Rozeburg & Waterway RR

Gestart door dutchbuilder, mei 08, 2012, 15:17:15

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.


Citaat van: dutchbuilder op februari 07, 2015, 21:04:48
Ja , dat is knap frustrerend.
Dit is ook nog een mogelijkheid.

Ton

Gebruik in plaats van ie wissels de fidle yard, het ziet er niet uit maar geeft wel meer opstelruimte je krijgt de ruimte die de wissels in de lengte innemen erbij. Desnoods zet je er een rij gebouwen overheen om die yard te verbergen.

JohnT


Citaat van: JohnT op februari 08, 2015, 09:21:40
Citaat van: dutchbuilder op februari 07, 2015, 21:04:48
Ja , dat is knap frustrerend.
Dit is ook nog een mogelijkheid.

Ton

Gebruik in plaats van ie wissels de fidle yard, het ziet er niet uit maar geeft wel meer opstelruimte je krijgt de ruimte die de wissels in de lengte innemen erbij. Desnoods zet je er een rij gebouwen overheen om die yard te verbergen.

JohnT

Ik ben niet zeker over het woord "fidle yard".
Is dat met zo'n schuifstuk?
Dat scheelt idd veel ruimte.
Wat die gebouwen betreft is dat niet nodig.
Het zou een afgesloten bak moeten worden waar ik wel bij kan dmv een deksel.
Ik gebruik die ruimte nl ook als ophangplek voor mijn was als ik niet naar buiten kan.

Ton
Erare humanum est

Iedereen met onze hobby komt ruimte tekort!
We hebben nooit genoeg ruimte, toch?
Hans, liefhebber On30 + H0


Citaat van: dutchbuilder op februari 08, 2015, 09:38:03
Citaat van: JohnT op februari 08, 2015, 09:21:40
Citaat van: dutchbuilder op februari 07, 2015, 21:04:48
Ja , dat is knap frustrerend.
Dit is ook nog een mogelijkheid.

Ton

Gebruik in plaats van ie wissels de fidle yard, het ziet er niet uit maar geeft wel meer opstelruimte je krijgt de ruimte die de wissels in de lengte innemen erbij. Desnoods zet je er een rij gebouwen overheen om die yard te verbergen.

JohnT

Ik ben niet zeker over het woord "fidle yard".
Is dat met zo'n schuifstuk?
Dat scheelt idd veel ruimte.
Wat die gebouwen betreft is dat niet nodig.
Het zou een afgesloten bak moeten worden waar ik wel bij kan dmv een deksel.
Ik gebruik die ruimte nl ook als ophangplek voor mijn was als ik niet naar buiten kan.

Ton

Een fidle yard zijn een aantal sporen parallel naast elkaar op een plank die je kunt bewegen over geleiders. Er komt ??n spoor op uit en kan aan de andere kant een uitloopspoortje hebben om een loc om te zetten.

Zoals jou opstelsporen maar dan zonder wissels.

JohnT

Had ik het toch goed.
Het maakt, als ik er zo over nadenk, niet veel uit qua ruimte of ik nu een schuifstuk of een wissel array maak.
Dat schuifstuk moet toch ook een bepaalde lengte hebben om niet alleen locomotieven maar ook wagons te kunnen hebben.
Erare humanum est

'n Fidle Yard wordt vaak op tentoonstellingen gebruikt.
Inderdaad Ton, je moet daar hele stammen op kwijt kunnen.
Hans, liefhebber On30 + H0

De bak (lade) met rails is de hele fidel yard. Je hebt alleen een klein stukje (een locomotief lengte) aan het einde nodig om de loc af te kunnen stellen. Het bespraard dus de hele wisselstraat aan lengte.


Fidelyard met 3 sporen. Net genoeg om 4x40 ft wagons op kwijt te kunnen.


De bak in gesloten tpestand.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn



Citaat van: dutchbuilder op februari 09, 2015, 10:47:10
Had ik het toch goed.
Het maakt, als ik er zo over nadenk, niet veel uit qua ruimte of ik nu een schuifstuk of een wissel array maak.
Dat schuifstuk moet toch ook een bepaalde lengte hebben om niet alleen locomotieven maar ook wagons te kunnen hebben.

Het schuifstuk moeten de opstelsporen zijn, niet het spoor er naartoe. Neem aan dat je het grijze deel nu als fidle yard aanduid.

Je hebt dus een aankomstspoor waar je een vrijspoor van de fidelyard mee gelijkstelt door de bak met opstelsporen te verschuiven.

JohnT

Dus andersom.......
Dat gaat helemaal niet.
20 cm breed is max.

Ton
Erare humanum est

op 20 cm kun je best wel 3 sporen kwijt voor On30 en On3 denk ik zo. Een wagon/loc is iets over de 5 cm dus 6 cm hart tot hart is genoeg ruimte denk ik. dan vanaf de zijkant eerste rails op 3 (anders hangt hij over de rand), 2e op 9, 3e op 15 cm. Als je heel krap rekend zo je er zelfs 4 lengtes op kwijt kunnen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn