Rivarossi schaal O Indiana Harbor belt 0-8-0

Gestart door BvDoorn, oktober 09, 2016, 19:01:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.



Al een tijdje geleden nog een origineel bouwpakket van deze mooie lok op de kop weten te tikken. Alles nog in de originele verpakking, onaangebroken plastik zakjes en originele bouw bescrijving. Gezien een prijs en handschrift op de doos stamt de kit uit 1974.

Rivarossi verkocht het motorisatie gedeelte los. De kit zie je nog wel eens langs komen op internet. Motorisatie niet meer. Gelukkig had Cor nog een beschadigd model waar hij wel vanaf wilde.



Het model wordt wel voorzien van een nieuwe motor met vliegwiel(tje) - zoveel ruimte is er niet voor de motor. Nog te bestellen is een goede decoder die zowel de 3 cilinder aandrijving als wel de tender aandrijving kan na bootsen. Met een beetje pech wordt het 2 geluid decoders. Een "heavy steam" en een "light steam". Er is ruimte genoeg in de tender als ook in de ketel.

Al een paar weken geleden begonnen met het frame. De donor lok uit elkaar gesloopt en nu opbouwen met de nieuwe componenten.



Het drijfwerk wordt voor het grootste gedeelte met pop nageltjes aan elkaar geprutst. Hamer en leesbril klusje.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Mooie loc, lijkt mij ook wel wat zo'n bouwpakket. Heel vroeger toen ik met treinen begon als kind had je bij Märklin ook bouwpakketten. Het scheelde in de prijs en je had een leuk karweitje.

Overigens, misschien is de sounbug van Digitrax iets? Dit is een sounddecoder zonder motorfunctie welke je aan een bestaande decoder toevoegt. Zo kun je volgens mij met één sounddecoder en daarop aangesloten de soundbug wel tot het gewenste resultaat komen.

JohnT

Hoi Bart.

Leuk werk , zo,n lok bouwen.
Zelf heb ik er een motor uit een auto radio met casettedeck in gefrommeld.
Ook heb ik er een road engine van gemaakt met voorloopstel en andere trucks onder de tender.
Zie foto.
Veel plezier met het bouwen!

René.

Dat lijkt me nou geweldig , een loc als kit. Die dan ook nog van motor voorzien wordt.  Ben benieuwd .
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

@ Rene, mooi om weer een foto te zien van je O baan. Ik ga hem proberen zo origineel mogenlijk te houden. Eerst maar zorgen dat hij netjes gaat lopen. Auto radio cassettedeck die hebben we niet meer. Moest dus wel een motortje bestellen ;). Wel grappig, in 1974 was ik 18, druk bezig met de Zeevaartschool en had een Märklin baan(tje) op een hoekje van de zolder met Duits en wat Amerikaans materiaal van Märklin door elkaar en inderdaad mijn vader had een Fiat met een radio en een cassette speler...

@ John, Soundbug is inderdaad misschien iets. Ik heb geen (0,0) ervaring met Digitrax. Is hier het geluid ook in te laden of zit je vast aan "vaste geluiden"?
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Bart , was het niet handiger om met dit bestaande onderwerp verder te gaan?
https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=810.0

Ton
Erare humanum est

Misschien heb je gelijk Ton, Maar hhmmm, medium term memory loss. 2014 en 2015 lijken echt ver weg.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

oktober 09, 2016, 22:52:11 #7 Last Edit: oktober 09, 2016, 22:56:29 by dutchbuilder
Ik heb de bouwdoos en de motorisering kit van Johan overgenomen.
Het motortje heb ik hier nog ergens nieuw in doos liggen somewhere.
Ik heb een Faulhaber motor in de lok gezet met een hulpprintje met standaard NMRA stekker voor de decoder.
Ik weet wel dat ik me de krampen heb gezocht naar een geluiddecoder voor een drie cylinder lok.
Helaas niet gevonden.
De lok die ik hier heb is niet standaard meer.
Ik heb er een voorloopwieltje bij gezet en de hulpmotor onder de tender vervangen door normale wielstellen.
Dat stoommotor-onderstel heeft de neiging om vast te lopen met de drijfstangentjes.

Ton

O ja btw als je glas in de cab wil zetten doe dat dan voordat je de body in elkaar zet.
Het is een heidens karwei als je dat naderhand doet.
En als laatste; doe wat meer gewicht in de ketel.


Erare humanum est

oktober 10, 2016, 09:26:23 #8 Last Edit: oktober 10, 2016, 09:36:43 by JohnT
Citaat van: BvDoorn op oktober 09, 2016, 21:18:27

@ John, Soundbug is inderdaad misschien iets. Ik heb geen (0,0) ervaring met Digitrax. Is hier het geluid ook in te laden of zit je vast aan "vaste geluiden"?

Jawell, http://www.digitrax.com/products/sound-decoders/sfx006/

Bladzij 74 van de manual, Loading Sound Projects into your SoundFX Decoder.

JohnT

@Ton, bedankt voor de tips. Ik was inderdaad van plan om hem (of is het een haar) extra te verzwaren. Ik schat zo in dat je op 1 aangedreven as minimaal 0.5 kilo kilo moeten hebben om fatsoenlijk trekkracht te ontwikkelen. dat houdt in dat de lok minstens 2 kilo moet worden (Voor de meelezers, de lok heeft een aangedreven as en heeft 3 meelopende assen, aangedreven door de koppel stangen).

Ramen had ik gezien. Eerst beglazen en dan pas plaatsen ;)

@John, merci voor de link. Zoals gezegt. 0.0 ervaring met Digitrax. Vanuit On30 een fan geworden van de Tsunami's op een punt na. Start spanning niet goed in te regelen, dus je kunt niet of nauwelijks zonder een schok(je) vanuit 0 naar een klein beetje snelheid gaan.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Ik gebruik wel Digitrax en vind het een prima decoder voor het geld wat ze er voor vragen. Tsunami geluid heeft wel meer body maar met de juiste speakers kun je een hoop goedmaken. Verder vind ik het prettig dat ik zelf mijn geluidschema kan maken en uploaden naar de decoder.

JohnT

Is er ook geluid voor een drie cilinder?.
Want die heb je nodig voor deze lok.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op oktober 11, 2016, 12:20:08
Is er ook geluid voor een drie cilinder?.
Want die heb je nodig voor deze lok.

Ton

In principe kun je met een lege decoder beginnen en daar instoppen wat je wilt. Het is wel een stuk programmeerwerk en je moet de PR3 van Digitrax hebben.

JohnT

Citaat van: JohnT op oktober 11, 2016, 19:01:11
Citaat van: dutchbuilder op oktober 11, 2016, 12:20:08
Is er ook geluid voor een drie cilinder?.
Want die heb je nodig voor deze lok.

Ton

In principe kun je met een lege decoder beginnen en daar instoppen wat je wilt. Het is wel een stuk programmeerwerk en je moet de PR3 van Digitrax hebben.

JohnT

Is waarschijnlijk een  PIC controller die gebruikt word?
Ik heb ze zien zitten op div. decoders.
Ik las pas een artikel over iemand die een geluid decoder had gemaakt met een Arduino.
Moet kunnen.

Ton

Erare humanum est

Voor zo ver ik heb kunnen vinden zijn er geen geluids opname van de Harbor Belt loks dus is is het geluid sowieso gokken. Ik ga er van uit dat de 3e (centrum cilinder) gewoon meetelde in het vermogen. Dan zou je kunnen stellen dat elk cilinder 1/3 van het volledige vermogen voor zijn rekening nam. Dit houdt in dat inplaats van 4 chufs (2 x een duwende en een trekkende zuiger beweging) per omwenteling van een wiel er nu 6 moet hebben. Dat kan volgens mij met de meeste geluids decoders wel ingesteld worden. Het zij software matig of met een cam.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn