(beginners) vraag over Bachman modellen

Gestart door gideon, januari 05, 2013, 22:11:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo,

voor mijn baan in wording heb ik een mooie en passende zebra GP9 van Bachmann HO gezien (Product #62803), deze is echter dcc-equipped. Dus met decoder maar ik rijd analoog, hoe rijd zo'n loc dan?

Alvast bedankt,

Groetjes,

Gideon

Gewoon, als een analoge loc... maar persoonlijk ben ik daar niet zo kapot van. Beter analoog laten of overbruggen met een stekker. Of gewoon digitaal gaan, MM setje kost geen drol, zelfs de Piko Digi1 wordt vaak aangeboden voor prijzen rond de 30 a 40 euro. En daar kun je prima digitaal mee rijden.

Doe jezelf een lol en ga digitaal rijden...
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Dingen rijden goed analoog, ook met decoder. Anders trek je de decoder eruit en plaatst een vaak bijgeleverd brugje in de 8 polige stekker, no problemo ..















altijd makkelijk als je toch digitaal gaat rijden  ;)

Baan in wording, waarom dan niet DCC? Tenzij je het bij die ene lok gaat houden, is DCC de way to go.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Ik reed eerst ook analoog en nu dcc ik wil niet meer anders is gewoon super mooi  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Zelf vind ik digitale loks niet zo goed rijden op analoog, ze hebben volgens mij een hogere spanning nodig eer ze in beweging komen. (correct me if I'm wrong). Als je analoog wilt gaan rijden kun je dan beter een dummy in de stekker stoppen. Deze worden soms met de lok meegeleverd. De decoder kun je weer verkopen en anders bewaren totdat je dcc gaat rijden. Dcc is trouwens wel een aanrader. Het geeft echt veel meer mogelijkheden, zelfs als je met maar 1 lok rijdt. Ik heb een jaar of twee geleden ook de overstap gemaakt en sindsdien wil je niet meer anders. Seinen en wissels kun je gewoon analoog blijven aansturen als het teveel dreigt te gaan kosten en zelfs voor een leuke centrale als de multimaus betaal je tegenwoordig niet meer zoveel. De enige vervelende kostenpost die er aan blijft hangen is dat iedere lok met een decoder moet worden uitgerust. Maar dit weegt niet op tegen de voordelen van dcc rijden.

Groet,
Paul

en voor ik het vergeet te zegen maak met dcc rijden om de meter een stroom aansluiting op de rails dat de lok overal de gelijke stroom heeft .
Ik had het eerste ook niet maar je merkt wel het verschil met rijden als de lok over al evenveel stroom krijgt en je kunt overland mooi langzaam rijden .

mvg ger
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Citaat van: CSX 6400 op januari 06, 2013, 10:29:44
Zelf vind ik digitale loks niet zo goed rijden op analoog, ze hebben volgens mij een hogere spanning nodig eer ze in beweging komen. (correct me if I'm wrong).
Paul

Niet helemaal waar Paul... dit gaat alleen op voor een aantal geluidslocs. Een standaard decoder rijdt gewoon normaal hoor ;)

Ok? foutje.  ;)
Mijn enige soundlok had er idd het meest last van. Als ik mijn digitale NS loks de baan analoog op stuur, moet ik anders wel veel spanning geven. Dit zijn geen soundloks maar dit zal wel te maken hebben met de baggere analoge centrale.  ;D

Eh... ja. Het maximale vermogen dat je centrale kan leveren is cruciaal maar ook je analoge trafootje moet voldoende sap aan boord hebben.

Bedankt voor alle reacties.

DCC biedt inderdaad heel wat mogelijkheden, het kleine stukje wat ik nu aan het bouwen ben houdt ik nog even analoog maar het getuigt wel van een vooruitziende blik om bij zoiets groots als  de aanschaf van locs vast te kijken naar de toekomst.

Want als ik tzt aan uitbreiding van de baan toe ben zie ik de voordelen van dcc heel duidelijk, is zeker een optie.

Dus als ik met dcc loc(s) voor nu alvast lekker analoog kan rangeren ben ik blij. En dat lijkt uit jullie reacties wel te kunnen.

groet,

gideon

Zoals gezegd indien je goed analoog wilt rijden even de kap open maken (is eenvoudig) en de decoder verwijderen en vervangen door de brugstekker. Deze levert Bachmann standaard mee. De decoder zou ik vervolgens gewoon weggooien, deze is qua rijgedrag echt van een bedroevende kwaliteit. Voor 2 tientjes koop je een LokPilot Basic en daarmee loopt je bachmann als een zonnetje (zelfs analoog als het moet).

Gino
Southern - Serving the South - Fremo-style

Citaat van: Gino Damen op januari 13, 2013, 22:17:07
Zoals gezegd indien je goed analoog wilt rijden even de kap open maken (is eenvoudig) en de decoder verwijderen en vervangen door de brugstekker. Deze levert Bachmann standaard mee. De decoder zou ik vervolgens gewoon weggooien, deze is qua rijgedrag echt van een bedroevende kwaliteit. Voor 2 tientjes koop je een LokPilot Basic en daarmee loopt je bachmann als een zonnetje (zelfs analoog als het moet).

Gino

Zijn de H0 decoders van Bachmann dan zoveel slechter dan de N-schaal decoders , heb een aantal 44  en 70 tonnertjes DCC equipped van Bachmann en die rijden prima , ook op lage snelheid wat bij deze switchertjes natuurlijk het belangrijkst is.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Het is ook een kwestie van massa.
N is qua massa niet te vergelijken met HO en helemaal al niet met 0n30.
Die bachmann decoders die ik hier heb, hebben geen terugkoppeling op de motor.
Dus als een lok van mij een helling moet nemen gaat de snelheid aanzienlijk terug en helling af gaat de lok met een rotgang naar beneden!
Dat zal bij H0 in mindere mate ook het geval zijn en bij N misschien te verwaarlozen.
Ton
Erare humanum est