Scratchbuilding 100 mile house in HO.

Gestart door marcel, december 13, 2020, 16:59:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@ Frits,

Die zijwanden zijn gemaakt van die platen op de foto boven. toen ik die gekocht had dacht ik achteraf al of de groeven niet te ver uit elkaar
stonden. Maar zoals hier boven al vermeld wordt een beetje "smokkelen" mag wel, en als het straks helemaal klaar is denk ik dat het niet meer zo opvalt.

Marcel.

Weer een update van het station, de wanden zijn klaar en gemonteerd een de onderbouw is ook klaar en compleet met traptrede, alles moet nog
netjes afgewerkt worden maar dat doen we als het helemaal klaar is. zal het station nog vaak moeten oppakken. Ik wilde eerst het dak maken,
maar heb besloten om eerst de trap leuningen te maken van 0,5 mm messing draad. Het eerste probeersel staat op de laatste foto`s.
[/img][/img][/img]

Marcel.

Dat is een knap stukje soldeerwerk. Het wordt wel wat.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Mooi werk. Overigens kun je met solderen ook een soort van puntlassen.


Hoe?


Met een accuoplader een dik timmermanspotlood en soldeer.


Je vertind de te solderen plaatsen. Breng ze bij elkaar en breng een draad van de acculader aan aan het werk. De andere draad van de acculader gaat aan de koolstofstift van het potlood. Als je nu het potlood op de te solderen plaats houd gaat het tin op die plaats smelten en verbind je de te solderen onderdelen.


JohnT

'n Filmpie John zal alles goed duidelijk maken!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

dat heet weerstand solderen, is nog steeds geen puntlassen

over weerstand solderen (of resistant soldering) als zoekterm zijn er genoeg filmpjes te vinden Hans

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Citaat van: moonlicht op april 21, 2021, 17:12:33
dat heet weerstand solderen, is nog steeds geen puntlassen

over weerstand solderen (of resistant soldering) als zoekterm zijn er genoeg filmpjes te vinden Hans

Cor


Soort van Cor.


Filmpje heb ik niet het is zo simpel als ik het beschrijf. Heb zo ooit een Rechsbahn armsein van messing in elkaar gesoldeerd.


JohnT

https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/blogs/entry/6254-setting-up-my-rsu/

voor mij is lassen een andere methode, n.l. het eigen materiaal zodanig verhitten dat het smelt met het andere object
en vaak het zelfde materiaal toevoegen
diverse vormen van lassen zijn beklede electrode, mig/mag ,Tig , autogeen, en puntlassen

solderen is een verbinding met een ander metaal (met een lager smeltpunt)

https://www.youtube.com/watch?v=GNZn3QgfvSc

hier dan een filmpje , ook hier word een koolstof staaf (net als in een potlood) gebruikt

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden



Komt allemaal goed, we gaan met soldeerbout en tin aan de slag zoals we het "vroeger" op school geleerd hebben.

Marcel.

Het heeft even geduurd maar we zijn weer een stuk verder met het station, de leuningen en het dak zijn klaar.
ben nu bezig met de dakgoot en regenpijpen, foto komt nog.

Marcel.

Strak, mooi man.

Ton
Erare humanum est

Heel netjes gedaan Marcel.
Ziet er zeer goed uit.
Dak dak is ook mooi gelukt, complimenten.
Hans, liefhebber On30 + H0

Dat is een erg mooi dak geworden. Wat ik ook knap gemaakt vond is het beton effect aan de trap zijkant.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.