Rolwagen

Gestart door Frits, maart 29, 2021, 21:16:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

In mijn ontdekkingsreis door de modelspoorwereld met name in de schaal 0 en het daarvan afgeleide smalspoor 0n3 en 0n30, stuitte ik op een video over het combineren van normaalspoor en smalspoor. En dan hebben we het niet over de gecombineerde rails, maar over het transport van wagons met normaalspoor assen over smalspoor. Dit wordt onder meer in Duitsland bij de Härzbahn gedaan.
Er bestaan verschillende van die video's, zowel van modelbanen als in het grootbedrijf.
https://www.youtube.com/watch?v=wld0z5nnJ4k
Type op YT in :'Rollwagen' en je vindt er verschillende.
Het leek mij wel een interessant item om op mijn toekomstige modelbaan te gebruiken. Sterker nog ik heb het gewoon nodig. Ik heb namelijk een gedeelte van mijn baanontwerp helemaal in smalspoor en een ander deel is normaalspoor en ja, ik maak ook een gedeelte met dual-gauge geschikt voor beide soorten voertuigen.
In mijn 'spoorspel' moet ik een klant in het smalspoor deel bevoorraden van uit het normaalspoor deel. Dan kun je ergens de goederen gaan overladen van de ene wagon in de andere, maar daar is eigenlijk geen plaats voor te vinden. Prettiger zou zijn als de wagon de hele rit kan maken. Dan zul je hem dus moeten verladen op een rolwagen.

Nu komt het eigenaardige. Alle video's gaan over de verlading van een normaalspoor wagon op een smalspoor rolwagen.
In mijn opvatting is het verstandiger om de smalspoor wagen op een normaalspoor rolwagen te zetten.
Jullie zullen wel denken daar heb je Frits de eigenwijs weer. Het moet weer anders dan anders. 
Ik kan het wel verklaren. Men vervoert van uit heel Europa (normaal spoor) goederen naar de Härz en dat laatste stukje zetten zij natuurlijk die normaalspoor wagon op zo'n rolwagen. Ruimte is geen issue daar.
In mijn geval ligt het even anders. Om bij mijn klant te komen wringt het smalspoor zich in enorm krappe bogen en door benauwd kleine tunnels, daarom is het ook smalspoor met zelfs een stukje tandradbaan er in. 
Daar ga je toch geen dikke normaalspoor wagon door heen wringen. Ech nie.
Zodoende zou ik mijn smalspoor wagons gewoon op een normaalspoor rolwagen trein willen rijden. In zijn geheel, niks loskoppelen. De trein op de trein. 

Heeft een van jullie zoiets wel eens gezien of gemaakt? Ik bedoel dan in model.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

maart 29, 2021, 21:44:14 #1 Last Edit: maart 30, 2021, 11:51:21 by dutchbuilder
Er staat mij een artikel bij in de Gazette over het overzetten van ng wagons op sg wagons, maar ga maar zoeken , dat is onbegonnen werk.
Wat ik me kan herinneren is dat het standaard spoor in een trench is gelegd en dat men de smalspoor wagons er gewoon op rijd vanaf het maaiveld.
Pas op Frits met het vergelijken van Duits spul met Amerikaans, die gasten denken heel anders.

Ton

Erare humanum est

Wat ik tot nu toe gezien heb, was allemaal Europees materieel. Ik zal nog eens verder zoeken naar Amerikaanse situaties.
Waarschijnlijk moet ik toch zelf aan het tekenen om een bruikbaar en printbaar model te krijgen. En zo ingewikkeld kan dat toch niet zijn.
Een kleinere trein op een grotere zetten lijkt mij makkelijker dan andersom.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ik heb een setje van Bemo maar dat is voor een Duitse baan. Het setje bestaat uit rolbokwagens, de assen van twee assisen goederenwagons zakken in een vork op het wagentje onder elke as komt een rolbokwagen. Het overzetten kan in model automatisch en het werkt. Dit van H0 naar H0e spoor. Probleem is de trekkracht van de H0e loc. Met twee maximaal drie H0 op sleeptouw houd het wel op. Verder moet je bedenken met het leggen van de rails dat je met het vrije ruimte profiel van in dit geval H0 spoor rekening moet houden. Als je een opgebokte wagon door een te krappe smalspoorbocht trekt kiept het spul om.


In principe win je qua ruimte niets maar je kan wel met een wagon voor de deur van de klant komen.



JohnT

Ja, precies dat vrije ruimte profiel en de rijeigenschappen deden mij er toe besluiten het straks andersom te gaan doen. Mijn normaalspoor diesel ligt echt niet wakker van die paar 0n3 karren op zijn rolwagens. Het is maar een kort treintje, omdat op het smalspoor traject natuurlijk geen lange treinen te gebruiken zijn.
Ik zie het wel zitten, nu nog 'effe' tekenen en printen. 
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Snap alleen het voordeel niet als het werkelijkheid zou zijn dan. Als je met normaalspoor bij de klant kan komen waarom dan het gedoe van overzetten van smalspoor naar normaalspoor?


JohnT

Die klant zit in het smalspoor gebied. Daar kun je met normaal spoor juist niet komen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.