My freight cars

Gestart door Frits, maart 20, 2021, 12:28:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nu ik een stel draaistellen af heb, wil ik er natuurlijk een car op zetten.
Mijn idee was een soort universele bodemplaat te maken, die naar behoefte aan de zijkanten versierd kan worden met U profiel-vormige balken, die dan in elke kleur gemaakt kunnen worden. Ook het raamwerk onder de wagonbodem is apart en kan variëren met het model. Boven op deze bodem komt dan de eigenlijke opbouw zoals een boxcar, een reefer of een gondola.
Na heel wat tekenwerk was het vandaag zover dat ik een prototype wilde printen om eens te zien wat er goed en wat er fout is.

Die bodembak is hol en boven open. Straks komt daar nog een hoeveelheid lood in te liggen voor de massa van de wagen. Op de zijranden heb ik nokjes, zoals klinknagels, die in de holtes van de randen moeten passen om het geheel makkelijk te kunnen lijmen.
Die nokjes zijn veel te klein geworden.
En de holtes in de randen eveneens. Dus dat moet al beter.
De klinknagels op die randen zijn wel zichtbaar, maar de printer trekt op meerdere plaatsen een draad er tussen. Ook dat moet beter. Minder warm extruderen en iets meer retractie zal wel helpen.
Maar mijn idee om het draaistel op een afgeplatte kogel te laten draaien werkt ook niet goed. De vloer wiebelt veel te veel links en rechts. Die verende klauw over de kogel is te slap en bovendien zijn er toch al twee delen van die klauw na een keer er op en er af gebroken. Dat moet dus ook anders. Toch maar een schroef er in? In elk geval bij één draaistel. Ik ga er nog even een nachtje over slapen.

Wat mij ook wat tegenvalt zijn de afmetingen van de wagon. Tamelijk breed en ook wel aardig lang voor mijn kleine baan. Misschien kan ik nog wat corrigeren.
Nee, niet naar 0n30. 
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Om de wagon stabiel te houden zou boven één draaistel een vlak raakvlak kunnen handhaven hierop blijft de bak recht. Het andere draaistel met een bolle kop tegen het vlak van de wagon monteren. Op de bolle kop kan de wagon draaien maar blijft stabiel door het andere draaistel. Plaatjes verduidelijken veel meer maar die heb ik ff niet, hoop dat je begrijp wat ik bedoel.


JohnT

Ja wel, ik had gehoopt dat mijn klem strak genoeg zou zijn, maar dat valt dus tegen. Als ik bij een draaistel er een schroef in zet blijft de wagen daar star rechtop, maar kan wel draaien. Dan is het probleem wel opgelost vermoed ik. Morgen is er weer een dag.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.