Swing arm draaistel

Gestart door Frits, mei 28, 2021, 20:34:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Waarschijnlijk helemaal niet Amerikaans, maar ik vond het gewoon een passend model voor onder mijn rijtuigen, waarmee ik straks de bende Chinese toeristen de berg op en af ga vervoeren. Meteen al een paar wijzigingen ten opzichte van het origineel, dus ik noem het maar mijn eigen ontwerp. Swing arm omdat de vering nu eens niet tussen de boven en de onderbalk zit maar direct boven de lagerpot.
Die swing arm kan wel 3 mm op en neer bewegen.
Nu komt het. Ondanks dat de arm met het lager kan bewegen, is het in een file geprint. 
Het ding kan er niet uit dus. In het draaipunt zit zoveel ruimte dat het materiaal heel gemakkelijk losbreekt en de sleuf in de zijkant van het draaistel is net breed genoeg om hem niet te laten klemmen. Dat deed het bij de eerste poging wel, dus denk nu maar niet dat ik dit zo even teken en uitprint. De derde poging was de beste. Eerst wilde ik die afzonderlijk geprinte arm in de sleuf steken en met een klein busje laten draaien, maar dat werd allemaal erg zwak. Toen maar eens de poging gedaan het in een keer te printen.



De foto is natuurlijk een belachelijk sterke vergroting van wel 25 x. Het lager busje in de arm is 2 mm. En het veert hoor.
Gemaakt met mijn 0,2 mm nozzle en grijs PLA. Dit is ook de binnenkant van het draaistel. De buitenzijde is mooier en het totaalbeeld ook.
Ik pruts nog even verder aan mijn rijtuig.
Vandaag mijn tweede prik gekregen en een Netflix abonnement genomen, omdat we de reclame echt zat zijn. Dus wij vervelen ons echt niet hoor. :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Na wat experimenten heeft mijn allereerste 0n3 draaistel toch definitievere vormen aangenomen. Kijk even  mee.
Zo komt het basisdeel uit de printer. Het wordt gewoon liggend geprint. De swingarmen zitten er dus al in.

Van onder ziet het er zo uit. Dat raster is allemaal support en moet verwijderd worden. Maar ook de delen onder de swingarmen en onder de koppelbalk en de beide remcilinders. Dan ben ik er nog niet, want ook uit de lagerpot moet een kerntje worden losgepeuterd en tussen de swingarmen en de zijbalken zit support. Dat laatste laat zich gemakkelijk er uit trekken. Die kerntjes uit de swingarm zijn vervelender. En dan moet je nog voorzichtig zijn met het vastpakken van het hele ding. Maar het gaat goed.





Nadat ik met een hele kleine schroevendraaier het support heb los gewrikt is het eenvoudig te  verwijderen.
En dan krijg je dit te zien.









Omdat er geen kogellagers worden gebruikt, maar messing busjes zijn er op de as tussen het wiel en dat lagerbusje 2 flinterdunne metalen ringen M2 geplaatst.
Die bronskleurige remstangen bestaan uit 1 geheel en worden het laatst toegevoegd. Mee printen ging niet omdat er dan zoveel support onder komt dat het er niet meer uit te pulken is, zonder dat er stangen afbreken.
Het draaistel rijdt en veert prima, maar moet wel enigszins belast worden anders staat de boel op de handrem. :embarrassed:

Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

mooi stukje werk.

Ton
Erare humanum est


Dank jullie wel. Inmiddels staat nummer 6 op de printer en teken ik weer aan mijn rijtuig verder.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Heel netjes gedaan Frits.
Ziet er al goed uit.
Hans, liefhebber On30 + H0