Mini speaker

Gestart door JohnT, augustus 09, 2013, 16:27:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Voor mijn Baldwin 4-6-0 van Bachmann had ik een klein speakertje nodig. Ik volg al een poosje discussies in nieuwsgroepen over dit onderwerp (mini speaker) en heb nu de stoute schoenen aangedaan en het zelf geprobeerd.

Wat heb ik geprobeerd? Ik heb een speakertje van een mobiele telefoon op de Digitrax SDH164D  decoder aangesloten omdat de standaard speaker net te groot was. Waarom heb ik het geprobeerd? Omdat ik geen klein speakertje voorhanden had en als dit lukt het ook een vervolg kan krijgen voor andere klein behuisde modellen, of als ik meer speakertjes wil gebruiken in een kleine ruimte.

Baldwin 4-6-0 with mobile phone speaker

Wat mij betreft is het gelukt, moet de loc nog wel afstellen.

b.t.w speakertjes gekocht op Ebay.

JohnT

Hi John,

Goed idee om dit soort speakers te gebruiken.
Werkt meest goed.

Jammer dat de wielen niet synchroon loopt met het geluid.
Een soundcam zou daar een mooie oplossing voor zijn.

Zo heeft soundtraxx  mooie cams. Die kan je tegen de binnenkant van de wielen plakken.
Er gaat een sleepcontactje langs die zorgd voor de juiste chuff
http://www.reindeerpass.com/soundtraxx-lights-sound-exh-220-exhaust-cam-kit.aspx


Gr John LC
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Klopt moet hem nog verder afregelen. Een soundcam is mooi maar lijkt mij een gedoe om dat tussen de wielen te krijgen en draadjes trekken door het frame.

JohnT

Ik weet niet waar je decoder zit (lok of tender), maar je kan de soundcam ook op een van de tender wielen zetten. Het ritme is dan wel goed maar hoeft niet noodzakelijkerwijs op de beweging van de cilinder aan te sluiten. Maar dat laatste val eigenlijk niet op.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Je krijgt voor dat geld meerdere cams op een plaatje.         

Gr john lc
groeten John LC

www.lostcreek.nl


Het staat mij bij dat Grandtline ze ook heeft......H&H in Gouda?

Ton
Erare humanum est

Heb ze ooit besteld bij Tonys trains in Amerika
http://www.tonystrains.com/

Ik gebruik tegenwoordig een echte soundcam op de wielen.
gaat met vier magneten en een reedcontactje. Maar dan moet je wel gaan frezen in je frame om ruimte te krijgen

Weet niet dat grandt-line ze heeft. Ben ze nooit bij hen tegengekomen.

Gr John LC

groeten John LC

www.lostcreek.nl


augustus 10, 2013, 19:58:54 #10 Last Edit: augustus 10, 2013, 20:01:39 by johnlostcreek
Hi John.

Die in figuur 1 lijkt mij makkelijk zelf te maken.
Vierkant blokje messing
gat van de as erin boren
doorzagen en op de as lijmen (of solderen)
Mocht je het alleen lijmen dan moet je met electrokit de as in verbinding brengen met de cam.

Dat moet je trouwens ook doen met de discs van soundtrax met electrokit verbinden met de as.
Het gaat erom dat de sleper (komt van de soundcamuitgang van de decoder)
het signaal doorgeeft aan de rail. Via as en wiel

Voordeel van de disks van soundtraxx zijn er zitten er verschillende op een vel
Je knipt ze uit en plak ze op het wiel
Er zit er eentje voor de shay en heisler bij.
Alleen de locs van bachmann waar  een soundmodulle van soundtrax al is ingebouwd heeft geen soundcam uitgang !!!!!
Ik kwam dat tegen toen ik de forney van een soundcam wilde voorzien en heb toen soundtraxx gemaild
Ze vertelde mij  dat ingebouwde soundmodulles van soundtraxx in bachmann deze optie niet hebben.



Deze gebruik ik
http://www.ngtrains.com/Pages/Synch_Cam/soundsynch.html
ontworpen door Otto schouwstra en overgenomen door NGtrains

Dit werkt echt perfect

Gr John
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Zelf maken denk ik nu ook aan, messing moertje. Die van Soundtraxx is wel aardig maar wat moet ik met die andere en je moet een wiel van de as trekken met het risico dat deze niet meer in de juiste positie terug geplaatst is.

JohnT

Ook een idee.
Bij BLI hebben ze in de C16 een magneetje in het vliegwiel gedaan.
Met een piepklein reedcontaktje als schakelaar.
Het voordeel is dat je het loopwerk niet hoeft te slopen.

Ton
Erare humanum est

Ik heb het ng magneetje op de as van de tender gedaan (Bagman outside frame 2-8-0), dat werkt goed. De electronica van die lok zit in de tender en het read relais is redelijk makkelijk in het wielstel in te bouwen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Citaat van: JohnT op augustus 11, 2013, 09:25:08
Zelf maken denk ik nu ook aan, messing moertje. Die van Soundtraxx is wel aardig maar wat moet ik met die andere en je moet een wiel van de as trekken met het risico dat deze niet meer in de juiste positie terug geplaatst is.

JohnT

Je knipt de disk door op een plek naar de as toe . Zo kan je de disc om de as heendoen en er aan vast lijmen.
Zo hoef je het wiel niet van de as te halen.

Gr John LC
groeten John LC

www.lostcreek.nl