Narrow gauge

Gestart door Frits, april 02, 2021, 11:48:33

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nu ik de beschikking heb over wat magazines van de Narrow Gauge Gazette valt het mij op dat de maten die zij in de tekeningen van voertuigen vermelden, toch behoorlijk klein zijn. Vooral in de hoogte wijkt 0n3 sterk af van 0. Maar goed ik zal bij mijn ontwerpen daar zoveel mogelijk rekening mee gaan houden. Ik heb ook nog het nadeel dat mijn eerdere ontwerpen in 0 altijd in 1:45 waren getekend en 0n3 hanteert de schaal 1:48. Dat lijkt niet veel te schelen, maar het is toch echt goed zichtbaar. Aanpassen naar eveneens 1:48 lijkt mij dan ook onvermijdelijk en beter. Alleen aan de spoorbreedte ga ik niet tornen. Spoor 0 blijft standaard gewoon 32 mm en 0n3 is bij mij 19 mm.
Nu maar eens kijken of het ook tot een printbaar geheel te krijgen is.

Prettige Paasdagen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

als je soms wat referentie nodig hebt in de vorm van wat foto's.
ik heb standaard zowel als smalspoor materiaal hier

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Als je een foto hebt van 2 gelijksoortige wagons (kop aanzicht) op de zelfde afstand kan dat wel behulpzaam zijn.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Hallo Frits.

Ik wil Cor niet onder zijn wieken schieten maar hier is alvast een foto van het onderwerp wat jij zoekt.
Beter te veel dan te weinig info.
Het is wel Sn3 ( 1: 64 ) maar dat geeft niet, waar het om gaat is het verschil tussen normaalspoor  (rechts) en smalspoor (links)

Groeten van René.

Alvast bedankt voor je meedenken René. Ik heb meerdere foto's verzameld van locomotieven en wagens.
Om te bekijken of alles wat ik wil gebruiken er ook in past besloot ik met het kleinste te beginnen. Een Porter locomotiefje.
Het klinkt wel indrukwekkend, maar het is niet groter dan een zang vogeltje in je hand. In eerste instantie leek het dan ook van geen kant te gaan lukken en zocht ik dus een wat groter model. Een Forney bijvoorbeeld, bood aanzienlijk meer ruimte. Echter toen ik nog eens zocht op het forum naar eventuele gebruikers, ontdekte ik al snel het 'Forney-effect' of wel het uitzwaaien van de achterkant van de locomotief. Daar kon ik nu juist net niet mee werken. Het moest echt een korte locomotief zijn en die Porter sprak mij wel aan.
Daarom nog eens goed gezocht naar beter bruikbare spullen en die ook gevonden.
Om die reden ben ik weer aan mijn Porter ontwerp verder gaan werken en met wat trekken en duwen en hier en daar nog wat aan de maten aangepast, lijkt er nu toch een bruikbaar en toonbaar concept op het scherm te verschijnen. Nog lang niet klaar en zeker nog niet printbaar, maar ik geloof er wel in. Dat is belangrijk want zonder vertrouwen werkt het slecht.
Bij deze alvast een sneak peak van mijn nieuwe speeltje.



wordt vervolgd in een nieuw topic als ik verder ben gekomen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Lekker bezig.
Die stoom cilinders staan onder een hoek.

Ton
Erare humanum est

De hele stoom beweging en 'aandrijving' moet ik nog uitzoeken, maar je hebt gelijk de cilinders staan niet horizontaal.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.