Penn Central Alco Rs3

Gestart door BvDoorn, maart 05, 2017, 18:01:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maart 05, 2017, 18:01:24 Last Edit: maart 05, 2017, 18:06:54 by BvDoorn
Het begon allemaal met de verkoop van Hans zijn Weaver 2 rail Rio Grande Alco Rs3.

Inderdaad hij reed en de body zag er nagelnieuw uit. Het model is van  +/- 1985 - 1995 en alle losse onderdelen zoals het hekwerk is kompleet en heel.

Maar rijden...... Niet echt een soepel lopende lok. Het model heeft een ketting aandrijving (niet mijn favouriet) en waarschijnlijk een of meerdere split gears.



Nog een paar items die het model van origine niet had waren cabine ruiten en inrichting plus een ingegoten gril, een bel (niet onbelangrijk op een Amerikaanse loc), opgegoten hand rails en nog wat ander klein geneuzel. De buitenkant ziet er inderdaad een beetje jaren 80 uit wat detailering betreft.

Nu zijn een heleboel van de onderdelen bij de P&D Hobbyshopt te koop. Dus een lijstje gemaakt van wat er allemaal verfraaid moest worden.

Allereerst de keuze van de aandrijving. De ketting aandrijving redden of toch wat anders. Een niewe moderne Pittman motor en nieuwe tandradjes komt ook niet voor niets en zoals al aangegeven heb ik helemaal niks met ketting aandrijvingen in dit sort locomotieven.

P&D heeft ook een ombouwset voor deze lok maar toch gekozen voor iets heel anders. Bij NWSL 2 O scale Stanton drives gekocht.

De ombouw had nogal wat voeten in aarde. Ze zijn minstens 3 mm te hoog om goed onder het chassis te passen dus moest er het nodige vijl en schuurwerk gebeuren.

Afijn zie de foto serie:


De schouders moeten helemaal vlak gemaakt worden (voor en achter kant van de lok)


Na het vlak maken van het chassis moet er ruimte gemakt worden waar de schouder van de Stanton drive in past. De bodemplaat is bijn 7 mm dik dus kan er makkelijk een ruimte uitgevreesd worden van 1.5 mm.


Het chassis op de Stanton drives. Hij is nog net geen 0.3 / 0.4 mm hoger dan op de originele Weaver trucks. De Stanton drives worden trouwens met wielen naar keuze geleverd.


Je kunt boren in de Stanton drives maar ik heb de side frames van de originale Weaver trucks op maat gezaagd en aangepast en deze met "super glue" onder druk op Stanton drives gelijmd. Gaat voorlopig niet meer los.


En zo ziet het er dan uit. Nee hij hangt niet scheef. Dat is de vervorming van de foto. Ik heb namelijk pas malletjes gebruikt om de juiste hoogte te houden.


Nu het betere snij, vijl en schuurwerk om de handgrepen en nieuwe lampen op de voor en achterkant te plaatsen. Gode zij dank, deze had ik dubbel besteld. Het is giet werk en is redelijk snel kapot. 1.5 set gebruikt. Nieuwe lampen zijn 3 mm leds met een afgevlakte kop (niet rond dus).


Ook voor en achterkant van lucht en andere aansluitingen voorzien.


De ramen zoals eerder al aangegeven. Ik moet nageven. Het past precies als je het volgens de beschrijving doet :)


Een kleine uitdaging is de cabine. Die zit er gewoon niet in en moet (tenminste als je hem wilt hebben) opgebouwd worden.


Uiteraard met machinist.


Je kunt nu goed zien waarom de moeite om de schijn van een inrichting te maken. De ramen van de Rs3 waren zo groot dat je ruim zicht had op de binnenkant.


Natuurlijk is ook de conducteur aanwezig, deze staat en kan elk moment de deur uit lopen om zijn werk te doen.....


De ven is natuurlijk een van de meest uitspringende details van deze machine. Vandaar het plastic rooster helemaal weggehaald en een ven ruimte gemaakt om hem goed uit te laten komen.


En zo ziet het eruit als alles ingebouwd is. Alleen P&D heeft deze set trouwens en bestaat uit een rooster en de ven. De rest moet je zelf verzinnen.


De lok krijgt een Loksound XL met het juiste Alco geluid. Vandaar een luispreker in de tank ingebouwd. Dit is een 2 Watt, 8 ohm speakertje dus verwacht wel wat van dat ding.


Vandaag in de paintshop.

Uitstaande zijn nu de inbouw van de decoder, railingwerk, decals en natuurlijk weathering. Hij ziet er nu uit alsof hij van de fabriek af komt.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Heel mooi
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

mooie verbouwing
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Heel mooi Bart, ik doe mij ogen dicht en hoort het geluid al van de Alco

Word er een doekje tegen het kwijlen bijgeleverd?
Mooi man.

Ton
Erare humanum est

maart 06, 2017, 00:44:34 #5 Last Edit: maart 06, 2017, 00:46:15 by American
Goedendag!!!
Daar zit veel werk aan Bart.
Dat had ik niet voor mogelijk gehouden.
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Apropos, ketting aandrijving.
Dat lijkt mij best betrouwbaar!
Maar daar heb jij toch niet voor gekozen.
Waarom niet?
Hans, liefhebber On30 + H0


Hi Hans,
Ketting aandrijvingen zijn erg goed voor fietsen en nog wat ander spul. Nee alle gekheid op een stokje. Ketting aandrijvingen kunnen heel goed functioneren maar dan moet het wel van het juiste materiaal gemaakt zijn en op de juiste spanning gehouden worden. Buiten dat maakt een ketting aandrijving per definitie meer herrie dan tandwiel overbrenging.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Ik kan me zo voorstellen dat zo'n ketting drive schokkerig loopt door de schakels bij lage snelheden.

Ton
Erare humanum est

Schokkerig gedrag kan je waarschijnlijk wel voorkomen als de ketting op spanning blijft. Dat is een hele uitdaging...
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Het verbaasd mij ook dat ze dit soort aandrijving bij deze schaal toepassen.
Lekker goedkoop zeker, een andere reden kan ik 123 niet bedenken.
Dat ze kettingdrive bij grotere schalen toepassen, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

Ton
Erare humanum est

maart 13, 2017, 19:57:50 #11 Last Edit: maart 13, 2017, 20:35:23 by BvDoorn
OK, ik ben niet naar Ontrax geweest. Geen puf om weer in de auto te gaan zitten voor 2 uur heen en 2 uur terug. Even niet....

Wel verder gegaan met de Alco. Op de kap de Penn Central logo's aangebracht (Decals zijn van Micro Scale).


Als je het nummer van de loc controleert zie je dat deze nooit het rode logo heeft gehad. Maar OEPS het eerste logo ging helemaal fout. Een beetje te "eager" dus had niet veel keus. Of nieuwe bestellen of de rode logo's. Sommige Rs1 van PC hebben trouwens wel het rode PC logo gehad dus zit er niet helemaal naast.

Ik heb alleen geen kleine cijfers om de loc nummer platen aan de voor en achterkant te maken dus moet deze decals zelf maken.

Ook de ESU decoder ingebouwd. De ESU decoder met de Stanton drives geven een hele mooie performance.


Ik heb de Stanton drives gekruist. Dus de voorkant staat omgedraaid ten opzichte van de achterste. Omdat de Stanton drives al volledig bedraad zijn moet je dus alles omdraaien anders draaien ze tegen elkaar in vandaar, als je naar de bedrading kijkt, zie je dat rood op zwart is aangesloten en zwart op rood, zo ook oranje en grijs en visa versa.

De twee gele draden zijn naar de luidpreker.

Zodra alles erop en aan zit zal ik een filmpje maken zodat jullie een indruk hebben van de performance en het geluid.

Volgend weekeinde geven ze weer regen op..........
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

maart 19, 2017, 13:46:17 #12 Last Edit: maart 19, 2017, 13:50:18 by BvDoorn
ESU decoder is nu volledig ingebouwd en ......... Combinatie Stanton drives en de ESU decoder is, nu ze goed is getrimd, gewoon erg goed. Nu verder opbouwen, nog wat schilderwerk en dan weatheren.

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Knap werk.
Groeten Joop, machinist Lelystad.

rijd als een zonnetje, mooi hoor

ga je nog verlichting in de cabine brengen?
je ziet nu niks van je interieur .

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden