Bachmann 2-6-0 van DC naar DCC en lichtpunt met kuren

Gestart door The_Masterer, januari 27, 2020, 12:09:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Ter informatie.

Als je van plan bent om er later geluid in te zetten dan kun je beter voor een Ãœhlenbrock decoder gaan. Deze decoders zijn best betaalbaar rond de 19,95 - 25,00 euro. Later kun je er een geluidmodule inpluggen a 37,95. (plus minus). Nadeel is dat je met deze combinatie wel ruimte moet hebben. Digitrax is ook een optie maar moeilijker aan te komen.


JohnT

januari 29, 2020, 13:38:07 #16 Last Edit: januari 29, 2020, 14:07:50 by The_Masterer
Persoonlijk ben ik niet zo van het geluid. Tot op zekere hoogte vind ik het een mooie toevoeging, belletje, fluit, optrekken en afremmen, maar zodra de loc op snelheid komt haak ik af. In ieder geval wel bedankt voor de tip, wellicht komt het er ooit toch nog van. Inmiddels is ook een doosje met spulletjes binnengekomen, waaronder weerstandjes. Kan ik vanavond weer wat fröbelen.

Met de door mij bestelde spulletjes ben ik gisteravond maar even gaan zitten om de boel af te ronden. Gaandeweg kwam ik er achter dat de loc nog voorzien was van een gloeilampje. Tijdens de poging deze voorzichtig en vooral heel te verwijderen, kneep ik net iets te hard, waardoor het vervangen door een led ineens urgenter is geworden.

Met de weerstand tussen led en decoder bleef er nog een mooi pitje over en werd de decoder niet langer gloeiend heet. Dat is een mooie situatie. Als bonus met de functietoets ook nog dimbaar.

Maar dan... bij het wisselen van de rijrichting, blijft het frontlicht branden. Geen idee of dat met deze decoder de bedoeling is. Nou ja, ik kan er mee leven.  Nu alleen nog de boel netjes afwerken en weer dicht maken.

Dat met dat licht moet je kunnen instellen in de decoder.
Functionmapping heet dat.
Ik weet niet welke decoder jij heb.
Bij de Tsunami is cv 33 =F voor = 1
                           cv34 = F achter = 2
Dus als je F voor  cv33 met 3 programmeert blijft het licht branden.

Ton
Erare humanum est

Het is een Lenz LE103XF. Ik ga me daar eens verder in verdiepen.

januari 30, 2020, 12:22:35 #20 Last Edit: januari 30, 2020, 12:26:24 by dutchbuilder
Heb je hier wat aan?

Ton
Erare humanum est