Nieuw uit het zuiden

Gestart door Nuffield10/60, december 12, 2012, 20:10:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hello!
Ik ben Jeroen en woonachtend in Zuid-Limburg niet ver van Valkenburg ad Geul.
Ik heb momenteel wat M?rklin spul op zolder, maar ben helemaal gek van de Amerikaanse treinen en zodoende ook in de modellen hiervan. Aangezien M?rklin en overig 3 rail fabrikaat een erg klein aanbod van Amerikaanse locs etc hebben, wil ik overstappen naar DCC in de schaal HO.
Ik orienteer me al een tijdje op internet over hoe en wat en ben zelf erg onder de indruk van Athearn, maar een van mijn vele vragen is nog, op wat voor rails en welke DCC controller? Ik heb de fantasie om in de toekomst iets met "koploper" te gaan doen... Moet ik daar nu al rekening mee houden??
Dus ik hoop dat ik met veel vragen bij jullie terecht mag komen!
Groeten,
Jeroen
Jeroen

hoi jeroen.

Welkom op het forum hier en veel plezier hier  ;)ik woon in landgraaf zijn we nu met 3 man uit limburg  ;D

Ik kan je helaas niet verder helpen ik rij namelijk N en ik gebruik dcc .

Mvg ger
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Ik heb een jaar in Meersen (Meershu) gewoond voor mijn stage , telt dat ook? ;D
Welkom op het forum, Jeroen.
Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op december 12, 2012, 21:04:55
Ik heb een jaar in Meersen (Meershu) gewoond voor mijn stage , telt dat ook? ;D
Welkom op het forum, Jeroen.
Ton

Nee dat telt niet mee  ;) ;D ;D
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Welkom Jeroen, van een Brabander in Limburg.

Athearn is een mooi merk , maar er zijn er een aantal meer , en het mooie is ze rijden allemaal op 2 rail. Je hoeft dus helemaal niet te kiezen voor een bepaald merk.  Ik zit zelf ook in N-schaal net zoals Ger dus ik laat het aan Gerard , Ronald, Ton en andere H0 rijders over om je nog wat meer te vertellen.

Wat ik je vooral aan kan bevelen en dat geldt voor iedere schaal, kies eerst een Regio en een tijdperk uit voordat je van alles gaat kopen. Ik heb net uit de VS wat leuke dingen in H0 en On30 binnen , maar als dat niet in je regio of tijdperk valt heb je er niet veel aan.

Dus eerst goed bedenken wat je wilt dan pas wat gaan kopen.

Verder kun je hier vragen wat je wilt , maak een lijstje met vragen , google wat en vraag , genoeg deskundige mensen hier om je te helpen.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Dag Jeroen,

Athearn is een goed merk, neem dan wel de Genesis uitvoeringen! Kato zijn ook uitstekende loc's.

Koploper raad ik je af. Het is een product dat niet meer actief wordt ontwikkeld. Wil je een commercieel product, dan raad ik je TrainController aan van Freiwald software. Afhankelijk van de versie (Bronze, Silver of Gold) kost het je wel wat, maar het is zeer de moeite waard als je met een computer wilt rijden. Mocht je een gratis product willen, zou ik voor RocRail kiezen, een freeware product dat door een enthousiaste community wordt onderhouden.

Je spreekt ook over een "DCC controller", maar ik denk dat je daarmee een centrale bedoelt. Daar zijn er veel van, Roco, Uhlenbrock, Lenz... Voor prijs kiezend zou ik het instapmodel van Roco aanbevelen, voor langere termijn / grotere baan zou ik voor Digitrax kiezen. Een compleet programma met DCC spullen, inclusief Loconet en handcontrollers!

Je zou ook kunnen overwegen om je aan te sluiten bij Fremo DutchDivision, een club die met modules werkt en af en toe grote banen bouwt en rij-weekenden houdt. Een van onze formuleren, Gino Damen, is contactpersoon voor Nederland.

Succes,
Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Jeroen, welkom van een Achterhoeker uit 't Oosten ;)

Ik moet Gerard helaas afvallen, ikzelf heb geen ervaring met koploper maar gezien de net uitgekomen versie 8 en de ontzettend grote gebruikersgroep is er meer dan voldoende backup en kennis aanwezig. De mensen die ik goed ken en het gebruiken zijn en blijven vreselijk enthousiast over KL. Niet omdat het gratis is maar omdat het de bijna 400 euro kostende Freiwald software bijna overtreft...  sorry Gerard ;)

Kijk hier maar eens: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.0.html Karst is een fanatiek gebruiker van Koploper en haalt daar alles uit wat er in zit.

Verder is hij samen met Wim Ros de ontwikkelaar van de S88XpressnetLI die als interface aan je Multimuis gehangen kan worden. Een aanrader want die centrale kost gem 75 euro op MP (dan wel eentje nemen met de transformator, niet de adapter).

Rails; is een keuze. Peco heeft code 83 voor Amerikaanse rijders en dat spul is prima en normaal geprijsd. Verder is het voor jezelf bepalen wat je wilt gaan doen, dat scheelt later veel onnodige aankopen weer van de hand doen.

Succes, en vragen staat vrij! :)

Greetz, Ronald.

Bedankt voor de verwelkoming!
3 man sterk uit het zuiden... wow  ::)

Citaat van: dutchbuilder op december 12, 2012, 21:04:55
Ik heb een jaar in Meersen (Meershu) gewoond voor mijn stage , telt dat ook? ;D

Tja Meerssen ben ik getogen... laten we dat maar meetellen dan... 

Citaat van: Janbouli op december 12, 2012, 21:47:56
Athearn is een mooi merk , maar er zijn er een aantal meer , en het mooie is ze rijden allemaal op 2 rail. Je hoeft dus helemaal niet te kiezen voor een bepaald merk. 

Wat ik je vooral aan kan bevelen en dat geldt voor iedere schaal, kies eerst een Regio en een tijdperk uit voordat je van alles gaat kopen. Ik heb net uit de VS wat leuke dingen in H0 en On30 binnen , maar als dat niet in je regio of tijdperk valt heb je er niet veel aan.

Dus eerst goed bedenken wat je wilt dan pas wat gaan kopen.


Groot gelijk wat betreft de keuze mogelijkheid, ik heb een diesellocje van B.L.I., ook mooi al heb ik er nog niet mee gereden ivm geen 2 rail baan :(
Tijdperk staat min of meer al vast, III-IV opkomst van de diesel! Alleen de regio twijfel ik nog over. Great Northern spreekt me aan, maar ook Boston and Maine railroad denk ik aan, omdat ik die heb mogen bewonderen.
Nog wat denkwerk dus!

Citaat van: usronald op december 12, 2012, 22:13:20

Ik moet Gerard helaas afvallen, ikzelf heb geen ervaring met koploper maar gezien de net uitgekomen versie 8 en de ontzettend grote gebruikersgroep is er meer dan voldoende backup en kennis aanwezig.
Kijk hier maar eens: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.0.html Karst is een fanatiek gebruiker van Koploper en haalt daar alles uit wat er in zit.

Verder is hij samen met Wim Ros de ontwikkelaar van de S88XpressnetLI die als interface aan je Multimuis gehangen kan worden. Een aanrader want die centrale kost gem 75 euro op MP (dan wel eentje nemen met de transformator, niet de adapter).

Rails; is een keuze. Peco heeft code 83 voor Amerikaanse rijders en dat spul is prima en normaal geprijsd. Verder is het voor jezelf bepalen wat je wilt gaan doen, dat scheelt later veel onnodige aankopen weer van de hand doen.


Koploper of vergelijkbaar is ook nog toekomstmuziek voor mij, maar ik wil nu geen dingen kopen waar ik straks niet verder mee kan... (is me met M?rklin al overkomen :) )

Multimaus is dus een goede keus om mee te beginnen, nou heb ik in ieder geval een beeld waarmee te beginnen.

Bedankt nogmaals voor de tips!

