Tortoises en Tillig Elite H0 Code 83 kruiswissels

Gestart door Gerard Wassink, augustus 03, 2013, 17:31:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hi all,

Ik ben bezig met het onderbouwen van mijn Tortoise wisselmotoren. Met de wissels gaat dat prima.

Maar met de kruiswissels (Tillig Elite H0 Code 83) nog niet. Hieronder heb ik twee foto's geplaatst.

Hier zie je de beide wisseltongen en de verbindende stelbalk aan ??n zijde. De Tortoise is nu zo geplaatst dat hij zorgt dat in de andere stand de tongen de rails net raken. Zoals je ziet is dat in deze stand niet zo:




Eerst dacht ik dat het verenstaal tegen de randen van het gat aanliep. 10mm was misschien ook wat krap, ik heb ze nu opgeruimd naar 13mm.

Op de volgende foto kun je zien wat er onder de baan gebeurt. Dit is het standaard meegeleverde verenstaal. Ik vermoed dat het te flexibel is, wat denken jullie?




Grrrr...  >:( :-\  (maar ach, het is ook een hobby, geduld is een schone zaak)

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Dat kan Gerard, de stangetjes zijn vrij dun. Ik heb zelf dikker spul gebruikt dat ik gehaald heb bij de ijzerhandel Maar is het probleem niet dat de naastliggende tong-stelbalken elkaar raken?

Kun je dat groene stukje waar de steldraad doorgaat niet omhoog schuiven? Hiermee wordt het draad stugger, of wordt dan de slag te kort. Verder lijkt het alsof het tussenstuk waar de steldraad in uitkomt tegen de railvoer aanloopt of gaat hij er onderdoor.

JohnT

Het is een combinatie ven beide vermoed ik. De tongstelbalken lopen licht aan tegen de bielzen EN het verenstaal is te slap. Ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen een wat dikkere variant te monteren.

@John: inderdaad wordt de slag dan nog korter.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Nou, goeie service van Wentink Hobby. Daar had ik mijn Tortoises besteld. Ik heb ze dit draadje even gewezen voor de foto's en het probleem uitgelegd. De veren die bij de motoren zitten zijn 0,55mm, hij stuurt nu als service een aantal op van 0,8mm...

Wordt vervolgd.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Okay, ik heb de verenstalen bij die kruiswissel vervangen door de 0,8mm's die ik vandaag binnen heb gekregen.

Dit was de oplossing! Eerst een klein filmpje...

Dan twee foto's:






That's all folks!
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Nu begrijp ik waarom je niets aan die groundthrows had.
Die tongen van jou staan ook nog eens een keer naar binnen gebogen.
Gaat nu prima zo te zien.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op augustus 07, 2013, 21:09:57
Nu begrijp ik waarom je niets aan die groundthrows had.
Die tongen van jou staan ook nog eens een keer naar binnen gebogen.
Gaat nu prima zo te zien.

Ton

Jep, die tongen zijn (life-like - daarom vind ik de tillig wissels ook zo mooi) vormgegeven in de vorm die ze moeten hebben als ze eenmaal in hun stand liggen. Er zit ook geen scharnierpunt in de tongen, het is ??n stuk rail, dat buigt bij het omzetten. Net als in het grote voorbeeld.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop