0n30 WW1 trench locomotive

Gestart door dutchbuilder, november 24, 2019, 11:55:11

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

november 24, 2019, 11:55:11 Last Edit: november 24, 2019, 12:03:12 by dutchbuilder
Het valt mij op dat de stoet dominees op dit forum wel heel erg lang aan het worden is dus maar weer eens wat activiteit genereren.

Na dat ik de afgelopen maanden me helemaal heb verloren in het box car verhaal was het tijd om weer eens iets totaal anders te gaan maken.
De boxkarretjes komen mijn neus uit en je wil niet weten hoe pijnlijk dat is.
Zoals gezegd iets totaal anders.
In de afgelopen jaren altijd al geïnteresseerd geweest in de verhalen rond de eerste wereldoorlog.
Iets waar je op school nooit veel over word verteld omdat Nederland toen neutraal was.
Je wil niet weten hoeveel mensen daar over de kling zijn gejaagd door een combinatie van verouderde tactieken en moderne wapens.
Waar ik me niet van bewust was was dat de strijdende partijen veel gebruik maakten van tijdelijke spoorbanen om voorraden naar de loopgraven te brengen en gewonden af te voeren.
Beide kampen maakte gebruik van 60 cm spoor.
Altijd makkelijk als je eens wat rollend materieel buit maakte.
Om voorraden naar het front te brengen maakte men gebruik van kleine stoom locomotiefjes maar die konden niet te dicht bij het eigenlijke front komen omdat ze prima schietschijven vormden door al de rook en stoomwolken.
Om dichter bij het front te komen ging men dan verder met machientjes met een verbrandingsmotor.
Bachmann gaat eind dit jaar een 0n30 Baldwin 2-6-2 uitbrengen en dat was voor mij de aanleiding om zelf wat te gaan proberen.
De Britten namen op een gegeven moment in de oorlog verschillende secties van het front over van de Fransen, compleet met een 60 cm spoorsysteem.
De Fransen hadden o.a. een 0-6-0 Decauville loc maar waren niet is staat om de benodigde locomotieven te leveren.
Daarom werd de Engelse firma Kerr Stuart gevraagd om onder licentie er zo'n 70 te produceren.
De Kerr Stuart Joffre vernoemd naar de opperbevelhebber van de Franse troepen.

30 inch is geen 60cm maar een rivetcounter die daar op let.
In eerste instantie heb ik geprobeerd om van de tekening uit te gaan maar dat gaf zoveel integratie problemen met het bestaande chassis dat dat op niets uitliep.
Ik ben daarom uitgegaan van een H0 Roco BR80 chassis maar dat hield wel in dat de loc ietsje langer zou worden als dat het eigenlijke ontwerp aangaf.
Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk in de geest van het originele ontwerp dit locje te maken.
Het wachten is op nog wat kleine messing onderdeeltjes en link & pin koppelingen maar het is bijna af.
Zie hier het resultaat.

Ton

p.s. nog een filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=yk72VAsr_RU
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op november 24, 2019, 11:55:11 Het valt mij op dat de stoet dominees op dit forum wel heel erg lang aan het worden is dus maar weer eens wat activiteit genereren.
Ik ben wel wat aan het fröbelen, gebouwen. Ondertussen aan het passen, meten, aanpassen, meten ect ect. Niets noemenswaardig voor de rest  :wink:
Citaat van: dutchbuilder op november 24, 2019, 11:55:11 Zie hier het resultaat.
Resultaat mag er wezen!  :cool:
Groeten Joop, machinist Lelystad.

samen met Ton lopen zoeken en kijken wat er nog meer is van dat WDLR materiaal .
daarop ben ik begonnen met een klein benzine lokje, nou ja lokje.
het is meer een stalen frame met een klein benzine motortje.
enige verschil is dat ik het 1/35 ga bouwen, dat komt mooi uit want de gewone ho rails kan dan ineens gebruikt worden als 60cm spoor
enig toeval is het niet , want er bestaat een kit van dit leuke speeltje.
nu wil ik dat ding wel laten rijden, dus een soort tenshode besteld

Cor


het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

november 24, 2019, 17:59:34 #3 Last Edit: november 24, 2019, 18:17:16 by moonlicht
even een tekening van hoe klein dat nu wel is, nog geen 3 meter in het echie
de eerste versie had een 20pk 2 cilinder benzine motor en is in grote getallen gemaakt.
de bestuurder had alleen weinig bescherming, dit werd bij de opvolger aangepakt.
dat lokje had wel wat weg van een schildpad, kreeg 40pk motor en woog 6 ton
er waren 3 uitvoeringen ,open  ,protected  en armoured.


Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Wat een grappig ding, Cor.  :cheesy:
Groeten Joop, machinist Lelystad.

er was ook nog een wat grotere machine ,een Baldwin gas mechanical van 50pk
hier kom ik later nog mee
eerst dit kleine ding eens in elkaar plakken
dit word de aandrijving , een vervanging voor de tenshode (die uit productie is)

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

die kan je niet ombouwen naar DCC zeker?

Ton
Erare humanum est

ik wil er wel een decoder in proppen, eentje van N
geluid zal denk ik een stapje te ver zijn

het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

november 24, 2019, 21:58:03 #8 Last Edit: november 24, 2019, 22:03:19 by dutchbuilder
Voordat ik het locje bovenaan dit topic heb gebouwd had ik een eerste poging gedaan maar die klopte niet, watertanks te kort.
Ik vind het zonde om die weg te gooien maar het is en blijft een mislukking.
Maar ff verder gegaan met het afbouwen.
Het fluitje is van draadisolatie en een messing draadje gemaakt, je moet toch wat , niet?
Het chassis is helaas een instapmodel van Roco en mist de helft van de aandrijfstangen.
Maar loopt veel beter en geruislozer als het goede chassis.
De motor heeft ook een vliegwiel en die andere alleen maar een joekel van een motor.
Dit uitgeklede chassis past niet onder de Joffre omdat er een klem op de motor zit en interfereert met de boiler.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: moonlicht op november 24, 2019, 21:56:48
ik wil er wel een decoder in proppen, eentje van N
geluid zal denk ik een stapje te ver zijn

Kan je dat chassietje dan wel isoleren van de motor?

Ton
Erare humanum est

november 24, 2019, 22:17:02 #10 Last Edit: november 24, 2019, 22:22:25 by moonlicht
er komt een gewone motor(tje) in, die is wel te isoleren, ik zie daar geen probleem
voor decoder denk ik aan een esu micro ,voor N.
zie er een van 8x7 mm ,klein genoeg (esu nano)
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

hmm
morgen eens meten of ik een plekje voor dat kan vinden
decoder lukt misschien, speaker kan het probleem wel eens worden
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

november 24, 2019, 22:59:30 #12 Last Edit: november 24, 2019, 23:02:11 by dutchbuilder
ik heb die esu speakertjes van Gerard gezien en die zijn erg klein en er komt een puist geluid uit dat wil je niet weten.
Pakhembeetongeveer 18x12

Ton
Erare humanum est

november 25, 2019, 10:15:01 #13 Last Edit: november 25, 2019, 10:17:27 by JohnT
Die speakertjes zijn z.g. sugar cube speakers. Kosten een paar centen bij Mr Alie. Ik gebruik ze ook voor loc's met weinig ruimte werkt prima.




Over mijn activiteiten. Ben wel bezig maar denk dan is dat wat voor het forum?


Ik heb wat H0e, daar wil ik een demobaantje voor maken.


En om mijn 3D printer beter te gebruiken ben ik bezig het programma Freecad onder de knie te krijgen.


Verder bezig met Koploper treinbesturing.


JohnT







Ik hoor ook lovende berichten over Fusion 360.
Leuk locje

Ton
Erare humanum est