Jeroen
Jeroen

Laatste waarschuwing. In koploper wordt GEEN nieuwe hardware meer opgenomen. Het is een veel gebruikt product, en er is veel kennis over, dat klopt. Maar lees dit citaat van de website:

"Op deze webstek kan je het treinbesturingsprogramma Koploper downloaden. Dit programma is de optelsom van ruim 17 jaar ontwikkeling. Hiervan genieten al ruim 14 jaar veel gebruikers mee.  Sinds december 1998 is het programma gratis via het internet te downloaden.

Sinds maart 2010 is besloten om de verdere ontwikkelingen te stoppen en in juli 2012 is het besluit genomen om nog ??n versie voor iedereen ter beschikking te stellen. Deze zal ergens in het vierde kwartaal van 2012 uitkomen.
"

Het wordt onderhouden door ??n persoon, die om de haverklap het bijltje er bij neer gooit. Maar doe je ding... Zelf weten uiteraard.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Klopt Gerard, maar het kost verder niets... en de gebruikersgroep is zo groot dat die zelf deels in staat zijn sommige probleempjes op te lossen. Ja, Paul Haagsma is wat dat betreft een ongeleide projectiel maar nogmaals; als je ziet hoe goed het programma werkt bij Karst Drenth zou ik het zo gebruiken. Maar je weet, ik ben van het handmatige ;D ;)

Wilde je niet dwarsliggen, alleen vind ik een Freiwald product voor een beginner gewoon duur. KL laat je mooi uitproberen of je het wat vindt en zo ja kun je altijd om op een betaald product. Naast Freiwald zijn er nog wel meer.

No hard feelings :) ;)

december 12, 2012, 23:36:32 #10 Last Edit: december 12, 2012, 23:39:47 by Gerard Wassink
Citaat van: usronald op december 12, 2012, 23:22:56

Wilde je niet dwarsliggen, alleen vind ik een Freiwald product voor een beginner gewoon duur. KL laat je mooi uitproberen of je het wat vindt en zo ja kun je altijd om op een betaald product. Naast Freiwald zijn er nog wel meer.

No hard feelings :) ;)

None taken...  ;)

Ik reageer altijd op deze wijze, omdat ik Koploper een zeer technisch, en gebruiksonvriendelijk product vindt, dat ondanks de reeds genoemde eigenschappen toch weer en bijna standaard door iedereen wordt aangeraden, terwijl er prima - en mijns inziens zelfs betere - alternatieven zijn, zowel qua gebruikersvriendelijkheid als qua stabiliteit van onderhoud hetgeen zich vertaalt in continu?teit.

Dat gebruikers die al jaren met KL werken niet overstappen snap ik, die zijn al te oud om makkelijk te kunnen veranderen... :D - nee hoor, geintje! Maar aan starters zou ik het zeker niet aanraden. Op DutchRoco.nl is veel kennis over TC aanwezig.

Een ander punt is dat je met de Freiwald software toe kunt met slechts ??n bezetmelder per blok, waar je er voor KL maar liefst drie nodig hebt... Dus bij een baan van bepaalde grootte ligt er een omslagpunt waarbij je de software kunt bekostigen uit de besparing op je bezetmelders...

My $0.02...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Gerard, ik geloof je op je mooie blauwe ogen :-* 't ging mij meer om de instap; met een MM en koploper en een LI van Wim Ros er tussen (33 euri's) heb je een goed geprijsd begin dat je met een bezetmelder of 2 lekker kan laten experimenteren. Daarna kun je dan altijd iets anders aan software nemen, je hardware blijft dan toch wel bruikbaar.

Citaat van: usronald op december 12, 2012, 23:40:51
Gerard, ik geloof je op je mooie blauwe ogen :-*

Dank je!  :-*

Ik heb alle bekende software pakketten onderzocht voordat ik mijn keuze maakte en probeer zo objectief mogelijk ingredi?nten voor een keuze aan te dragen. Dat lukt me niet altijd heb ik gemerkt... :D 8)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop


Begint zo langzamerhand een plaag te worden die limbo's  ;) ;D

Hey Jeroen welkom !!