Arduino en modelbouw

Gestart door JohnT, september 22, 2019, 09:32:56

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Voor een huisje wat ik geconfisqueerd heb voor mijn baan wilde ik verlichting. Niet zo moeilijk lamp er in en klaar. Dit wilde ik niet.
Ik wilde het laten leven, dus de lichten moesten op willekeurige momenten aan en uit gaan. Dit heb ik simpel kunnen regelen met een Arduino nano. Situatie nu is dat als het licht aangaat brand het in de huiskamer zolang het licht is ingeschakeld. In de andere vertrekken gaan de lampen op willekeurige wijze aan en uit.


Vond het een leuk project en voor herhaling vatbaar. Volgende project het aansturen van de servo's voor de wissels met het z.g. Mardec systeem. Hiermee ben je een stuk goedkoper uit dan met het gebruik van de regulieren decoders.


JohnT

Zo'n Arduino heb je al voor 2,50 3,00 euro. En je kunt het zo gek niet bedenken of het is er mee te maken. Er zijn compleet digitaal bestuurde banen die alleen met Arduino werken. Maar ook in ander hobby's heeft het zijn intrede gedaan. Bijvoorbeelde de 3D printer die ik heb is ook op Arduino gebaseerd, je kunt hem dus als je zou willen ook nog is zelf programmeren.


JohnT

In het radio amateurisme word het ding ook al jaren gebruikt.

Ton
Erare humanum est


Ik heb de spulletjes om mijn wissels met servo en Arduino aan te sturen. Maar hier ga ik voor de makkelijke weg en heb voor het Mardec principe gekozen. Je koopt een bouwpakket met de onderdelen die je nodig hebt. Vervolgens programmeer je de Arduino en kan 8 of 16 wissels of seinen aansturen.


Wat ik wel zelf heb gemaakt is een apparaatje om de schaalsnelheid van je trien te meten en vervolgens met decoder instellingen goed te zetten, en een elektronisch koersbord voor op een perron. Het bord laat aankomst/vertrektijden zien.


JohnT