Utility poles

Gestart door DiGTrack, mei 13, 2020, 21:54:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

U kent ze ongetwijfeld, de zo bekende utility palen die we eigenlijk overal ter wereld tegen komen.
Je kunt ze uiteraard kopen, geen idee in welke schalen, maar het is toch eigenlijk veel leuker om ze zelf te maken.

Dat heb ik dus gedaan n.a.v. een Youtube fimpje.
Ik heb eerst wat onderzoek gedaan naar deze palen, en dan met name de versies die in de states voorkomen/voorkwamen.
Aangezien ik mijn layout heb geplaatst in de periode 1920...1930 ben ik uiteraard op onderzoek uitgegaan naar documentatie, afmetingen en foto's, daarbij ben ik gestuit op veel informatie in de vorm van foto's uit het archief, maar ook in de officiele analen.

Uiteindelijk heb ik de afmetingen kunnen bepalen in O schaal (1:48) dat een paal rond de 200mm in lengte is, en zeker 40mm in de grond zit, 4,5mm in diameter en op een onderlinge afstand van rond de 250mm worden geplaatst.

Hoe en waar ga ik ze van maken.
Niet zo heel moeilijk in de tijd dat de BBQ's weer van stapel gaan, juist ja, bamboo BBQ stok(jes)(ken).
Veel van de materialen, zo niet alle zijn goedkoop aan te schaffen.

De BBQ stokken werden bij de AC-Tion vandaan gehaald, ze zijn 250mm lang en 4,5mm in doorsnede met een mooie punt om ze in de baan te planten.
Tja hoe ver ga je, zo heb ik voor de bekende isolatoren gebruik gemaakt van eenvoudige kraaltjes, ook bij de AC-Tion verkrijgbaar (wat niet!)
En lucifers, 4,5cm lang ook bij de you know who zaak.
En 0,8mm messing staf, niet omdat het moet, maar omdat ik dit had liggen ;)

De BBq stokken zijn dus voor de palen, de lucifers zijn voor de dwarsbalken waar de isolatoren op komen
Foto 1 toont het BBQ stokje.

Werkwijze:
Voor de dwarsbalkjes die op resp. 10 en 20mm van de boven komen heb ik 2 sleufjes geveild voor de lucifer dwarsliggers, foto 2.
NOTE: schuur de Bamboo stokken voor je ermee aan de slag gaat, er zit nl een laagje op dat er af moet, gelukkig dus dus even goed opruwen is goed, schuur ook de lucifers een beetje glad, niet te veel, er mag structuur in zitten, het is tenslotte hout.

Boor net onder de dwarsbalk openingen een gaatje van 0,8mm voor het messingdraad dat dient voor ondersteuning van de dwarsbalken, die foto 2

De lengte van de dwarsbalkjes heb ik gehouden op (bovenste) 50mm,en 30mm voor de onderste.
Lijm de dwarsbalkje zoals in foto 3 is te zien, steek door de gaatjes een stukje messingdraad, ik heb stukjes van 20mm gebruikt, lijm e.e.a. vast. Buig het messingdraad om zoals foto 3 laat zien.

Op de onderste balk plaats je twee kraaltjes (t.b.v. telefoon), op de bovenste 4 (t.b.v. de 3FN spanningsdraden)
Voor de verf, ik heb ze eerst een zwarte wash gegeven, daarna een burnt sienna wash en vervolgens lichtjes opgeschuurt.
Verf de kraaltjes wit, en het messingdraag een grijze tint.

Draden over de isolatoren heb ik (niet) geplaatst, weet ook niet of ik dat ga doen.
Foto 4 en 5 een nieuwe batch palen, onbewerkt en bewerkt.

Overige foto's de palen in de bodem van de baan gestoken, dat de isolatoren kraaltjes zijn valt niet op, het gaat om het gehele plaatje, tuurlijk ik laat aan u over of u mooie gedetaileerd isolator wilt gebruiken, en draad plaatst.

Ik ben blij met deze palen, want ze zijn ook sfeer bepalend voor de baan,en ze horen er tenslotte ook bij.

Een eenvoudig leuk projectje voor de stille avonden of weekenden.
Succes en dank je voor je aandacht.

Ziet er veel beter uit dan gekochte , en dank je voor de werkbeschrijving .
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Nu nog draadjes spannen!!!
:laugh: :laugh: :laugh:
Hans, liefhebber On30 + H0