H0 4-6-2t naar 0n30 conversie

Gestart door dutchbuilder, april 13, 2020, 13:25:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Citaat van: dutchbuilder op april 16, 2020, 12:58:19
Citaat van: American op april 16, 2020, 11:03:37
Hoe dat zo allemaal kan, sprakeloos!!!
Maar, ik vraag mij af of het op die manier ook nog zo leuk is om iets te maken.
Het wordt zo allemaal toch wel 'n stuk eenvoudiger, toch?

Vergis je niet Hans, Er komt een hoop neuronen jogging bij kijken om de tekening goed te krijgen.
Ik moet verdomd goed in mijn hoofd voorstellen hoe zoiets in elkaar moet passen.
En dat gaat best wel vaak fout.
Het aftekenen wat ik vroeger met de hand deed is meer naar het aftekenen in mijn hoofd verplaatst.
En na het insnijden van het vel styreen door de machine komt er wel degelijk handwerk aan te pas om de onderdelen uit het vel te bevrijden en op elkaar plakken.
Je heb een sheet van mij daar liggen, probeer het zelf maar eens.
Het voordeel is dat als je eenmaal een tekening heb je die tot in de eeuwigheid kan vermenigvuldigen.
In dit geval moest ik de tekening aan de loc aanpassen.

Ton


Dat heb ik met 3D tekenen voor mijn printer. Probleem bij mij is het bedenken van nuttige toepassingen. Ik ken iemand op een FB pagina die de ene wagon na de anderen maakt petje af maar als ik dan vraag waar doe je het voor dan is het antwoord gewoon zomaar omdat ik het leuk vind. Die combinatie wil bij mij maar niet lukken.


Mooie cab Ton.


JohnT

misschien probeer je te groot te denken.
Begin eens met onderdelen en details.
Zoals meubilair ( stoeltjes, tafels, kasten). stoelen voor in wagons, vaten, kisten, werkbank spullen ( olie-kannetjes, blikken, bankschroef etc.) werkbank zelf.
Noem maar op.
Dan heb je veel meer overzicht.

Ton

Erare humanum est

Citaat van: American op april 16, 2020, 19:37:25
Oke, ik snap je.
Dat is dus het verschil!!!
Bij jou zit het in je hoofd en hier zie ik wat ik doe.

Nee niet helemaal, het probleem verschuift van het potlood en de kras-pen naar het voorstellen in je hoofd.

Ton
Erare humanum est


Hoi Ton.

Leuk om te zien dat iemand anders iets aparts aan het maken is.
Zelf hou ik daar wel van.
Misschien is het een leuk idee om er een cab foreward van te maken, dat maakt het helemaal bijzonder en omdat je toch de cabine aan het aanpassen ben dacht ik hier zomaar even aan.
De grote cabine kan je verantwoorden door te melden dat er geen caboose meer nodig is, de bemanning gaat mee in de cabine, beetje fantasie!
Zelf heb ik ooit eens een cab foreward van een Rivarossie  2-6-0 gemaakt, ook zo,n geachte kronkel wat ook nooit bestaan heeft.
Wat gebruik jij voor vloeistof om je Styreen te smelten?
Zelf gebruik ik Motip primer, is in 4 kleuren leverbaar, en dat vind ik goed houden op Styreen, beter als de primer van A.C.Tion maar dat is persoonlijk.

Groeten van René.

april 17, 2020, 20:47:38 #20 Last Edit: april 17, 2020, 21:16:07 by dutchbuilder
René, ik gebruik drie soorten lijm; Locktite super glue , Faller Super Expert polystyreenlijm en M.E.K.
Als primer heb ik ook Motip.
Kunststof pre primer, bruine en grijze primer.
Die pre primer is niet goedkoop maar heb je echt nodig anders trek je de primer er zo weer af.

Dat met die cab forward is een leuk idee, zou zomaar kunnen.
Maar ik ben nu al zover met de t uitvoering dat ik daar mee verder ga.

Ton

Erare humanum est

Overigens over lijm, ik ben onlangs met Uhu hart aan de gang geweest door een tip op het 3D print forum. Dat spul plakt ook prima trouwens.


JohnT

Ja idd, een vriend van mij is from scratch een binnenvaartschip aan het bouwen en gebruikt dat spul ook.

Ton
Erare humanum est

Heren, bedankt voor de lijm tip!

Groeten van René.

Het was vandaag lekker weer dus eens even de kap in de primer gezet.
Eerst de pre primer en toen de grijze primer.
Door dat de kap nu een homogene kleur heeft gekregen heb je ook gelijk een beter overzicht van het geheel.
Ik moet zeggen dat ik best tevreden ben met het geheel zo.

Ton
Erare humanum est

Daar mag je idd best wel tevreden mee zijn Ton, ziet er gaaf uit. Is ie voor op je eigen baan?
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Als er plek is Jan :laugh:
Het project is ook om de ophokplicht door te komen.
De loc krijgt het nummer 19.

Ton
Erare humanum est


Citaat van: JohnT op april 23, 2020, 09:25:23
Mooie loc geworden ik denk wel dat ik de lamp voor de schoorsteen had gezet.


JohnT

Ja ik ook maar er zat een gat waar de lamp nu zit.
Daar zat oorspronkelijk de H0 lamp.
Dit komt ook beter uit met de bedrading van het ding.

Ton
Erare humanum est

Waarom je eigen moeilijk maken als het ook makkelijker kan.
Ik vind dat zo met die lamp wel robuuster ogen.
Goed bezig Ton, mooie Loco.
Hans, liefhebber On30 + H0