Tec4Trains decoders en TCCS koppelingen

Gestart door dash408c, februari 07, 2013, 20:10:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

In januari ben ik op seminar geweest bij Tec4Trains.

Het was leerzaam en zeer interessant. Zij produceren niet alleen DCC decoders maar ook een nieuw concept wat betreft treinkoppelingen. Die treinkoppelingen worden onder de letters TCCS verkocht. TCCS staat voor Train Coupling Communication System. U voelt het al aankomen. Het is een databus systeem dat via de koppelingen verloopt. Deze koppelingen zijn mechanisch zeer sterk, maar ook electrisch geleidend en de contacten zijn verguld waardoor een goede data overdracht is gewaarborgd. Onder aan de koppeling zit nog weer een infrarood zender diode voor het toekomstige LISSY systeem.

Een tekening van de koppeling is bijgevoegd.

Dat databus systeem is bidirectioneel. Een locomotief heeft altijd de positie nul. De daarachter volgende wagens worden genummerd vanaf 1 tot en met de laatste wagon. Dat kunnen er 2 zijn maar ook 50. Wanneer een locomotief aan een samengestelde trein aankoppelt, dan heeft de DCC decoder ongeveer 3 seconden nodig om de hele trein te indexeren. Want iedere wagon is ook voorzien van een wagon decoder. Elke wagen decoder heeft een serienummer dat 26 bits lang is. Dus een locomotief weet hoeveel wagens aangekoppeld zijn. Een locomotief adresseer je met twee cijfers en om de wagons te bedienen adresseer je met vier cijfers op die zelfde DCC decoder in de locomotief. Nu heb je het liefst een command station met twee regelaars erop, zoals een Intellibox van Uhlenbrock of een ECOS van ESU of een DT402 van Digitrax. Met de ene regelaar regel je dan de snelheid van de locomotief en met de andere regelaar geef je het nummer aan van de wagon welke afgekoppeld dient te worden. Je telt gewoon vanaf de locomotief de wagon die afgekoppeld moet worden. B.v wagon 12. Dan stel met de tweede regelaar het cijfer 12 in en druk dan op de functietoets F2. De loc zal ongeveer de trein 4 mm opduwen en daarna met 5 schaal km/uur de overige wagons laten staan vanaf wagon 12. Na ongeveer 20 mm stopt de locomotief en kun je die handmatig weer overnemen. Wanneer je een lange trein hebt, dan zal de slack ook groter zijn en dan zal de locomotief ook wat verder weg stoppen van de ontkoppelde trein.
Er werd gedemonsteerd dat twee aan elkaar gekoppelde wagen van de rails werden gehaald en na 180 graden gedraait te zijn weer op de rails geplaatst en daarne werden deze twee wagons weer aan de trein gekoppeld. Na ongeveer 3 seconden was de loc klaar met indexeren en kon je weer willekeurig wagons afkoppelen met de telling vanaf de locomotief. De DCC decoder in de locomotief kon je op die manier niet voor de gek houden.

Wanneer er in voorspan wordt gereden, dan geef je aan dat de voorste locomotief leidend is. Ze trekken samen op met een trein. Wanneer de voorste locomotief bemerkt dat de tweede loc de zaak loopt op te duwen, dan zal er een signaal, via de databus, naar de tweede loc gestuurd worden dat die z'n snelheid moet aanpassen. Evenzo wanneer de tweede locomotief de zaak afremt dan zal de eerste locomotief de tweede locomotief medelen dat die wat sneller moet rijden. Allemaal net zo lang totdat ze synchroon rijden. En het maakt daarbij niet uit welk merk motor er in de locomotief is gemonteerd.

De DCC decoders beschikken over de meeste normale functies die de meeste andere merken ook hebben. Daar extra bovenop is er dan nog de beschikking over;

    ?Een treinbus systeem. (vergelijk het met een computernetwerk waaraan meerdere computers met elkaar verbonden zijn).
    ?Tel ingang om de juiste kilometers per uur te kunnen instellen.
    ?Instelling motorvermogen.
    ?Voertuiggewicht.
    ?Voertuiglengte.
    ?Infrarood zend mogelijkheid.
    ?Invoeren van Lissy adressen.
    ?Aansluiten energie condensator.
    ?Wagons afkoppelen op elke gewenste plek in de trein samenstelling.
    .Indexeren van de trein samenstelling.

De DCC decoders kunnen geleverd worden met losse kabeleinden, NEM651 of NEM652 stekkers.
Type LD-1L kan 1,5 Amp?re leveren en heeft 8 functie uitgangen.
Type LD-1M kan 1,2 Amp?re leveren en heeft 6 functie uitgangen.
Type LD-1S kan 1,0 Amp?re leveren en heeft 5 functie uitgangen.

Er zijn meer mogelijkheden met deze DCC decoders. Kijk maar eens op http://www.tec4trains.de/

Wanneer een locomotief aan rijtuigen werden gekoppeld, dan werden de  rode sluitlichten van zowel de locomotief als het rijtuig, uitgeschakeld. Wanneer je een rijtuigenstam, direct achter de locomotief afkoppelt, dan gingen aan beide zijden van de rijtuigstam de rode sluitlichten weer branden. Maar ook de rode sluitlichten van de locomotief.

Ook kan een locomotief in het midden van een rijtuigenstam geplaatst worden. Ook dan weet de locomotief, na ongeveer 3 seconden, wat er aan de voorkant en de achterkant aan de haak hangt. In de rijrichting wordt dan geteld welke wagon afgekoppeld moet worden.

De fabrikant heeft soundmodules in voorbereiding en die worden op de databus, in de locomotief, aangesloten. Halverwege dit jaar komt er een software update voor de DCC decoders zodat ook via de databus, servo motoren aangestuurd kunnen worden die in een goederenwagon zit om een schuifdeur open of dicht te doen of iets anders.

De werkelijk vereiste minimale spanning op rails moet 16 Volt zijn. Liever nog 18 Volt voor een goede werking van de TCCS koppelingen.

Zelf heb ik twee van die koppelingen gekocht om te kijken of ze bruikbaar zijn in onze Amerikaanse modelspoorwereld. Misschien voor personenrijtuigen in push-pull bedrijf en zodat je in de spits een extra stam rijtuigen erbij aan kan koppelen.

Mvg, Joop.

Wat een mooi spul, en voor iemand met een kleine baan met 1 of 2 locomotieven en een paar wagons wel te doen , maar met een paar honderd wagons en zo'n 40 locs ( en die zijn er genoeg die dat hebben ) niet te betalen. Ik denk dat het meer succes zal hebben in On3 of zo , mensen die over het algemeen wat meer geld willen besteden en niet zo veel rijdend materieel hebben.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Grappige conclusie, als je al een paar honderd wagons en veertig loc's kan betalen dan heb je ook wel geld voor een luxe systeem als dit lijkt mij.

JohnT

Citaat van: JohnT op februari 08, 2013, 06:56:33
Grappige conclusie, als je al een paar honderd wagons en veertig loc's kan betalen dan heb je ook wel geld voor een luxe systeem als dit lijkt mij.

JohnT

John , heb je gekeken naar de prijzen van dit systeem, het starters setje , goed voor 1 loc en 3 wagons kost 250 euro , veel en veel meer dan wat die loc en 3 wagons kosten. Bovendien zijn dit luxe kosten, locs en wagons zul je moeten hebben, dit systeem is een luxe.

Ik hoe me er sowieso niet druk over te maken, in N-schaal zal het nooit komen, bovendien het werkt wel mooi , maar het ziet er in HO al afgrijselijk uit, alsof je weer terug gaat naar Rapido koppelingen, denk dat het in de schalen groter dan HO wel te vermommen is in een wat echtere koppeling.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Mooi systeem. Jammer dat het niet op een Amerikaanse koppeling lijkt maar ik zie wel mogelijkheden. Maar voordat ik door prijslijsten ga lopen, wat kost het per wagon, heb je enig idee. De startset is 250 maar daarna?
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Citaat van: BvDoorn op februari 08, 2013, 12:57:49
Mooi systeem. Jammer dat het niet op een Amerikaanse koppeling lijkt maar ik zie wel mogelijkheden. Maar voordat ik door prijslijsten ga lopen, wat kost het per wagon, heb je enig idee. De startset is 250 maar daarna?

Beetje moeilijk te doorgronden , maar ik geloof dat een decoder voor een wagon zo'n 45- 50 euro kost maar dan heb je de koppelingen nog niet, en die zijn 15 euro als ik het goed heb ( de site is erg onduidelijk wat dat betreft, kan nergens een prijs vinden voor een compleet systeem voor 1 wagon ). Ga er van uit dat het dus in de vakhandel per wagon zo'n 50- 70 euro gaat kosten, is dus naar mijn bescheiden mening alleen maar voor kleine banen met zeer weinig rollend materiaal, bijvoorbeeld een tentoonstellingsbaan zoals die van Ronald of van Martin.

Voor die 70 euro koop je in N-schaal gemiddeld 5 goederen wagons en dan heb ik het over nieuwe, niet eens over Ebay of 2e hands, vandaar mijn stelling dat het onbetaalbaar is in verhouding.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N


Ik heb de filmpjes zitten bekijken.

Duur? Ja. Voor ons Amerikanen? Bij een switching layout zie ik wel mogelijkheden. Ik zie, buiten de prijs, nog wel andere bezwaren zoals; Het is niet uitwisselbaar met andere koppelingen. Mijn verkeer is 100% goederen en zo te zien kan je dus niet een startset kopen en die integreren met je andere loks and wagons. De hele bubs in een keer kan mijn begroting niet aan. Het lijkt nergens op en al helemaal niet op op een Amerikaanse koppeling.

Kadee is al begonnen met een ontkoppel systeem. Ze zijn begonnen bij G en hebben geloof dit jaar nog voor schaal I (geruchten). Ik wacht wel tot ze in schaal O zijn aangeland. Dus eerst maar gewoon de ouderwetse sat? prikker  :)

Maar als ik Nederlands zou rijden en plan V, hondekoppen, IC of dubbeldekkers zou laten rijden dan zou ik het zeer zeker doen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Citaat van: Janbouli op februari 08, 2013, 12:56:32
Citaat van: JohnT op februari 08, 2013, 06:56:33
Grappige conclusie, als je al een paar honderd wagons en veertig loc's kan betalen dan heb je ook wel geld voor een luxe systeem als dit lijkt mij.

JohnT

John , heb je gekeken naar de prijzen van dit systeem, het starters setje , goed voor 1 loc en 3 wagons kost 250 euro , veel en veel meer dan wat die loc en 3 wagons kosten. Bovendien zijn dit luxe kosten, locs en wagons zul je moeten hebben, dit systeem is een luxe.

Ik hoe me er sowieso niet druk over te maken, in N-schaal zal het nooit komen, bovendien het werkt wel mooi , maar het ziet er in HO al afgrijselijk uit, alsof je weer terug gaat naar Rapido koppelingen, denk dat het in de schalen groter dan HO wel te vermommen is in een wat echtere koppeling.

Dat zeg ik het is een luxe.

JohnT

Onze hobby is sowieso een luxe.........
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Citaat van: BvDoorn op februari 08, 2013, 16:35:49
Onze hobby is sowieso een luxe.........

Nee hoor , voor mij is het een van de primaire levensbehoeften  ;) , zonder deze hobby zou ik dood gaan van de stress, alhoewel de hobby zelf af en toe ook wat stress brengt  :o
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Misschien toch maar zelf coplers maken die op deze manier te bedienen zijn.
Kadee werkt zo te zien met de kadee coplers en serfo`s  met een stangetje ertussen.
Is wel in een grote schaal maar zal toch ook in On30 moeten kunnen.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YnQsiEe4DMA#!
groeten John LC

www.lostcreek.nl