forum module baan.

Gestart door moonlicht, april 13, 2019, 13:41:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ik zal het begin hier maken.
module baan van en door de forum leden.
een paar dingen waar we het met elkaar over eens moeten zijn:

hoogte tafel
afmeting tafel
soort /afmeting rails (code 100)
plaats van de rail overgang naar een volgende module
DCC

ik denk dat ik met deze punten wel de kern heb

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Hoewel ik weet dat sommigen wat bultjes krijgen van het woord FREMO, hebben ze toch redelijk goed standaards neergelegd voor de dingen die je aanstipt. De moeite waard?

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

een bestaande standaard pakken is makkelijk
maar kan je hier wat getallen neer zetten wat er bij fremo word gehanteerd?
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

april 13, 2019, 14:41:29 #3 Last Edit: april 13, 2019, 14:43:56 by Joop_L
Hallo Cor,

Al eens gekeken naar de BNLS module baan, BMB (Engelse baan) en naar Modulebaan.nl ? Die hebben alle 3 zo'n beetje een standaard modulebak aan elkaar geknoopt en werkt erg goed.

Edit: Hier staan de tekeningen.
Groeten Joop, machinist Lelystad.

even gekeken, leuk
maar ik zie een bak van 56cm breed, willen we dit?
60cm lijkt me al smal, maar minder zou ik niet gaan
tekeningen zijn voor dubbel spoor, lijkt me voor ons smalspoor overbodig
black box, lijkt me niet nodig, thema zal denk ik voor de meeste ongeveer gelijk zijn
hoogte van 126cm lijkt me ok
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Denk zelf ook wel dat het gebruik van een bewezen concept geen verkeerde start is. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
De 60 cm breedte is gebaseerd op wat er in de meeste kofferbakken van een auto kan. Als je een bak (module) van 120X60 dwars gebruikt is je baan opeens 120 cm breed.

JohnT

Ik denk dat ik ga kijken of ik een H0 baan zelf kan bouwen voor de conventie , maar ik heb onlangs van Hans een aantal gebouwtjes in schaal 0 gekregen om te kijken wat ik in een grotere schaal kon. Ik zou ze kunnen bouwen en dan ter beschikking stellen van de forum baan .
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N


Hallo,
Amerikaanse On30-modulegroepen gaan toch veelal uit van 24' x 6' kopschotten met het spoor 6' vanaf de voorzijde, dit is ongeveer 60 x 15 cm met het spoor dus 15 cm vanaf de voorzijde, dit is toch veel gebruikt in Europa, dus niet de Fremo-norm van 40 cm breed met het spoor centraal. Hierbij is dus wel landschap mogelijk. Fremo lijkt mij alleen gericht op de RIJDER en niet op de bezoeker. Daarom voor mij liever geen Fremo. Hoogte is erg persoonlijk, voor volwassenen en bedieners is 120 cm plus prima, alleen voor kinderen als toeschouwer best wel hoog en voor minder mobiele bedieners mogelijk ook wel lastig, maar die kunnen thuis altijd de bakken lager plaatsen bij het bouwen, hoeft dus geen probleem te zijn.. DCC is denk ik het beste, wat mij betreft liefst Loconet, maar Expressnet kan ook. DC is niet echt meer van deze tijd hiervoor. Just my two cents,
Ron

Gerard

zag alleen een plaatje met een bak breedte van 40cm kan zo even geen lengte vinden
dan denk ik dat de norm/afmetingen waar het Benelux forum mee werkt beter is
waarom ik 60 cm prefereer, gewoon omdat je in een grotere schaal bezig bent , en dan is wat meer diepte gewoon veel prettiger

maar ik denk dat we eerst eens moeten kijken wie er mee wilt bouwen en dan kijken hoe we het willen invullen
ik zie bijvoorbeeld bij Benelux een prijs van 140â,¬ voor een bak, willen we dat ?
of gaan we een andere weg in?
willen degene die mee doen een rondje kunnen rijden, of van A naar B

ik zeg niet dat fremo slecht is , of dat ik niet die kant wil, maar is het nodig , zoveel regels voor misschien maar 5 of 10 bakken?

mijn idee, eerst eens kijken wie wil.
als er andere ideeën zijn zet het hier neer.
mijn mening hierin is alleen een idee, geen moeten.

Cor


het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Hi Cor,

Valt wel mee hoor. Het enige dat we bij Fremo DutchDiv gebruikten was de definitie van het kopschot en de (DCC) elektrische verbindingen. Tussen de kopschotten mocht je alles bouwen wat je wilde. Het is in feite een koppel-definitie die alleen de kopse einden van de modules beschrijft. Ik realiseer me dat ik je verwees naar de officiele Fremo site, met veel meer regeltjes zoals je terecht opmerkte.

Wellicht dat deze link je meer aanstaat! Het is de eenvoudigere versie die wij gebruikten bij US Dutchdiv, van de site van Gino (ook een forum lid).


Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Gerard

deze is idd beter leesbaar, blijft wel dat er een bak breedte staat van 50cm

maar ik laat het nu even los om te kijken wie er in wil stappen.
daarna kijken hoe we het willen in vullen

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Citaat van: moonlicht op april 13, 2019, 20:23:30 ik zie bijvoorbeeld bij Benelux een prijs van 140â,¬ voor een bak, 
Als ik het wel heb, is dat inclusief arbeidsloon. De bak wordt geleverd als bouwpakket. Meer informatie is denk ik wel bij Martin Welberg te verkrijgen.

Groeten Joop, machinist Lelystad.

april 13, 2019, 21:34:39 #13 Last Edit: april 13, 2019, 21:36:53 by moonlicht
die prijs is incl black box, die lijkt me overbodig
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71734.0
eerst maar kijken wie er wil
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

ik ben naar aanleiding van de laatste keer dat we het hierover hebben gehad aan het tekenen geweest.
Hier wat ideetjes.

Ton
Erare humanum est