Er komt niets uit mijn handen

Gestart door BvDoorn, maart 21, 2018, 19:18:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

december 17, 2020, 22:31:33 #15 Last Edit: december 17, 2020, 22:47:02 by dutchbuilder
Citaat van: American op december 17, 2020, 15:31:33
Wat bedoel je met geen propagaties in de atmosfeer Ton?

Nou dat zal niet meevallen, maar ik had hem van jou kunnen verwachten.

De zon heeft een 11 jarige cyclus van zonnevlekken.
Die zonnevlekken hebben als gevolg dat geladen deeltjes van de zon weg worden gestuurd, de zonnewind word dat ook wel genoemd.
Die deeltjes kunnen invloed hebben op de hoger gelegen luchtlagen en ioniseren die.
Die lagen gaan dan als een soort spiegel werken en reflecteren de door ons uitgezonden radio golven.
Des te meer zonnen activiteit des te meer de lagen reflecteren des te groter de afstanden die je kan werken zijn.
Dat word propagatie of condities genoemd.
Op dit ogenblik is de zon zeer rustig en dat word een zonneminimum genoemd.
Vandaar dat de te werken afstanden een stuk minder spectaculair zijn.
Dit is een populaire uitleg , in werkelijkheid is het veel complexer.

Ton PE2TR

Erare humanum est

december 17, 2020, 22:38:25 #16 Last Edit: december 17, 2020, 22:48:47 by dutchbuilder
Citaat van: Frits op december 17, 2020, 15:37:50
Ja, leg eens uit aan deze oud radio-technicus? 

Hoef ik jou toch niet uit te leggen Frits, een oude buizen man.
het enigste dat ik hier heb aan buizen is een clystron voor 10 GHz in een HP radar meetzender.
o ja en niet te vergeten dat ding in de keuken met een magnetron op 2,5 GHz.

Ton

Erare humanum est

Dat het iets met de stratosfeer te maken had vermoedde ik al wel.
Ja, ik ben nog begonnen met buizen in de opleiding bij de Verbindingsdienst KL als beroepsonderofficier. De transistor OC72 bestond toen net.
In mijn 14 jarige carrière daar, heb ik ook alle voertuigen omgebouwd naar de nieuwe PTI apparatuur van Philips. Daarna ben ik in 1981 een eigen onderneming begonnen in de industriële elektronica. Sinds 2002 ben ik met pensioen. Nu probeer ik met een Arduino en een nRF24L01 met 2,4Ghz mijn trein te besturen.
De wereld is wel veranderd in mijn leven. Mijn zoon werkt nu bij ASML aan technieken die hij mij niet eens kan uitleggen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Meteen maar even een nieuw avatar ingesteld. De echte Frits dus. Nu ja, nieuw? De foto dateert uit mijn H0 periode in 2016 en die liep dood zoals je ziet, maar dat wist ik op dat moment nog niet.  :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Hebben jullie je draai al weer gevonden of zijn jullie ook corona moe en snakken jullie naar een oplossing van dat probleem.
Lekker weer eens naar een modelbouwbeurs kunnen gaan om frisse ideeën op te doen bijvoorbeeld. Of iets leuks te scoren dat je nog op je layout kwijt kunt en nog nooit had kunnen vinden.

Wie weet. Misschien binnenkort als...... de cijfers tenminste gaan dalen. Nu wordt het, gevaccineerd of niet, helemaal niks.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Hier en daar worden weer initiatieven voor beurzen genomen. Wie weet kunnen we dit jaar weer eens even 'onder elkaar' zijn.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Vast wel, in onze club maken wij ook een begin om onder voorwaarden weer leden te ontvangen in onze clubruimte. En zonder afspraak naar een winkel is ook een verademing. Ook winkels passen hun beleid aan zag ik gisteren bij een groot tuincentrum, eerder was het winkelwagentje verplicht pp, nu is dat per gezin.


JohnT