forum module baan.

Gestart door moonlicht, april 13, 2019, 13:41:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

interessant idee..... ik zelf zie het wel zitten een On30 forum module baan. Echter gezien mijn drukke programma voor komend jaar twijfel ik nog. Blijf het draadje zeker volgen.

Jeffrey

Ik weet niet of er offline nog voortgang is, maar zal hier het vuurtje nog eens opstoken.  :wink:

Lijkt me dat de modulebaan alleen van de grond komt als er twee of drie bouwers de basis leggen en een voorstel voor normen maken. Liefst zo dat het zo toegankelijk mogelijk is voor anderen om vervolgens aan te sluiten. Dat betekent rekening houden met transporteerbaarheid, betrouwbare koppeling van modules en verkrijgbaarheid onderdelen (elektrische koppelingen etc.).

Transporteerbaarheid: zelf zit ik momenteel met een beperkte lengte van 90cm en diepte van 40 tot 45cm. 120x60 kan ik niet kwijt in mijn auto. Wellicht kan de lengte vrij gelaten worden, bijvoorbeeld in incrementals van 30cm dus bijv. 60, 90, 120, 150 en 180cm voor wie dat aankan?

Blackboxes maken het toegankelijk omdat iedereen een eigen thema kan bouwen en dat werkt wellicht goed in de kleinere schalen, maar in 1:48 kan het de visuele breedte beperken die gewenst is om de noodzakelijk beperkte diepte te compenseren.

Ook voor bouwers met beperkt aantal modules die een spooraansluiting met industrie willen maken: de trein die deze bedient zal vanwege beperkte ruimte de main als uithaalspoor gebruiken en daarbij steeds verdwijnen in de blackbox en op de module ernaast, waar een zonder visuele reden heen-en-weer bewegende trein vreemd is. Blackbox is wel okay als je besluit alleen maar 'rondjes' te rijden.

Als alternatief: kies gezamenlijk één thema (bijv. zuidwest VS, oost VS of Pacific Noordwest) en laat iedereen daar op aansluiten. Het kan voor bouwers ook een uitdaging zijn eens te bouwen in ander thema dan ze gebruikelijk doen…?


Waarom dan het wiel opnieuw uitvinden en geen keuze maken voor bijvoorbeeld de normen van een bestaand werkend systeem als bijvoorbeeld modulebaan.nl ???

Jeffrey

Omdat we een eigenwijs volkje zijn...

"there's no standard like your own standard"

:laugh: :cool:
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Zoals al aangegeven. Ik gooi mijn modules in de strijd (normaalspoor) en denk dat ik met Cor best iets leuks kunnen brengen. Wie aan wil haken is natuurlijk van harte welkom. Beschrijving van de modules staat in draadje 33 Street.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Nee, als ik het goed begrijp wordt gesteld dat er al 0-spoor modules zijn om de basis te vormen voor de forum-modulebaan. Dat sluit het bouwen van On30 niet uit, zolang iemand een module bouwt waar beide spoorwijdtes op aanwezig zijn... Deze 0-spoor modules bepalen al wel grotendeels de standaard/norm in vorm van maten als modulediepte en -hoogte, misschien ook thema.

Dit is dan een uitgangspunt. Er kan voor gekozen worden om van deze maten af te wijken maar aansluiten toch mogelijk te maken. Keuzes, keuzes, keuzes...

@Jefftrack: Een bestaand moduleconcept adopteren vind ik ook een goed idee, maar niet alle moduleconcepten zijn geschikt om 1:1 op te schalen naar 0 of On30. De Amerikanen hebben diverse On30-standaarden (FreemOn30, Berrett Hill modules, Bend-stijl modules in On30, etc.) maar zover ik weet niet iets dat in de buurt komt van bijvoorbeeld modulebanen.nl.

Zonder een grote stempel te willen drukken in de discussie...….

De bestaande concepten hebben als voordeel dat er al geruime tijd mee gewerkt wordt en dat daarbij de standaarden zijn aangepast aan de werkbare praktijk. Dat ze niet 1 op 1 te kopiëren zijn begrijp ik maar er zijn genoeg onderdelen die wel zijn te gebruiken zoals de normen over het koppelen, elektra, aansturing, blackbox etc.... die dan fine tune naar 0...…? Het is maar een idee....

Jeffrey

Gents, een ieder die wil aansluiten bij mijn normaal spoor 0 modules is van harte welkom. Links en rechts kan er best nog wel wat bij. Doch kan het ook lekker op zich zelf staan. Maar 0n3(0) rijders laat jullie er niet van weerhouden om ook wat modules te ontwikkelen. Het een sluit het ander niet uit. Ik heb nog wat rollend materiaal in 0n30 en dat mag/kan gebruikt worden.

By the way. Ik denk dat ik best wel een crew nodig zal hebben om e.e.a. te kunnen laten draaien. Vrijwilligers zijn welkom.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn