Resin 3D printer, het valt nog niet mee.

Gestart door JohnT, maart 20, 2021, 09:38:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Onlangs heb ik de Anycubic photon 3D-printer aangeschaft en met een meegeleverd testprintje uitgeprobeerd. Schitterend mooi resultaat. Maar omdat men waarschuwt voor stank wat overigens reuze meevalt met het ingebouwde koolstoffilter had ik bedacht de printer in de schuur te zetten bij het open raam zodat de lucht weg kan.

Vanaf dat moment wil er niets lukken, elke print plakt op de folie in het bakje met resin maar niet aan de printplaat. Na wat zoeken op het internet en het doornemen van allerlei mogelijke oorzaken, zoals het uitrichten van de printplaat kwam ik er achter dat het met temperatuur te maken moest hebben. Het was gewoon te koud in de schuur. Dom van mij, op de fles met resin staat notabene gebruikstemperatuur 25-30 graden Celsius!

Printer naar de keuken verhuisd onder de afzuigkap, vandaag een nieuwe poging.

In geval van problemen kan ik je het 3D print forum aanbevelen. Daar weten ze een hoop antwoorden op de vragen die er gesteld worden. Van resin printen heb ik geen verstand, maar die koude schuur had ik je nog wel kunnen afraden. De resin printers zijn er wel in de minderheid, maar ik ken er verschillende die zo'n ding hebben.

https://www.3dprintforum.nl

Registreer je en stel je even voor in het voorstel forum, voordat je meteen om hulp gaat schreeuwen, dat wordt daar erg op prijs gesteld. :wink:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Bedankt voor het aanbod Frits heb er al gekeken maar niets gevonden. Ik heb het bericht meer als weetje geplaatst wie weet heeft iemand er ooit iets aan. Staat ook op mijn eigen forum https://modelspoor-3d-printen.nl/portal/  :laugh:


JohnT

Nou , ik heb er iets aan John , want dat wilde ik dus ook met een resin printer doen, in het tuinhuis plaatsen. Weet je trouwens zeker dat het 25-30 graden is , dat is het namelijk bijna nergens , ook niet in een normale keuken.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

En dankjewel Frits en John voor de links.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Jan op de fles staat beste verwerkings temperatuur 25-30 graden.


In de keuken onder de afzuigkap werkt het wel. Zit nu uit te vogelen hoe ik een fiets met spaken in de wielen kan printen (H0). Want zo fijn kan het. Succes is afhankelijk van hoe je model (welke stand) wordt geprint en de juiste ondersteuning.


JohnT

Als je hem op zijn kop zet, heb je drie steunpunten.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Citaat van: JohnT op maart 21, 2021, 09:10:13
Jan op de fles staat beste verwerkings temperatuur 25-30 graden.


In de keuken onder de afzuigkap werkt het wel. Zit nu uit te vogelen hoe ik een fiets met spaken in de wielen kan printen (H0). Want zo fijn kan het. Succes is afhankelijk van hoe je model (welke stand) wordt geprint en de juiste ondersteuning.


JohnT

Okay , dus ideaal 25-30 maar een graadje of 20 doet ie het ook, dank je .
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

maart 21, 2021, 14:13:26 #8 Last Edit: maart 21, 2021, 14:16:44 by JohnT
Citaat van: Frits op maart 21, 2021, 12:11:12
Als je hem op zijn kop zet, heb je drie steunpunten.


Ik heb al van alles geprobeerd. Ligt nu op zijn zij. Met een resin-printer is het het beste om in de vrije ruimte te printen. Supportpijlers ondersteunen het object.


JohnT

Inmiddels weer een poging gedaan met andere software, de software van de fabrikant. Waarom ik dat niet eerder heb gedaan? Omdat er op het WWW werd gezegd dat je beter  Chitubox kunt gebruiken. Maar nu dus met de software van de fabrikant, Photon workshop.





Nog niet perfect maar ik zit in de goede richting.


JohnT

Het loopt een beetje spaak John. :rolleyes:

Ton
Erare humanum est

Dat H0 fietsje staat op Thingivers en ik heb het even gedownload. Het is wel printbaar, maar niet de spaken in de wielen. Die zijn zo dun dat Cura er niets van maakt. Zelfs niet met mijn fijne 0,2 mm nozzle. 
Nu ik er toch naar kijk, heb ik het verschaald naar 1:45 en dan is het wel helemaal printbaar met een hoop support.
Morgen zal ik je laten zien wat het geworden is.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Een resin printer moet dit wel kunnen, gewoon blijven proberen John
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Zelfs in 1:45 wordt het echt niks. Veel te zwak om zelfs maar vast te pakken. Hier de (slechte) foto nog op de printer



Bij het verwijderen van het support breekt er meteen van alles af en de wielen zitten vol met stringing.
Gewoon net een brug te ver in Arnhemse termen. Zonde van je tijd.
Maar John, dit is wel 'DE' kans om te bewijzen dat een resin printer zoveel meer kan dan een FDM. 
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Waarom print je dat fietsje in H0? Je rijdt toch met 0n30? Dan is de schaal toch 1:48.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.