BLI 0n30 C16 #278 geluid ombouw

Gestart door dutchbuilder, maart 17, 2020, 22:12:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maart 17, 2020, 22:12:46 Last Edit: maart 18, 2020, 12:14:57 by dutchbuilder
Ik heb al weer een aantal jaren geleden een Broadway Limited Imports kerstuitvoering van een Denver & Rio Grande Western C16 omgebouwd naar de #278.
BLI maakte gebruik van hun Blueline geluid decoder waar je, om er DCC mee te rijden, een rij decoder in kon prikken.
De algemene mening all over the world was dat dit een BAGGER systeem was.
Nadat ik had geprobeerd om de loc te herprogrammeren met JMRI was de Blueline totaal de weg kwijt.
Dus heb ik onlangs de beslissing genomen om er een echte geluid decoder in te zetten.
Gerard Digtraxx gevraagd om een ESU decoder te bestellen en die vol te schieten met geluid.
Het is helaas een K27 file geworden want iets anders heeft ESU niet.
Dan maar een kleine loc met grote ballen....
Toen kwam het volgende probleem.....de lokprogrammer van Geer zag de decoder ineens niet meer.
Wat was er gebeurd, de Bueline decoder gooide roet in het eten.
De ESU in een ander loc geprikt en ja hoor , er was leven.
Ik heb de printplaat van de blueline helemaal leeg gesoldeerd behalve de NMRA connector en een paar weerstanden van 1K voor het licht.
Na installatie van de Loksound 5 decoder en wat (een heleboel) getweek is dit het eind resultaat geworden.
Met dank aan Gerard voor het inschieten en voorprogrammeren.

https://www.youtube.com/watch?v=N_jhwgOGfp0&feature=youtu.be

Ton
Erare humanum est

Mooi toch, vind het prima gelukt hoor. Wist je trouwens ook dat je de nieuwe generatie ESU decoders heel makkelijk op de motor kunt instellen?


De loc heeft hiervoor de ruimte nodig, een stuk rail om ongeveer twee seconden voluit te gaan.
Programmeer de waarde 0 in CV54. Druk dan op F1, de loc schiet weg en na 1,5 seconden zijn de waardes voor de cv's 51, 52, 53, 54 en 55 ingesteld.


JohnT






maart 19, 2020, 21:05:04 #2 Last Edit: maart 19, 2020, 23:52:08 by dutchbuilder
Ja, dat foefje had Gerard mij al verteld en werkt als een speer.
Het is wel aanbevelenswaardig om dit op een recht stuk te doen. :grin:

Het geluid is prima zo.
Ik ben het alleen nog niet helemaal eens met het geluid van de hoofd fluit F1.
Die is te ver weg opgenomen.
Maar daar gaan we nog wat aan doen zodra Gerard uit de lappenmand is.

Ton

https://www.youtube.com/watch?v=-kXnA7goTKI
Erare humanum est

Er zijn websites die verschillende goede geluidbestanden hebben van de originele loc in zover dat mogelijk is. Ik weet zo direct geen adres maar met Google kom je een heel eind.

Hier toch wat gevonden maar er zijn er meer. https://retired.sounddogs.com/results.asp?Type=1&CategoryID=1053&SubcategoryID=49


JohnT

die url doet het bij mij niet.

Ton
Erare humanum est


Citaat van: JohnT op maart 20, 2020, 13:47:23
Apart, bij mij wel. Misschien ff kopiëren en plakken.


JohnT

Ja dat helpt.

Ton
Erare humanum est

Ik heb nog een fluit van een K 27. Deze komt van een Trainsimulator loc. Overigens ook een aardige bron voor geluiden.


Hiervoor kun je is kijken op trainsim.com. Een loc uitzoeken en installeren. Dan naar de installatie map gaan, meestal C:\Program Files (x86)\Microsoft Games\Train Simulator\TRAINS\TRAINSET\MapvanDeloc en daarin de map sound openen. Hier vind je diverse wav bestanden.


Let wel op bij veel locomotieven wordt verwezen naar bestaande geluiden in Trainsimulator deze loc's worden zonder geluid geleverd maar dit kun je in de beschrijving van de loc terugvinden.


JohnT

Hardstikke mooi hoor dat K27 spul maar eigenlijk zou ik C16 geluiden moeten hebben en die zijn er niet.
De nog bestaande exemplaren rijden niet en staan ergens weg te rotten.
De enigste loc die nog een beetje in de richting komt is de D&RGW #315 maar dat is een C19.
Daar zijn ook genoeg filmpjes van maar die machinist is  zo ontzettend fluit en belgeil en hangt constant aan de touwtjes.
Vreselijk leuk voor de bloody tourists maar als je wat onbesmette geluiden wil hebben vreselijk irritant.
De K27 geluiden zijn een noodgreep omdat dat de enigste Amerikaanse smalspoor loc  is die ESU kant en klaar heeft gepubliceerd.
De geluiden van een Challanger of een Big Boy lijken me wat zwaar overdreven voor een C16.

Ton

Erare humanum est

maart 21, 2020, 14:38:49 #9 Last Edit: maart 21, 2020, 14:42:02 by JohnT
De geluidbron die ik je noemde trainsim.com heeft na installatie van een model schone geluiden in de map.


In de bijlage zo'n bestand.


JohnT

Hier wat voorbeeldjes die ik uit YouTube filmpjes heb getrokken.
Deze zijn ook prima te gebruiken, wat er aan bijgeluiden te horen is hoor je toch niet meer op een klein speakertje.

Ton
Erare humanum est


Nou die galm mag wel hoor.
Alleen is het nu zo met die soundfiles van de K27 dat de ene fluit met galm is en de ander zonder en de volgende weer heel anders klinkt als de vorige.
Nu heb ik files die allemaal met de zelfde condities zijn gemaakt, dan klinkt het samenhangender.

Ton
Erare humanum est

Maar je zou de soundfile zo niet moeten gebruiken. Bewerken met Audicity en er drie bestanden van maken.


1 het begin
2 het tussen stuk
3 het einde


Als je dan op F2 drukt wordt bestand 2 herhaald tot je de knop weer loslaat. Zo is de werking eigenlijk bedoelt met de soundfiles.
Maar als je het makkelijk wilt kan het natuurlijk wel wat je zegt. Je hebt dan altijd de zelfde fluit met de zelfde tijdsduur.




JohnT

Ja dat weet ik John, dat laat ik aan Gerard over wat er mee te doen.
Hij had ook wat geprogrammeerd dat ik elke keer een andere fluit zou horen maar dat hoeft voor mij niet.
Het belangrijkste is dat de fluitgeluiden allemaal van het zelfde type zijn en niet , zoals nu, een bij elkaar geraapt zooitje.

Ton
Erare humanum est