Chicago and North Western GP30 in schaal H0.

Gestart door dash408c, oktober 15, 2017, 14:47:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Als je weet hoeveel stroom dat motortje max. trekt en je weet de spanning dan kan je weerstand uitrekenen.
Wet van Ohm, U=IxR en in dit geval U/I=R.

Ton
Erare humanum est

Ik heb wat testen gedaan met een 4x8mm trilmotortje uit een sloop telefoon. Dit trekt bij 3V een stroom van ca. 200mA, maar met een stukje wikkeldraad trekt dit de koppeling niet open. Nog niet getest met een decoder, mogelijk is de spanning na de weerstand dan hoger, maar moet dan zeker niet continue aangesloten worden. De Zwitserse bouwer gebruikt garen, is wel soepeler, ook nog eens proberen...
Wie weet of ik het moet zoeken in hogere spanning/stroom of soepeler beweging, Ik heb wel 4x8mm en 4x12mm motortjes in bestelling, maar dat is nog even wachten.

Ron

Zelfde formule, je weet de weerstand en de spanning. U/R=I.
Maar als je het motortje een schakelpuls kan geven dan kan je hem veel meer op zijn donder geven.
je zou ook eens kunnen zoeken naar een heel klein solenoidje.
Dan heb je gelijk de lineaire beweging die je wil hebben .
geen idee of die bestaan.

Ton

Erare humanum est

Ja, die formule snap ik, maar welke spanning geeft die decoder aan de functie uitgang? Er bestaan lineaire servo's, maar denk ik niet zo klein.


Is wel klein, maar denk ik toch wat groter dan de 4x8mm motortjes, dus moeilijker in te bouwen.
Ron

deze hoef je niet gelijk achter de koppeling te zetten, kunnen misschien wel in het midden of zo
is maar een idee.
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Citaat van: gilpin43 op oktober 20, 2017, 21:12:22
Ja, die formule snap ik, maar welke spanning geeft die decoder aan de functie uitgang? Er bestaan lineaire servo's, maar denk ik niet zo klein.

>=12V
meten is weten.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: moonlicht op oktober 20, 2017, 21:57:39
deze hoef je niet gelijk achter de koppeling te zetten, kunnen misschien wel in het midden of zo
is maar een idee.
Cor

Inbouwen met een armpje door een gleuf naar buiten.

Ton
Erare humanum est

Dit zou dus toch geen te grote stroom zijn en dan werkt het niet goed met een stuggere wikkeldraad, zoals ik geprobeerd heb. Nog maar verder proberen, immers er zijn twee voorbeelden dat het moet kunnen. Lineaire servo's en actuators uit de modelvlieghobby zullen natuurlijk ook kunnen, maar zijn vaak toch moeilijker in te bouwen en ook veel duurder.

Ron


Deze zijn ook bij Ali te koop en ook  actuators, Elektromagnetische roer Nano 0.12-0.68g Magnetische Actuator Micro UAV Ornithopter DIY micro Vliegtuig onderdelen
maar inbouwen in een lok is per geval beperkt mogelijk en die buzzer-motortjes direct achter de koppeling lijken goed toepasbaar.
Ron

Citaat van: gilpin43 op oktober 20, 2017, 21:12:22
Ja, die formule snap ik, maar welke spanning geeft die decoder aan de functie uitgang? Er bestaan lineaire servo's, maar denk ik niet zo klein.

Dit kun je vinden in de manual van de decoder.

JohnT