Schoonmaken vijlen

Gestart door CSX 6400, augustus 11, 2013, 13:03:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo medespoorders,

Ik gebruik de laatste tijd regelmatig vijlen, met als resultaat dat deze soms willen "vollopen" met stof ed, waardoor ze niet meer goed werken. Hebben jullie een tip hoe je dit weer kunt verwijderen?

Groet,
Paul

augustus 11, 2013, 13:17:40 #1 Last Edit: augustus 11, 2013, 13:23:26 by dutchbuilder
Ja die heb ik....
Je neemt een plaatje koper en je haalt deze kops in dwarsrichting over de vijl.
Dan komen er groefjes in het plaatje, door de vijl.
En daarmee maak je de vijl schoon.
Geen staalborstel gebruiken!
dan kun je op een gegeven moment je vijl als spiegel gebruiken om je haar te kammen!

Ton
Erare humanum est

Gaat dat ook met vijlen die diagonale groeven hebben? en die met korreltjes  ::) (geen idee hoe die heten)

EDIT: zie nu dat op je plaatje diagonale groeven getekend staan   :P

yep, dat is wat op ooit op de zilversmid school heb geleerd en ik pas het nog steeds toe.
Ik heb nog steeds goede vijlen uit die tijd. 1980.

Ton
Erare humanum est

Thanks, ik zal het eens uitproberen.
Ik had al van alles geprobeerd: kwastje, stofzuiger ... maar het wou allemaal niet zo vlotten.  Hoe dik is dat plaatje koper?

pakhembeetongeveer 1mm of zo.
koper en geen messing dat is weer te hard.
Die groeven van de vijl lopen vol met metaalslijpsel en vet.
en door de tandjes zit dat goed vast.
door een plaatje koper, zacht materiaal tov het staal, over de vijl te halen, slijt het koper af en vormt een tegenvorm van de tandjes.
Dus dan kan je diep schoonmaken.

Ton
Erare humanum est

Er zijn ook messingborstels, dat werkt ook goed. Messing is veel zachter dan staal, dus dan beschadigt je vijl niet, terwijl de 'haren' toch hard genoeg zijn om te reinigen.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ja, helemaal mee eens.
Maar de meesten van ons, hobbiisten, hebben wel ergens een stukje koper liggen en niet altijd een kretsborsteltje.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op augustus 11, 2013, 13:47:44
Ja, helemaal mee eens.
Maar de meesten van ons, hobbiisten, hebben wel ergens een stukje koper liggen en niet altijd een kretsborsteltje.

Ton

:D ::) 8)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ik heb het allebei niet liggen dus dat maakt niet zoveel uit ... maar daar kan verandering in komen.

stukje koperen waterleiding......platmeppen en klaar komt klara!

Ton
Erare humanum est

Leidingen hebben we hier echter in overvloed liggen. We zitten volop in een verbouwing. Hamer/moker moet ook wel ergens te vinden zijn. Is dat niet te dik?

Groet,
Paul

hard slaan en daarna uitgloeien anders is het te hard

Ton
Erare humanum est

uitgloeien, hmm  :-\, blijkt Klara opeens een stuk latiger te pleasen. Denk toch dat ik dan maar gewoon naar een klein plaatje ga zoeken.

Citaat van: CSX 6400 op augustus 11, 2013, 15:10:31
uitgloeien, hmm  :-\, blijkt Klara opeens een stuk latiger te pleasen. Denk toch dat ik dan maar gewoon naar een klein plaatje ga zoeken.

Kan je toch gewoon boven een gaspit doen? Wel met ovenhandschoenen, nog beter een tang de leiding vasthouden.

JohnT