Meneer de machinist

Gestart door Frits, april 10, 2021, 20:46:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Uit het verre Oosten arriveerden vandaag 100 mannen en vrouwen in de schaal 1:50. Heel geschikte lui voor mijn spoorbaan. Chinezen zijn altijd wat aan de kleine kant, dus bij 1:48 voelen zij zich wel op hun plaats. Eén van die kerels wordt straks aangesteld als machinist op mijn toekomstige Porter. En misschien ook één als stoker.
Nu was mij eerder, bij het bekijken van 0n3 video's op You Tube, al opgevallen dat die machinisten een vervelende eigenschap hebben als de locomotief achteruit rijdt. De brave man kijkt dan voortdurend de verkeerde kant op. Dat hoort toch niet.  :angry:

Wat is daar aan te doen?

Ja, gewoon met de hand verdraaien als je van rijrichting veranderd.
Maar kun je daar bij op je spoorbaan? Vergeet je dat dan niet 9 van 10 keer? :huh:
Kan het ook anders? Automatisch misschien?

'Vingers?', zou professor Eric Scherder roepen.

Heeft iemand dat probleem al eens getackeld?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Achteruitkijkspiegels my dear fellow.

Ton
Erare humanum est

dat is al eens opgelost door Lenz
die heeft een machinist in een diesel gezet die zich omdraait met het wisselen van de rijrichting
https://www.youtube.com/watch?v=nwAJTUY9pug

bij ongeveer 1.17 zie je het

nu is dit een grotere lok , lijkt me voor een porter een grote uitdaging

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ja, het kan dus wel en is ook niet nieuw. Maar ze geven niets weg over de manier waarop het gebeurt, waarschijnlijk een gewone wisselspoel, gelet op de snelheid van draaien. Een servo was trager in de beweging geweest.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Kijk eens naar de Youtube video's van Laurie McLean, die maakt allerlei bewegende mensjes in On3 en zelfs in H0, Dit met kleine vertragingsmotoren.

Ron

april 11, 2021, 09:57:42 #5 Last Edit: april 11, 2021, 10:01:20 by JohnT
Denk dat je het trilmotortje van een smartphone kunt gebruiken. Die kun je massaal kopen bij de bekende oosterse leverancier.


Ze zijn in diameter wat groter dan een luciferkop, hoofd op het asje het motortje in het figuur. Aansturen met een functie van de decoder.


Overigens, je kunt de figuurtjes ook zelf printen als je een speciaal model wilt hebben. Ik heb er een handleiding voor gemaakt.

https://modelspoor-3d-printen.nl/portal/makehuman-blender-voor-het-maken-van-minimensjes/


Het figuurtje in de handleiding is in H0 geprint en ziet er prima uit.


JohnT

Die trilmotortjes heb ik ook, maar die missen de vertraging en geven dus een plotselinge beweging, leuk om bv. een koppeling open te sturen maar voor een figuur te laten bewegen minder geschikt. Er zijn ook 6mm doorsnee motortjes met vertraging te koop bij Ali.

Ron

Die Laurie MvLean is een fantastische modelbouwartiest. Hij laat zijn figuurtjes echt van alles doen tot orgelspelen toe. Knap werk hoor. Heel leuk om te zien dat anderen dit ook met succes geprobeerd hebben.
De kleine motoren die Gilpin 43 bedoeld, zijn bij Ali te koop als planetary geared motor en zijn inderdaad 6 mm in doorsnede. Ze kunnen heel langzaam draaien en je kunt daar dan van alles mee aan sturen.
Ik herinner mij in de jaren tachtig eens een normaal Minitrix wissel langzaam te hebben laten bewegen door het pulserend (PWM) aan te sturen. Het was gewoon de standaard spoel, maar het bewoog als of het servo geregeld werd.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.