Printer probleem.

Gestart door Frits, maart 09, 2021, 15:21:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sinds vanochtend heb ik een printerprobleem en ligt de productie dus even stil. Vermoedelijk heeft mijn extrudermotor  iets te veel voor zijn kiezen gekregen. Tijd voor een nieuwe denk ik. Even afwachten of de inmiddels bestelde motor het probleem gaat oplossen of dat er heel wat anders loos is. Altijd weer vervelend als het niet meer werkt.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Misschien een idee om je vraag ook hier, https://modelspoor-3d-printen.nl/portal/ en/of hier https://www.facebook.com/groups/258802564543519 te stellen mogelijk heb je voor niets een nieuwe aandrijving gekocht of is deze werkelijk stuk geen leven meer in?


JohnT

Als ik zie hoe die motor hier bij mij heen en weer staat te raggen, verbaast het mij dat hij het zolang uitgehouden heeft. :rolleyes:
Nee, die reserve motor is vast niet overbodig, want eens had die stappenmotor toch de pijp aan Maarten gegeven. Nu heb ik in ieder geval een vervanger. Als die over een paar jaar niet meer te koop is heb ik pas echt problemen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

De nieuwe motor vertoont het zelfde gedrag als de oude. Dus dat is het niet. Ik zal nog maar eens heel goed de bedrading bekijken.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Of er ligt een FET uit van de sturing....

Ton
Erare humanum est

Die kant begin ik nu ook uit te denken. Ik vrees dat ik toch de kast open moet gaan maken om bij mijn moederbord te komen.
Heel irritant allemaal. Voorlopig gebeurt er hier dus even niets anders.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Citaat van: Frits op maart 10, 2021, 17:16:41
De nieuwe motor vertoont het zelfde gedrag als de oude. Dus dat is het niet. Ik zal nog maar eens heel goed de bedrading bekijken.


Wat is het gedrag? Ik lees alleen dat de motor kuren vertoond maar niet wat die kuren zijn. Mogelijk helpt dit om in de juiste hoek te zoeken en het probleem op te lossen.


Zelf heb ik in het begin problemen gehad met de doorvoer van materiaal, de motor die materiaal doorvoert stond regelmatig te bonken en liep niet lekker. Oorzaak, de nozzle te dicht op de glasplaat materiaal kon niet weg. Een probleem wat niets met de motor te maken had maar er wel invloed op had.


JohnT

De extruder draait wel de filament draad uit de printkop bij filament wisselen, hoewel hij daarbij ook even een hik vertoond, maar hij wil geen filament laden. Dan gaat de motor wat staan trillen maar transporteert niets. Ook zonder filament het zelfde gedrag. Dus er zit niks verstopt er is een sturing probleem. Ik zoek nog verder.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Nadat ik alles weer in elkaar gezet had, stond ik op het punt dan maar de kast open te maken.
Plots herinnerde ik mij de kreet eerste storingsreactie. Naast het display is een verzonken druktoets "reset". Hoewel ik het apparaat al zeker drie keer aan en uit gezet  had, wilde ik dit ook geprobeerd hebben.
"RESET" dus.
Daarna filament wissel out: Geen probleem
Dan filament wissel in: Ook geen probleem meer.

Wat kan nu de oorzaak zijn geweest? De bandkabel had ik bij het testen al goed bekeken en wel drie keer er in en er uit gehaald.
Was dat resetten dan anders dan aan/uit?

Nu ja, ik ben hartstikke blij dat mijn printer weer wil printen en er niets versleten of kapot is. :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

De oorzaak ; een krom bitje.....

Ton
Erare humanum est

maart 11, 2021, 19:01:47 #10 Last Edit: maart 11, 2021, 19:03:55 by JohnT
De reset zet waarschijnlijk de standaard instellingen terug. Dit gebeurt niet met aan en uitzetten.

JohnT