Het ontkoppelen van de KADEE koppeling

Gestart door PeterK, maart 30, 2018, 22:30:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo,
Ik heb geen Amerikaanse  modeltreinen   :),maar zelfbouw  treinen naar Ned voorbeeld in schaal 0 met Kadee koppeling.
Sinds ik de koppelingen aan de rijtuigbak heb bevestigd , inplaats van aan het draaistel ,koppelt alles veel betrouwbaarder.
Nu heb ik wel ontkoppelmagneten geprobeerd ,maar goed ontkoppelen  gaat niet erg goed ,terwijl het stalen armpje 1-2 mm erboven zit, en ook niet als geduwd gereden wordt.
Ergens in een draadje (Wat ik niet meer vinden kan ) las ik over een satee prikker ,hoe werkt dat ?
Zijn er ook andere handontkoppel hulpmiddelen ?
Mer vriendelijke groet ,
Peter

Ik bouw in schaal 0.

Hallo Peter,

Mijn ervaringen met Kadee-koppelingen zijn positief, zowel in H0 als 0.   De magneten moeten wel juist gemonteerd (op een recht stuk zodat de beide voertuigen in één lijn staan) zijn en ook de koppelingen zelf  moeten vrij kunnen bewegen aan de bak. Hoewel de meeste merken koppelingen "klonen"van Kadee zijn en compatible gaat het ontkoppelen van andere merken niet altijd vlekkeloos  maar met echte Kadee's werkt het goed. Verder vergt het enige oefening maar toen ik het eenmaal in de vingers had, ging het prima. Hoewel het niet altijd 100% werkt  Rangeren wordt een feest.
De saté-prikker kun je gebruiken voor handmatig ontkoppelen door hem van bovenaf tussen de klauwen van de koppelingen te steken en dan een kwartslag heen en weer te draaien. Ook dat kost wat oefening.   Kadee heeft ook een soortgelijke ontkoppeltool  en zelf heb ik er een gemaakt door een stuk railstaaf spits af te vijlen. Werkt redelijk.

Succes,
Fredy
The Espee      -     The Friendly Southern  Pacific

Hallo Fredy,
Ik moet zeggen dat het rangeren ook weer "in the picture " komt .al zal het bij mij wel blijven bij  los maken  bijkopmaken van een lok aan een eindpunt.
Koppelen lukt zelfs in een boog als die even groot is over een stuk spoor.  :)
Ik ga eens oefenen met de satee prikker.
Groeten ,
Peter
Ik bouw in schaal 0.

De saté prikker!

Magneten leg je inderdaad in een recht stuk rails. Kadee werkt dan prima. Boven de magneet de trein een beetje opdrukken zodat de koppeling in elkaar gedrukt orden en dan uit rijden. Dat gaat 99,99 van de 100 prima. Als je de magneten strategisch neer legt kun je daarna de wagon(s) opdrukken tot de locatie waar je ze wilt hebben en je bent er.

De saté prikker is een methode waarmee je wagons kunt afstellen op locaties waar geen magneten voorhanden zijn. Ook hier eerst de wagon opdrukken zodat er geen kracht meer op staat. Dan de prikker tussen de beide klauwen duwen totdat de klauwen vrij zijn en dan de lok wegrijden. Voor O raad ik de wat dikkere aan.

En ja..... rangeren is eigenlijk inderdaad heel veel fun. Vooral als je van te voren een schema maakt zodat de rangeerder echt moet nadenken hoe hij de diverse wagons af kan stellen of weer op halen.

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

J Hoi Bart ,
Ja ik heb hier lange prikkers van ca 15-20 cm ,en het lukt ook wel.
Nou ben ik niet zo'n rangeerder ,met mijn NS personen rijtuigen ,maar het komt toch voor als ik een lok moet losmaken aan z'n eindpunt.
Helaas zijn de magneten hoger dan de rails ,zodat ik wat van de dwarsliggers moet afhalen of helemaal wegsnijden. Dus ik moet goed weten waar ze moeten komen.
Vandaag de laatste koppelingen aan de bak i.p.v. aan de draaistellen  gemonteerd bij de 3 Blokkendoos rijtuigen (Mat 24 )
Groeten ,
Peter
Ik bouw in schaal 0.

Peter, als je de originele magneet van Kaddee gebruikt komt deze onder de bielzen en ballast je ziet dan van de magneet niets.


JohnT

Hallo John ,
Bij mij  ligt onder de dwarsliggers van dat blauwe  dunne plastic,wat dunner is dan de magneet ,die ik i.d.d. heb. Dan moet ik het MDF weg snijden ,vijlen ,ook niet handig.
Maar werkt de ontkoppeling dan nog wel , ook als de koppeling onbelast is ?
Peter
Ik bouw in schaal 0.

Citaat van: JohnT op april 02, 2018, 09:49:15
Peter, als je de originele magneet van Kaddee gebruikt komt deze onder de bielzen en ballast je ziet dan van de magneet niets.

Een "originele magneet van Kaddee" ziet er ook uit zoals in de bijlage, ik denk dat Peter het over zo een heeft.

Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Juist ,ik heb de originele magneet. Deze heeft ook nog een weekijzeren plaatje waarschijnlijk om de krachtlijnen te bundelen. Dat maakt de zaak nog een millimeter dikker. :(
Peter
Ik bouw in schaal 0.

Citaat van: PeterK op april 02, 2018, 11:13:24 Dan moet ik het MDF weg snijden ,vijlen ,ook niet handig.
Met een bovenfrees is geen optie? Kan je netjes op diepte instellen. ;)
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Dag Joop,
Nee ,die heb ik niet.
Het gaat  om nr 811 van Kadee ,moet er nog eens over nadenken en eerst testen of de zaak wel ontkoppelt met de magneet onder de dwarsliggers.
Groeten ,
Peter
Ik bouw in schaal 0.

Citaat van: PeterK op april 02, 2018, 11:17:48
Juist ,ik heb de originele magneet. Deze heeft ook nog een weekijzeren plaatje waarschijnlijk om de krachtlijnen te bundelen. Dat maakt de zaak nog een millimeter dikker. :(
Peter


Degene die ik toonde is ook een originele Kadee magneet. Kun je keurig als overgang camoufleren... (en het werkt goed).
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

En als nummer #811 ook in schaal 0 verkrijgbaar, zie ook deze link:

Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

 Daar gaat het om, ik schreef dit al eerder. :D
Peter
Ik bouw in schaal 0.

Okay, en heb je dit hulpmiddel ook (klik hier voor info)?


Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop