Rails, maar dan anders.

Gestart door Frits, januari 19, 2021, 14:58:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bij rails denken de meeste spoorwegmodelbouwers aan metalen profielen om hun treinen op te laten rijden. Van A naar B of het bekende rondje om de kerk en alles wat je verder kan bedenken voor layout. Tevens transporteren de rails de energie om de trein te laten rijden.
Voor mij zijn rails ook de profielen die mijn trein richting geven en dragen, maar ze hoeven geen energie te transporteren, ergo ze hoeven dus niet van geleidend materiaal gemaakt te zijn. Oh, maar als het van kunststof mag zijn, dan kan je ze ook printen dus.
Even proberen.  :grin:
Profiel getekend en bielzen met railstoeltjes.
Dit wordt het dan. Van heel dichtbij bekeken. Een stukje flexrail, dus de profielen schuiven in de stoeltjes. De bielzen zijn in het midden verdekt verbonden.



Dit komt zo uit de printer. Ik vind de kleur van de bielzen nog te licht en zoek nog naar een donkerder bruin.
De nerven in de bielzen ontstaan doordat ik het werkstuk 45 graden gedraaid print. Dat komt voor de lengte ook beter uit. Die lengte is meteen het zwakste punt, want mijn railsstuk is maximaal 33 cm. Na 10 lagen geprint te hebben met bruin, wissel ik het filament naar donkergrijs en print dan de railstoeltjes verder. Niets geen kleine priegel dingen te plakken of te lijmen, dat doet de printer dus. Altijd even recht en op de juiste afstand. 
Ik wilde dat ik zo'n machine eerder had gehad.
Bij de rails doe ik die zelfde truuk. De bovenste twee lagen zijn in zilver geprint. (schoon gereden door de trein heet dat) De rest is roestig 'staal'.

Nu weer verder aan mijn andere modelwerken. Er is een nieuw draaistel in de maak. Een 'Bettendorf' mag toch niet ontbreken op een USA baan.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

rijst bij mij de vraag , waarom rails printen?
ik weet dat je met accu's gaat rijden maar dan is gewone rails toch ook goed .

goedkoper zou ik zo ook niet weten

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Bijzonder, maar waarom niet.
Maar ja , LEGO doet het al jaren met plastic.
Hoe ga je de bochten maken?
Lijkt me een stuk moeilijker dan rechte rails.

Ton


Erare humanum est

Leuk dat het kan maar je kunt goedkoper rails kopen denk ik. Zeker als je tweedehands kunt scoren. Ik kom op het 3D printforum ook wel zulke projecten tegen knap dat het kan maar denk ik dat je een doel voorbij schiet.


Een voorbeeld, een leuk vakkendoosje voor je printspulletjes. Printer staat 14 uur te draaien, het gebruikte filament en de tijd van het ontwerpen. Een dergelijk doosje kost bij de A.C.T.I.O.N pak hem beet â,¬2,50.


Maar nogmaals mooi gedaan.


JohnT

Het gaat er mij helemaal niet om dat het goedkoper zou zijn. Voor mij is belangrijk dat ik helemaal vrij ben in wat en hoe ik iets wil bouwen. Natuurlijk zijn er ook enkele praktische redenen. Zo kan ik vanwege mijn slechter wordende ogen veel priegelwerk niet meer doen. Iets spuiten of schilderen doe ik liever niet, omdat ik dat niet netjes kan.
Voorlopig bouw ik mijn treinen en zet ze in de kast. Tegen de tijd dat de verzameling groot genoeg is, bouw ik misschien een kleine rangeerbaan. Wie dan leeft, die dan zorgt.
Ik wilde natuurlijk uitproberen of ik ook rails kon maken, maar ga daar nu nog geen productie van draaien.
Het 3D printen in de praktijk, is voor mij nog behoorlijk nieuw en ik leer vrijwel dagelijks iets nieuws.
Je kunt wel veel maken van PLA, maar echt niet alles.
Ik begrijp ook wel dat doorgewinterde messing bouwers hier wat vreemd tegen aan kijken, maar jullie wilden graag zien wat anderen bouwen. Dit is mijn project voorlopig.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Frits, dank je voor de uitleg

als ik het goed heb is het grenzen zoeken en proberen wat een printer kan
en daar een hoop plezier mee hebben
zover heel netjes en leuk om te zien

graag zie ik je volgende print hier
is zeker leuk om te zien

Cor

het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Het is toch ook leuk om het een en ander uit te proberen?
Ik snap Frits wel.
Het hoeft niet altijd op 'n goedkopere manier!!!
Lekker bezig zijn en daar lol in te hebben, mooi toch?
Hans, liefhebber On30 + H0

Citaat van: Frits op januari 20, 2021, 09:58:50
Het gaat er mij helemaal niet om dat het goedkoper zou zijn. Voor mij is belangrijk dat ik helemaal vrij ben in wat en hoe ik iets wil bouwen. Natuurlijk zijn er ook enkele praktische redenen. Zo kan ik vanwege mijn slechter wordende ogen veel priegelwerk niet meer doen. Iets spuiten of schilderen doe ik liever niet, omdat ik dat niet netjes kan.
Voorlopig bouw ik mijn treinen en zet ze in de kast. Tegen de tijd dat de verzameling groot genoeg is, bouw ik misschien een kleine rangeerbaan. Wie dan leeft, die dan zorgt.
Ik wilde natuurlijk uitproberen of ik ook rails kon maken, maar ga daar nu nog geen productie van draaien.
Het 3D printen in de praktijk, is voor mij nog behoorlijk nieuw en ik leer vrijwel dagelijks iets nieuws.
Je kunt wel veel maken van PLA, maar echt niet alles.
Ik begrijp ook wel dat doorgewinterde messing bouwers hier wat vreemd tegen aan kijken, maar jullie wilden graag zien wat anderen bouwen. Dit is mijn project voorlopig.


Beste Frits, mijn opmerking wad niet persoonlijk bedoelt. Ik gaf alleen aan dat men in de ijver het doel voorbij kan schieten. Wat je gemaakt hebt is mooi.

JohnT

Hoewel ik druk bezig ben met mijn draaistellen en de wagon die er op moet komen, kon ik het toch niet laten om ook nog wat aandacht aan het maken van de rails te besteden. Dat is vrij veel tijdrovend werk en er staat hier nu een printer uit zijn neus te vreten. Dus nog eens naar de rail gekeken en na wat proefjes heb ik nu de goede maten wel gevonden.

Printen maar.
Om niet te vaak van filament te moeten wisselen, want zowel de rails als de bielzen zijn in twee kleuren, print ik er zoveel mogelijk te gelijk. Voor de railprofielen, die ik met de bielzen straks samenvoeg tot flexrail, zijn dat er 27 in een run.
Je zult denken waarom niet meer. Dan moeten ze iets korter worden en neemt de printtijd onhebbelijke vormen aan. Dit duurt al 4,5 uur. De bielzen liggen wel recht op de printer en dan kan ik er 4 van 295 mm tegelijk doen.



Daarna worden ze in de bielzen geschoven en heb ik een stukje flexrail van 300 mm. Dat is kort, maar ik ga geen doorloop printer er voor aanschaffen. Ik kan de rail ook opgerold printen en dan wordt hij wel een meter lang, maar dat is een lastige tekening en de vraag is of het wel goed rechte rails oplevert.
Het ziet er nu zo uit.



De beschadigingen in de bielzen zijn bewust aangebracht in de tekening om het geheel wat levendiger te krijgen. Ook de richting van de printdraad loopt met de nerven van het hout mee. Met wat spelen met de instellingen in Cura (slicer) wordt dat nerven effect nog wat verhoogd.




Je kunt hier gemakkelijk een bocht van maken tot een boogstraal waar geen enkele trein meer door te krijgen is. :grin:

Ik ga nog eens kijken of ik al filament moet wisselen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Dat ziet er goed uit Frits.
Hans, liefhebber On30 + H0

Mooie rails, jammer dat er geen nozzle bestaat in de vorm van de rails dan kun je het zo doorlaten lopen zolang je wilt.
JohnT

Dat noemen ze een extrusie pers John.

Ton
Erare humanum est

Ach mannen, het maakt niet zoveel uit die lengte. Een railverbindertje meer of minder is voor de printer gewoon een leuk klusje voor tussendoor. Elektrische functie is er niet in mijn baan, de wielen hoeven alleen maar van de ene naar de andere rail te rollen. Een beetje geklikklak misschien, maar dat zal wel loslopen.
Anders kan ik altijd nog overstappen op zachte TPU wielbanden. :wink:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Jij heb naar je en je ben van de straat af en je grijze cellen blijven actief ,daar gaat het toch om.
Ik vind het heel bijzonder wat jij aan het doen ben.
Ga zo door.

Ton
Erare humanum est