plankjes en die, tegen elkaar aan lijmen levert wel een vloer met naden op, maar dat is een boel lastig werk en levert een tamelijk saaie vloer op met lijmvlekken.

Kan dat niet beter? Ja wel.

Mijn printer kan een laag van 0,1 mm dik printen. Door nu de planken in 'hoogte' te variëren, kan ik 3 niveaus creëren en die geven tevens de mogelijkheid om in 3 kleuren te werken. Bij de voorlaatste laag wissel ik van kleur en bij de laatste laag doe ik dat nog eens.

Dit proefstukje is het resultaat.

Foto vloer:

Het is gemaakt op mijn Sidewinder printer en de truc kan dus op elke andere FDM printer worden uitgevoerd. Voor een nette wisseling print ik een in de X richting tot 25% verkleinde kopie mee en wissel van kleur als de printer op die kopie print
Door de lichtbreking op het weinige reliëf en de kleuren toont het veel realistischer en blijft toch bruikbaar als vlakke vloer.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.