Collorado river N scale

Gestart door ger deguelle, november 26, 2017, 11:35:20

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Citaat van: Janbouli op oktober 28, 2018, 23:46:13
Ger die decoupeerzaag heb ik wel.

Als ik het zo maak (afbeelding )dan heb ik die niet nodig dan kan ik het zagen met mijn kapzaag de een decoupeerzaag is besteld .

M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

ik heb een plaatje op skype gezet.

Ton
Erare humanum est

Ik heb mijn oude baan eens op de grond aangezet met strepen waar die gestaan heeft en ik denk dat ik dat ook weer ga doen zo en de klimspiraal bij de cirkel zo krijg ik weer een mooie baan en veel rij plezier , en ik kom over al bij .




Dan hoef ik ook niet zo veel aan te passen aan de bestande baan waar ik zeker van af moet blijfen .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

een beetje aan het meten geweest maar dit vind ik wel een mooi rondje voor dubbel spoor :

M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Slim gedaan Ger  :wink:
groeten John LC

www.lostcreek.nl

FF een vraag de hoogte tussen de ringen is dat 4 cm ivm met het aan taal ringen wat ik moet maken om de hoogte te krijgen .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf


Citaat van: JohnT op oktober 30, 2018, 09:44:03
4 cm lijkt mij te weinig als je er ook met je handen tussen wilt kunnen in het geval een trein ontspoort.
JohnT

Ik vind de maten tussen 4,5 cm en 7 cm maar 7 cm vind ik wel erg veel , ik moet alles in oorde hebben in mijn hoofd met maten en bouw de rest gaat dan van zelf .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

even uitgaande van dat je r3/r4 gebruikt wat meen ik 33cm radius is.
omtrek is 2xpie xR , kom ik op 2 meter rails per spiraal
als je dan 4 cm steigt heb je een helling van 2%
dat lijkt me ok

bij 7 cm word dat al 3.5% steiging, wat voor je materiaal (zeker in een bocht ) een hele klim word

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ik ben eens aan het tellen wat ik nodig heb voor de klimspiraal wat heb ik nodig :

een ring bestaat uit 6 stuk van 60x20 cm ik moet 80 cm stijgen met een tussen maat van 4 cm zijn 20 ringen .

5 platen mdf van 2440x1220x4mm   Euro 9,89  = Euro 49,45.
draadstang m5 1 mtr  x 10 stuk        Euro 2,40  = Euro 24,00.
Moer m5       100 stuks                                        Euro 16,00.


Totaal kwijt als ik het goed gerekend heb met wat ik nodig heb Euro 89,45
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Vergeet niet dat je de plankjes aan elkaar moet koppelen en dat gaat niet kops, dus er komen verbindingplaatjes onder.
Die dikte moet je ook meenemen in de hoogte tussen de spiralen.
Aftrekken dus van de beschikbare hoogte.

Ton
Erare humanum est

geen idee hoe groot de buitenmaat van zo'n cirkel is maar je zou kunnen uit tekenen of je dan geen 6 volle cirkels uit een plaat kan zagen?

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Dan heb je te veel afval.
Delen van pakhembeetongeveer 30 graden geeft al minder afval.
Wat Ger doet geeft nagenoeg geen afval.

Ton
Erare humanum est

Als ik van een plank de 30 gr hoeken af zaag en die lijm ik weer er onder om ze aan elkaar te lijmen en als ik dan die 5 mm er onder doe moet ik 4,5 cm stijgen als ik het goed heb .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

oktober 30, 2018, 12:58:14 #284 Last Edit: oktober 30, 2018, 13:03:49 by dutchbuilder
yup
Maar 4cm ruimte tussen die spiralen is onwerkbaar.
Hoe wil je de rail gaan spijkeren?
ik geloof dat Cor dat ook al tikte.

Je zou die punten aan de buitenkant, rekening houdend met de plek voor de draadeinden, kunnen afvlakken.
Scheelt weer breedte.
Maar dat kan je pas doen als de secties aan elkaar zitten.

Ton

Erare humanum est