Cardigan Bay Coastal Railroad part 2

Gestart door milocomarty, mei 08, 2012, 21:33:54

« vorige - volgende »

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Die schuine bomen zijn idd geen gezicht maar ik begrijp het dilemma.
Het ligt er ook aan uit welke hoek je die schuine kant bekijkt.
Kan je er "gewoon " niet wat hoogs voor bouwen?
Ton

Erare humanum est

Of iig bij het schuine gedeelte de bomen wat lager houden, en zoals John zei wat half reli?f bomen er voor.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

CitaatIdee:
Plak wat mos takken en ander groen tegen de wand (niet hoger dan de knik in het dak) en zet er dan wat bomen voor om een bos te suggereren.

Das bijna hetzelfde als schilderen, als er wat hogere bomen voorstaan gaan zoals ik het zie de bomen op het schuine niet meer opvallen. Idee erachter is dat je groen achter het groen hebt...effe afwachten nog  ;)

Vanavond wat met m'n kop onder de baan gelegen lampies aansluiten voor Kirks, beetje van de felle nog. Zou een weerstand ook werken op 5 schakelbare gebouwtjes ?




Natuurlijk kan dat Martin, vlak achter de schakelaar, voordat de draden zich splitsen. Maar voor de waarden van die weerstand is het wel belangrijk om te weten hoeveel lampjes er in totaal door moeten worden gevoed, hoeveel Volt je ze geeft, hoeveel stroom ze nemen per stuk...

Voorbeeld (ik concentreer me nu alleen even op het vermogen): 16 Volt, 50 mA per lampje, 10 lampjes. Dan gaat er dus 500 mA lopen (een half Amp?re!) maal 16 Volt = 8 Watt. Dan heb je een beste weerstand nodig! Neem je er per lampje eentje, dan worden eenvoudige weerstanden van 1/4 Watt inzetbaar, want per lampje heb je 1/8 Watt nodig.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: milocomarty op januari 02, 2013, 20:38:49
CitaatIdee:
Plak wat mos takken en ander groen tegen de wand (niet hoger dan de knik in het dak) en zet er dan wat bomen voor om een bos te suggereren.

Das bijna hetzelfde als schilderen, als er wat hogere bomen voorstaan gaan zoals ik het zie de bomen op het schuine niet meer opvallen. Idee erachter is dat je groen achter het groen hebt...effe afwachten nog  ;)

Met het mos valt de wand helemaal weg en suggereer je een bos. Met alleen bomen zie je de wand tussen de bomen door.
Het mos zorgt ervoor dat je de ronding niet of nauwelijks ziet.

JohnT

Hi Martin, Ik zou een potmetertje plaatsten. Dan kun je dimmen en afregelen naar gelang de lichtomstandigheden.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Citaat van: BvDoorn op januari 03, 2013, 10:13:08
Hi Martin, Ik zou een potmetertje plaatsten. Dan kun je dimmen en afregelen naar gelang de lichtomstandigheden.

Afhankelijk van de optie die je kiest heb je dan wel een POTMETER nodig (minimaal 8 Watt)... 8)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Das echt m'n gebied niet. Zitten 5 lampies in en voed met 12V. Zijn de lampies ook geloof ik...en een 68 mA ?

Zoals Gerard al zei, zou je dan een flinke potmeter moeten plaatsen, wil je de boel kunnen dimmen. Die zal ook meteen een eurotje of 20 kosten...
Makkelijker is het misschien om eens te kijken voor lichtfilters voor de lampjes/ramen te plaatsen, d.m.v gekleurde kunststof. Dit wordt ook gebruikt bij podium schijnwerpers en is hittevast.
Of je moet natuurlijk een elektrische oplossing zoeken en gaan voor een weerstand(en), potentiometer, schakeling veranderen waardoor je zwakkere lampjes kan gebruiken.
Jeroen

5 lampjes aan 12 Volt tegen 68 (laten we zeggen 70) mA trekken alsnog 5 x 0,07 = 0,35 = 350 mA.
Het vermogen wordt dan 0,35 x 12 = 4,2 Watt.
Dat is alsnog aanzienlijk voor een potmeter en daar moet je op letten als je zo'n ding wilt inschakelen.

Als je nog de keuze hebt is het waarschijnlijk handiger om voor die huisjes je voeding omlaag te brengen naar bijvoorbeeld 9 of 7 Volt...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

De meest elegante oplossing is door gebruik te maken van een LM317, een regelbare spanningsregelaar.
Het IC heeft wel een koelplaatje nodig.
Ik heb een datasheet maar die is te groot om in de bijlage te zetten.
Ton
Erare humanum est

Een andere oplossing is per logisch groepje lampjes een potmetertje. Als ik hier in het dorp rondkijk is ook niet alles even fel verlicht. Bij de een hebben ze weinig licht en bij de ander kun je de aardappel kruimels op 200 meter zien liggen  8).
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Heb maar een weerstand aan elke schakelaar gesoldeerd, lantaarnpalen staan in serie...



paar lampies uit....



achterkant...



overal shot..



Misschien de verlichtings bs maar 's droppen van 12 naar 9V, proberen waard..

ik vind het mooi zo  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf