Vraag over 0n30

Gestart door Ronald1974, oktober 08, 2016, 14:41:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De eerste vraag ik zie soms staan 0n3 en 0n30 wat is het verschil.
0 = de schaal n = narrow 3(30) = 3ft
3ft is omgerekend 914,4mm de spoorbreedte.
Veel wordt er 16,5mm als spoorbreedte aangehouden in model.
Tweede vraag welke schaal wordt er voor 0n30 gehanteerd.
Ik zie voor spoor nul 1:43,5 maar ook 1:48.
Als ik de spoorbreedte neemt van 914,4/16,5 dan is de schaal 1:55.
Derde vraag welke code rail wordt er standaard gebruikt voor 0n30 code 100 of 83 of 125 ?
En als laatste vraag hoe zijn de rijeigenschappen van de Bachmann 0n30 modellen.

de 0 is voor de schaal nul
hier waarom en waar het vandaan komt
de Yankees gebruiken de verhouding 1/4 inch to the foot, wat dus 1/48 is
de engelsen doen weer 7mm to the foot , dit is 1/43,5
de duitser maken er 1/45 van, geen idee waarom

de aanduiding on30  de n is voor narrow, 30 slaat op de spoorbreedte in inch, je zou dus ook on2,5 kunnen zeggen (2 en een halve foot )
de aanduiding on3 , hier staat de 3 voor 3 foot spoorbreedte, 3 foot is 91cm wat bij 1/48 dus 19mm word

on30 is gemaakt met het makkelijke te koop van Ho rails en komt dus bij 1/48 overseen met 16,5mm of 75cm,
dit bestaat in het echt ook , al zijn er meer loks in het echt die op 3 foot rijden


Bachmann spul rijd best goed ,maar ik denk dat Ton hier een beter antwoord kan geven

voor de rails, hangt af wat je mooi vind en/of wat je proto wilt.

Cor

het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Hallo Ronald,

Die 2,5 foot is wel iets meer dan 750mm, maar een kniesoor die daar  echt op let. Deze spoorbreedte is in Europa ook veel gebruikt, dit wordt "Bosnisch smalspoor" genoemd en is ook nu nog in gebruik in de Balkan-landen en in Oostenrijk, b.v. de bekende Zillerta;bahn.
Voor de rail zijn er diverse mogelijkheden:
1. gewoon H0 gebruiken
2. Peco smalspoor dit is code 100 vrij robuust en in Nederland en Engeland redelijk verkrijgbaar
3. Micro Engeneering dit is code 83, meer amerikaans uiterlijk, maar kwetsbaar en veel moeilijke verkrijgbaar
4. zelf leggeen, materiaal is te koop bij FastTracks in Canada, maar als je eruit wordt gepikt komt Tante Pos nog met een leuke hrffing
    Railstaven code 83 koop je bij Conrad en de templates voor wissels kan je downloaden bij FastTracks.

Bachmann heeft bij een aantal modellen problemen gehad met gebroken tandwielen maar heeft hiervoor gratis vervanging geleverd.
Kopen doe je voordelig bij The Favorite Spot, zelfs als je moet bijbetalen, soms hebben ze veilingen waarbij ze starten op $0,01 en als je oplet dat je niet boven de vaste prijs uit gaat bieden kan je leuk scoren.

Groeten

Ron

Dankje Cor en Ron.
Bij 0n3 is de 3 in foot en bij 0n30 is de 30 in inch.
30 inch is 762mm/16,5mm = 1:46,18 en als schaal houden ze aan 1:48 als gevolg van de verhouding 1/4 inch to the foot, wat dus 1/48 is.

Dan kan ik tussen het bouwen door van in de schaal 1:160 een poging gaan wagen in het bouwen van 1:48.

Mijn duid in het zakje.

Bachmann is goed maar... hebben een probleem met de kunststof tandwielen. Gelukkig zijn zij zich ervan bewust en doen er niet moeilijk over. Een berichtje aan Bachmann Engeland (Amerika geeft geen antwoord) en je krijgt nieuwe. Ten minste zo ging het altijd.

Rails, ik gebruik Tillig railstaven code 83 gespijkerd op houten biels.

JohnT

oktober 08, 2016, 21:03:21 #5 Last Edit: oktober 08, 2016, 21:17:23 by dutchbuilder
Ik heb hier weinig aan toe te voegen.
Het probleem met de tandwielen komt voor bij de geared locomotive modellen , de rail truck / bus en de Davenport
De andere groter modellen hebben geen problemen, althans bij mij niet.

Dit is wel leuk om te lezen.
Vooral het history gedeelte.
https://en.wikipedia.org/wiki/On30_gauge

0n30 word ook wel "the poor man's narrow gauge" genoemd.
In de tijd dat ik interesse kreeg in smalspoor was er alleen maar H0n3 en 0n3 messing spul te koop en de daar bij horende prijzen. DUUR!
Hier in dit kikkerlandje was niets te krijgen.
Spullen kopen en verschepen uit de states was in die tijd voor het internet ook niet echt een pretje.

Ton
Erare humanum est

oktober 08, 2016, 21:55:39 #6 Last Edit: oktober 08, 2016, 22:02:00 by BvDoorn
Ach, laat ik ook maar wat commentaar geven. Je hebt (smal) spoorders en (small) spoorders. De één is een sfeer bouwer en de ander is draadnagel teller. On30 (ik heb nog best wat spul in huis hiervan) is, voor zo ver ik kan nagaan, een uitvinding van Bachmann. O (1:48) op hO rails. Märklin heeft hier ook als eens een gooi naar gemaakt (restanten zijn op de Efteling te vinden). Idem voor Fleishmann en als ik me goed herinner ook Roco maar dan in het Europese segment.

Schaal O is een ratje toe trouwens en loopt van 1:43 naar 1:50 zo'n beetje. Onze Amerikaanse vrienden hebben 1:48 als standaard verheven maar rijden in werkelijkheid op 1:43 (of was het 1:45) spoor. On30 is gewoon smalsppor op 1:48. Het geeft gewoon wat mogelijkheden omdat er een redelijk assortiment van te koop is maar, veel belangrijker, ook omdat alles wat op hO rijdt, ook op hierop kan rijden. legio mogelijkheden om volledig verdwaald te raken in kitbashing.


Backwoods kit op een hO onderstel. Jammer dat ik hem al weer gekanibalisserd heb. De hood is er nog.


Ook een Backwoods kit op een Bachmann onderstel. QSI decoder. Zodra ik tijd heb gaat die er uit. ding heeft nooit goed gewerkt.


Bachmann lokje, aangepast met een Backwoods kitje. Mensjes zijn van Bufalo Landing trouwens en zelf van een kleurtje voorzien.


Dit is een C16 van Denver & Rio Grande. In werkelijkheid reed (rijdt) hij op 3 voet spoor. Zo kun je het verschil niet zien in ieder geval.

Fantasie en zelfbouw zijn eigenlijk de sleutel woorden voor On30.
 
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Het is absoluut geen uitvinding van Mr. B.
Mr. B. is in het gat in de markt gestapt.
Eerst met de 2-6-0 en de Jackson Sharp wagonnen,voor de kerststalletjes en toen die ook aansloegen in de treinen community, de betere modellen.
In mijn antwoord boven jouw artikel staat een link , dat word alles duidelijk.

Ton
Erare humanum est

Bij deze nogmaals bedankt Cor, Ron, John, Ton en Bart voor de info.
De bouw van mijn n spoor baan zal gewoon verder gaan.
Ik zal me meer gaan verdiepen in 0n30, zal beginnen met de bouw van en diorama/module.
Dit is een hele nieuwe uitdaging voor mij, wordt vervolgd.

Ronald, goed idee om met iets kleins te beginnen. Het is even wennen als je in een andere schaal gaat bouwen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn