Nieuw lid en massa's vragen

Gestart door ArnoldRG, oktober 17, 2020, 22:32:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Goedenavond leden van dit Amerikaanse treinen forum,
Ik wil mij even voorstellen: Mijn naam is Arnold Gertenbach, ben 66 jaar en sinds enkele jaren enthousiast met treintjes bezig. eigenlijk 'vanzelfsprekend' voor 3 rail gekozen. Daar nu een baan van liggen die echter stof ligt te happen sinds januari. Wat gezondheidsproblemen.
Niettemin het plan gevat de boel weer op te pakken maar wel met een ander baan. Ik wil nl graag met amerikaanse locs rijden waarbij m.n de diesels mij fantastisch lijken. Maar ja, Marklin en amerikaans...Ofwel 3 rail en amerikaans....
Ik zit nog in de besluitvormingsfase, maar neig ertoe - ondanks adviezen om het niet te doen - om naar 2 rail over te stappen.H0. Dat betekent een flinke desinvestering; locs, wagons, rail, randapparatuur Marktplaats op.
De eerste vragen waar ik tegenaan loop is welke rail geschikt is. Optisch gezien vind ik Fleischmann Pro een mooie rail.
Een volgende vraag is rijden al die merken gewoon digitaal (DCC) op mijn Intellibox? Met die merken bedoel ik Kato, Athearn, Broadway Ltd etc. . Een andere vraag die ik iedere keer weer tegenkom is de keerlus. Zou geen probleem meer moeten zijn mits digitaal gereden wordt?  Waar kan ik daar meer over lezen?
Kortom eigenlijk een beetje beginner als ik naar 2 rail overga. Ik hoop op dit forum veel antwoorden te vinden, hoewel ik nooit zo enthousiast ben over de overzichtelijkheid van forum's en de opmerkingen die soms geplaatst worden. Wellicht is dit forum een uitzondering.
Arnold Gertenbach

Welkom Arnold , hoop dat je hier wat antwoorden vindt.

Denk dat niemand hier met Fleischmann rails bouwt , wel velen die Peco en Atlas gebruiken, ik bouw zelf in N-schaal en gebruik Atlas code 50 , en voor een nog te bouwen baan in H0  heb ik Peco code 75. Je moet dan zelf ballasten, beetje werk maar ziet er dan ook veel beter uit .

Ken de Intellibox niet echt , maar als het DCC aan kan dan ook de decoders die je in een Kato bouwt of die in een Atlas of Athearn zitten , decoders voor die merken zijn er veelal van TCS , Digitrax , Soundtraxx enz. met of zonder geluid.

Keerlussen doe je met bijvoorbeeld een Digikeijs DR5013 keerlusmodule of andere keerlusautomaat.

Als je Engels goed genoeg is kijk dan eens naar de site http://www.wiringfordcc.com/

Een paar vraagjes beantwoord hoop ik , en anderen zullen ook wel inspringen.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Welkom Arnold, over overstappen Märklin drie rail of twee rail. Er zijn best wel fabrikanten van Amerikaans materieel die ook voor drie rail modellen verkopen maar als je voor tweerail kiest wordt het allemaal wel een stuk makkelijker als je keuzes wilt hebben.


Zoals Jan al aangaf, DCC is het meest gebruikte ook Märklin is bezig hier toe over te stappen alhoewel je nog heel lang met Motorola zal kunnen rijden.


Keerlussen is geen probleem maar als je zonder kan is het makkelijker.


JohnT

Zeer welkom op dit Forum Arnold.
het verstandigste is toch voor 2-rail kiezen.
Veel meer mogelijkheden, ook om later zelf de rails te spijkeren etc.
Als je interesse heb, ik heb hier nog 'n stuk of 5 Athern diesels staan in H0 zonder decoder.
De meeste zijn nieuw. (Voor 'n prikkie)
Hans, liefhebber On30 + H0

Citaat van: American op oktober 18, 2020, 12:47:14
Als je interesse heb, ik heb hier nog 'n stuk of 5 Athern diesels staan in H0 zonder decoder.
De meeste zijn nieuw. (Voor 'n prikkie)
Alleen maar om eens te kijken of ik een decoder kan inbouwen, heb ik wel interesse in 1 of 2 diesels. Is er een PB mogelijkheid op dit forum?

Als reactie op mijn openingsbericht kreeg ik de opmerking dat waarschijnlijk niemand met Fleischmann rijdt op dit forum. Inmiddels heel wat gegoogled en ik begrijp dat vooral de wissels een probleem vormen voor de RP25 wielen. Peco 83 wordt genoemd als meest geschikte rail. Moet ik dus voor de PECO 83 gaan?  Zijn er leden die met Fleischmann in combi met de PECO 83 wissels rijden? Zijn er nog andere merken geschikt voor de 'american way'.
Andere vraag die hiermee verband houdt: De wielen van de am. locs zouden dan volgens de norm RP25 moeten zijn. Van de aangeboden locs op ebay.com zie ik nergens deze aanduiding. Mag ik er van uitgaan dat alle merken wielen hebben van deze norm? C.q. hoe kan ik vaststellen dat deze modellen dit soort wielen hebben?
Arnold Gertenbach