Vraag over merken

Gestart door robboxxx, juni 06, 2012, 12:40:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo

Als een beginner zit ik met de volgende vraag: Ik zie verschillende merken opduiken bij mijn mijn zoektocht.

Bachmann plus
Bachman Spectrum

Atlas Genesis
Atlas Trainman

Wat is het verschil?
Is het de detaillering of ook de rijeigenschappen.

Ik ga niet elke klinknagel aan een model controleren dus detaillering is niet zo heel belangrijk. Goede rijeigenschappen w?l. Ik ga overigens voor de DCC modellen.

Iemand?



Is het niet athearn genesis en atlas master? 

Je hebt gelijk.
Ik bedoelde Atlas trainman en Atlas

Het is:

- Athearn Genesis
- Atlas master (silver series met allleen DCC en Gold met sound)
- Atlas Trainman, de goedkopere lijn. Niet alleen in Ho maar ook in 0.

- Bachmann plus; de "standaard" Bachmann. Kwalitatief beduidend minder als de:
- Bachmann Spectrum.; Mooie modellen, uitstekende detaillering maar soms toch ietwat mindere loopeigenschappen.

- Walthers Proto; de "oude" LifeLileProto2000 modellen. Goed, prijs-kwaliteit meer dan goed.
- Kato; vergelijkbaar met Atlas en de "Mercedes" onder de modellen. Rijeigenschappen uitstekend!

PS ik heb dan wel 1 post maar loop al 3 forums mee hier........ ;)


 ;D ;D ;)

3................. :P

Ronald, ik daag je uit, ga door!  ;D
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Gerard, uitdaging aangenomen! Dit forum loopt weer ouderwets soepel!!! :) ;)

Dat dacht ik...  ;D

Ik hoop dan ook dat je weer hier gaat posten, en niet bij die plurken van buren...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

't zit diep he? Post je helemaal niet meer daar? ;)

Ach Ronald,

Wat zal ik er van zeggen? Zo diep zit het bij mij geloof ik niet hoor, maar de ban is blijkbaar een permanente ban geworden. Mag daar nog steeds niet inloggen. Sterker nog, als ik naar dat forum toe ga, mag ik de inhoud niet eens zien. Blijkbaar hebben ze een IP ban ingesteld. Ze zijn zich er blijkbaar niet van bewust hoe gemakkelijk die te omzeilen zijn...  8)

Tot op de dag van vandaag heb ik nog altijd geen reactie op mijn laatste email gehad.
Ik besteed er maar geen energie meer aan (en ook niet de woorden die eigenlijk in mijn hoofd zitten)...

En in alle posts die er van mij nog staan staat nog steeds fier: "Vriend van BNLS"... :o

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Rob,

Voor de Atlas soorten geldt dat ongeacht de variant de techniek (motor, draaistellen etc) identiek is. Het verschil zit hem in de detailering. Trainman = alles aangegoten c.q. weggelaten. Je kunt het zelf verbeteren. Trainman Plus = beperkt aantal details, Atlas Gold (=DCC+Sound), Silver(=DCC ready) & Classic (=Pre-DCC).

Athearn heb je ook in drie smaakjes: BlueBox, Ready-to-run en Genesis. Bluebox is de bouwpakketten (shake-the-box stijl). Locs uit deze serie staan bekend om hun grommend rijgeluid (growlers). Het verschil tussen de RTR en Genesis is lastiger. Genesis is altijd DCC+Sound, RTR is in principe DCC-ready. Qua kwaliteit kan het echter gebeuren dat een nieuwe RTR beter kan zijn de een oudere Genesis. Ook brengt Athearn soms modellen uit als RTR terwijl ze eigenlijk Genisis zouden moeten zijn. Het beste voorbeeld zijn de Turbines en de GE50. Qua detailering en uitvoering typisch Genesis, echter omdat er bij aanvang geen geluidsdecoders voor waren zijn ze als RTR op de markt gezet.

Bachmann is een lastig verhaal. Ook zijn kennen twee series, de Plus en de Spectrum serie. Hier geldt dat je goed moet kijken naar de introductie datum. Hoe recenter hoe beter. Goede Plusmodellen zijn de RS-3, GP-7, GE-70 en GE-44. Goede Genesis modellen zijn alle stomers en de GE-45. Ook de nieuwe modellen met ValueSound zijn goed. Voor de rest geldt, eerst zien rijden dan pas kopen. Overigens vaak zijn de standaard DCC-locs (in de Plus en Genesis serie) heruitgaves die op zich goed zijn mits de decoder vervangt. Dat ding is namelijk echt bagger.

Dan heb je nog Life Like/Walthers. De Proto 2000 serie is goed maar absoluut niet DCC-ready (ongeacht wat op de doos staat!). Voor de modellen in de grote blauwe dozen geldt dat standaard de tandwielen die de assen verbinden geknapt zijn, qua onderdeel kosten een paar dollar en dan vooral het onderdeel van Athearn gebruiken, dan blijven ze goed. De Proto 1000 serie is eenvoudiger van opzet, maar rijdt ook heel goed.

Voor Kato geldt dat ze gewoon goed zijn. Je zou kunnen stellen dat Kato qua mechaniek echt de maatstaf is waaraan de rest zich mag meten. Qua details lopen ze een beetje achter, maar qua rijeigenschappen... heet mes en pakje boter.

Gino
Southern - Serving the South - Fremo-style


Gino

Bedankt voor deze heldere uiteenzetting. Hier was ik ?cht naar op zoek. Als beginnend modelspoorder weet je gewoon niet waar je het zoeken moet.

Ik heb overigens mijn oog laten vallen op de Bachmann stomers (DCC) en langzaamaan begint het baanontwerp vorm te krijgen (in mijn hoofd tenminste) maar dat is een ander verhaal.

Groet,
Rob

Hou er rekening mee dat die stomers een ruimere bocht vragen dan de gespecificeerde bocht in de beschrijving of handleiding. Heb er ervaring mee. Bij mij hebben ze minimaal een boog van R45 cm. Dit kan net, ruimer is beter.

Ik heb deze loc.

Niagara

JohnT