Ketting op tender

Gestart door JohnT, februari 12, 2013, 13:26:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bij het 'te koop' stukje staat ook nog een hele mooie climax te koop. Niks voor jouw Paul?  ::)

Inderdaad, de climax van Jan vind ik ook erg mooi, alleen deze net iets meer.
De climax is daarentegen wel toepasselijker voor mijn baan en bovendien past hij waarschijnlijk beter op de schijf.
Twijfel, twijfel: verstand (climax) of gevoel (4-4-0).
Laat ik in ieder geval eerst maar eens de rails gaan aanschaffen anders komt er sowieso niks van terecht.  ;)
ToBeCon ...

Die kettingen werden gebruikt bij het rangeren. Zeker bij sporen waarbij je geen omloopmogeljkheid hebt, dus met een enkel wissel. Dan krijg je niet onder alle omstandigheden je wagens vrij.

Je hebt dan een aantal opties:
- stootje
- trekje (met ketting  / kabel)
- op de boom

Bij een trekje maak je een verbinding met kabel of ketting tussen de wagen die je er uit wilt hebben en de wagen er voor, wagens op ketting afstand uit elkaar en achter de trekkende wagen (of loc) het wissel om. Wagen gaat op zijspoor totdat die vrij staat (van het hoofdspoor), ketting /kabel los. Wissel terug, trein terug, wissel weer om en nu met loc/trein wagen naar z'n plek duwen

Op de boom werkt min of meer hetzelfde maar dan duwend. Was in Amerika standaard praktijk om "op de boom" te werken. Daar zijn nl die kommetjes op de "bufferbalk" voor, om te zorgen dat de boom niet wegschiet.

Al deze technieken kwamen in Nederland bij de (stoom)trambedrijven ook wel voor, maar zijn inmiddels ruim verboden door de ARBO en consorten.

Ik hoop "ooit" bij de SHM demonstratiefilmpjes te maken van dergelijke rangeer bewegingen. Wat we bij de SHM nog wel regelmatig doen is "gravity"shunting. Omlopen om de (lege) waterwagen heen in Medemblik door gebruikt te maken van het aflopen van de (dijk)spoor. Dit kan veilig omdat de waterwagens van de SHM een makkelijk vanaf een bordes bedienbare handrem hebben

Bedankt voor de informatie, is het mogelijk een schetsje te plaatsen over hoe de trekkende beweging werkt? Plaatjes kunnen worden geplaatst als bijlage.

JohnT