Rozeburg & Waterway RR

Gestart door dutchbuilder, mei 08, 2012, 15:17:15

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Gisteren het gat voor de draaischijf uit gezaagd en de bak er in geklemd.
Ik gebruik de lus omschakelaar ook om de brug van voeding te voorzien.
Als lokverdeler werkt de brug zonder spannings problemen maar als je de lok 180 graden wil draaien zou je kortsluiting krijgen met de invoer rail.
Door de lus omschakelaar te gebruiken heb ik daar geen last van.
Nu komt het probleem!
Het uitlijnen van de brug met de rails buiten......dat is op zijn zachtst gezegd een ramp.
Ik moet iets verzinnen dat het uitlijnen vergemakkelijkt.
Een rem zou ook wel makkelijk zijn.
Suggesties?

Ton
Erare humanum est

Het is een hand-schijf toch? Wellicht een nokje zien te fabriceren. Pukkeltje op de brug, kuiltje in het spoor.


Je rijd toch DCC Ton, heb er hier nada niks tussen hangen en het werkt goed..die schijf is DCC vriendelijk

Citaat van: milocomarty op juni 25, 2013, 14:30:01
Je rijd toch DCC Ton, heb er hier nada niks tussen hangen en het werkt goed..die schijf is DCC vriendelijk

Ok Martin, ik ging er van uit dat door de ompoling ik problemen zou krijgen met de spanning.
Dat doe je ook met de lus....
Maar waarschijnlijk krijg ik geen problemen omdat de brug de spanning eerst uitschakeld en dan ompoolt.....
Ik zal hem wel eens even direkt aansluiten , zonder kastje.....

Nu nog het uitlijnen.....
Ja Paul zo'n soort oplossing had ik ook in gedachten.
een soort van schuifmechaniek dat als je het loslaat in een nok op de buitenkant van de bak valt.
Maar misschien zijn er nog ander methodes in omloop.

Ton
Erare humanum est

Raar dat er geen mechaniek in zit. Ik heb de eenvoudige schijf van Atlas die werkt met een soort halve maan aandrijving. Telkens als de schijf deze uitsparing tegenkomt stopt deze en staat dan precies voor het spoor. Als je niets doet draait de schijf door naar het volgende spoor. Zet je de stroom af dan blijft de schijf staan.

Is heel simpel maar werkt wel, wat lastig is is dat de schijf wel bij ieder spoor even blijft staan.

JohnT

juni 26, 2013, 13:16:07 #605 Last Edit: juli 03, 2013, 22:39:54 by dutchbuilder
HELEMAAL NIIIIIIKS!
Is best wel een tegenvaller , eerst de verkeerde na twee maanden wachten en nu een alignment probleem......
De onderbaan is ook weer operationeel , kreeg gisteren de wissels binnen.
Maar goed dat ik er meer had besteld want er ging er nog een naar de kl.......!!
Soms zit het mee , maar meestal zit het tegen!!!! :'(

Ton

P.s. Krijg net een DOOS! binnen uit Engeland met een Duitse kourier!?
Als het goed is zit daar heel leuk speelgoed in............


Erare humanum est

Ja inderdaad! moooooi speelgoed!
Die achterste bedoel ik........
Ton
Erare humanum est


juni 26, 2013, 21:21:24 #608 Last Edit: juli 03, 2013, 22:41:13 by dutchbuilder
Uh....nu wel!
Ik heb er gelijk wat rails bij gekocht voor een heeeel zacht prijsje.
Twee rechte rails van 60 cm en een cirkel met een radius van 60.
Maar daar zal het wel bij blijven.
Geen plek en tuin! ;D
Ik heb wel een redelijk groot balkon!!!!
Het word meer een vitrine model, vrees ik.
Ik heb wel een tsunami met goose geluiden besteld.
Dus even een rollerbank maken.
Ben altijd al wel een beetje goose gek geweest.
Vooral die eerste modellen met Buick  en Pierce-Arrow body.
Die latere met Wayne bus body opbouw vind ik minder.

Ton
Erare humanum est

Maak je er een goose van?

Ik weet nog wel een stukje tuinspoor om op te rijden, moet je wel naar Emmen komen  ;D.

JohnT

Voor zover ik weet is het al een Goose.
De oer goose.
Number one.
Ik ga vanmiddag samen met zoonlief het baantje leggen , ben benieuwd.
Ik heb hem al op de rollerbank laten lopen en dat klinkt en ziet er goed uit.
Geen rare geluiden uit de gearbox.
Ik had gelezen dat er problemen waren met schroefjes in de gearbox die te lang waren.

http://www.girr.org/girr/tips/tips8/bachmann_railtruck_tips.html

wat mij wel opviel is dat hij een beetje waggelt doordat de achterwielen niet helemaal goed uitgelijnd zijn.
Maar dat mag.
Ik ben toch van plan om, als de geluidskaart binnen is, om de lok een grote interne inspectie te geven.
Al is het maar om zekerheid te hebben.

Ton
Erare humanum est


juni 27, 2013, 19:30:10 #612 Last Edit: juni 27, 2013, 20:14:00 by dutchbuilder
Ja zeker wel , dat is zelfs het prototype.
De RGS gebruikte de naam Motor #X , maar de bevolking noemde ze "Goose" omdat hun toeter op het geluid van een gans leek.
citaat:
Goose #1

Actually two different Motors of the Rio Grande Southern bore the number 1. The first Motor #1, built in 1913, was an inspection speeder derived from a Model T Ford and may be considered as the ancestor of the Geese.
Second Goose #1 was built in 1931 following an idea of the Rio Grande Southern superintendent and its chief mechanic officer in Ridgeway.
It may be be considered as the first true Goose and the prototype of the whole serie.
She was based on a Buick Master Six sedan, converted to rail operation and fitted with an open platform on the rear to carry mail (hence the U.S. Mail lettering on the side doors) .
She was equiped with a front truck and a single rear powered axle.
She is the smallest and the lightest of the Geese built by the Rio Grande Southern.
The design of the Motor was an immediate succes and Goose #1 soon replaced the passenger steam train between Dolores and Durango.
She was scrapped in 1933.
A replica was built in 2000 and is today displayed at the Ridgeway Railroad Museum in Ridgway.
The replica is built from the same type of car as the original #1 and is operational.

Einde citaat.

Ton



Erare humanum est


Even in de foto doos gescharreld en de foto van de replica opgescharreld. Zo stond ze erbij in Ridgeway in 2008



Helaas heb ik niet meer foto's van haar genomen :-[
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn