Drukveren

Gestart door Frits, januari 21, 2021, 06:42:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nu ik draaistellen aan het bouwen ben, heb ik daar drukveren voor nodig om mijn wagon lekker soepel over eventuele obstakels te kunnen laten rijden. Op de voorbeeld foto's die ik bekijk, zien die veren er flink stevig uit en dat moet ook als je leest wat voor gewicht die wagons soms vervoeren.
In het model ligt dat allemaal iets anders. Ten eerste worden modelwagons zelden zwaar beladen en hebben ze vaak al een belachelijk licht eigen gewicht ten opzichte van hun grote voorbeelden. Mijn eerste idee om een veer toe te passen die er op schaal ongeveer goed uitzag strandde dan ook meteen. :angry:
In een veertje (rond 3 mm) van een 0,5 mm staaldraad, krijg je met je vingers knijpend geen beweging in. Laat staan in 8 van die dingen. De wagon zou tientallen kilo's moeten wegen om te kunnen veren.
Het moet dus lichter, dunner en slapper.
Gelukkig had ik ook voor de zekerheid veertjes besteld van rond 3 mm uit 0,2 mm draad. Ali levert die dingen per 20 voor 1,94 â,¬ en daar kun je ze zelf niet voor wikkelen. Dat is al een stuk dunner dan het veertje uit een oude balpen en het veert gemakkelijk. Zo gemakkelijk, dat als je niet goed oplet ze meteen de kamer in jumpen en je een nieuwe kunt pakken.
Enfin, na een kwartiertje proberen en  heb ik ze er toch in gekregen en kan het karretje verend rijden, mits er enige lading met gewicht aan wordt toegevoegd.

Als ik verder ben met de bouw gaan we het zien of het ook goed werkt.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Citaat van: Frits op januari 21, 2021, 06:42:32
Zo gemakkelijk, dat als je niet goed oplet ze meteen de kamer in jumpen en je een nieuwe kunt pakken.


Misschien doe je dit al Frits , maar als ik met hele kleine dingen in de weer ben, eigenlijk altijd als ik aan mijn werkbank zit , heb ik een schort om wat aan de rand van het werkblad vastzit . Niet alles wat weg springt komt daar in maar wel vele dingetjes die anders ergens op de vloer terecht waren gekomen.

Gebloemd schort voor een paar euro bij de action of zo. Links onder in de foto. En een zwarte aan mijn andere werkbank,



3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Dat is een goed idee Jan, alleen die gebloemde versie lijkt mij niet zo handig als een effen grijs of wit.
Daar zie je meteen iets op liggen.  :wink:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Maar zo'n gebloemde schort zou best wel leuk staan!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

Dit is uit een vorig leven , een edelsmedenwerkbank met schootsvel.

Ton
Erare humanum est

Ja dat ziet beter uit Ton, en groot genoeg , een van de redenen dat ik die gebloemde kocht was dat die groot was . En dingen vinden doe je gemakkelijk , het gaat allemaal naar het diepste punt.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N