Nieuw uit het zuiden

Gestart door Nuffield10/60, december 12, 2012, 20:10:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Citaat van: milocomarty op december 13, 2012, 00:53:21
Begint zo langzamerhand een plaag te worden die limbo's  ;) ;D

Hey Jeroen welkom !!

Sterk spul he die limbo's  ;D ;D ;D ;D
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Welkom Jeroen veel plezier hier en over je keuze's je zult altijd zelf de knoop door moeten hakken. Adviezen hier gegeven zijn vaak uit eigen ervaring en meestal persoonlijk.

Zelf hou ik het op Digitrax en JRMI hiermee kan ik zelf alles wat ik wil het mooie van JRMI is dat je ook kunt programmeren en je instellingen van je loc's bewaard worden in een bestandje op de computer. Maar nogmaals de keuze is aan jou. Ik wil alleen maar zeggen kijk eerst goed om je heen en lees je in.

Ik ben ook begonnen met de Roco Mulimaus en koploper maar nu toch overgestapt. Het hele spul licht nu ongebruikt in de kast inclusief computer interface blokdetectie en wisseldecoder.

JohnT


Citaat van: ger deguelle op december 13, 2012, 08:10:29
Citaat van: milocomarty op december 13, 2012, 00:53:21
Begint zo langzamerhand een plaag te worden die limbo's  ;) ;D

Hey Jeroen welkom !!

Sterk spul he die limbo's  ;D ;D ;D ;D

Al het goede komt uit het zuiden toch....?  8)

@JohnT
Dank je, ik zal zeker plezier hier beleven, als ik zie wat mijn "even voorstellen" topic al los maakt... Maar juist dat soort discussies zoek ik!!! Tips en gebruikers ervaringen, zodat ik voorbereid kan gaan shoppen en zelf kan kijken en voelen wat ik het prettigste vind!

Alvast bedankt allemaal!!

Jeroen
Jeroen

Hallo Jeroen,

Welkom hier van een vierde Limbo. Deze woont in Roermond en rijdt o.a. H0, zie in Mijn Layout: The Fridge.
Wat jouw vragen betreft: Ik denk dat je zelf een beeld moet hebben van je bedoelingen. Handmatig of via de computer (allebei in DCC). Die keuze is persoonlijk, zelf ben ik geen computerfan, maar dat terzijde. Ik kan daarom over de technische kant van de automatiseringsprogramma's geen mening geven maar ik vind de vergelijkingen die Gerard heeft gemaakt wel objectief en dus een goede leidraad. Maar je moet zelf de afweging maken welke kant je op wil.
Mijn DCC-centrale is van Digitrax. Na een tijdje wennen en proberen (mede omdat er niemand in mijn buurt was waar ik mee kon sparren) ben ik er heel tevreden over. Is niet de goedkoopste maar biedt veel mogelijkheden.

Peco (code 83) of Atlas zijn goede rails met een ruim assortiment wissels en kruisingen.
Het omzetten van de wissels kan electrisch (bijv. met de omzetters van Tortoise (ca. ? 18,- per stuk) of mechanisch. Dat laatse heeft Milocomarty al eens op dit forum laten zien maar ik weet niet meer precies waar.  Martin?  Verder zijn hiervoor ook aan aantal commerrci?le alternatieven zoals Green Frog en (ik meen ) Blue Point.

Wat locs betreft is Kato, Athearn (Genesis) en Broadway Limited Imports voor mij een goede en betaalbare keus. Bachman zou ik links laten liggen tenzij je alleen voor goedkoop gaat. Is kwalitatief een stuk minder.

En zoals al door anderen opgemerkt: Weet welk tijdperk en maatschappij je wilt gaan modelleren. Dat geeft je zelf houvast bij de aanschaf van spullen en voorkomt dat het een ratjetoe wordt waar je misschien later spijt van krijgt.

Succes ermee,

Fredy Coenen
   
The Espee      -     The Friendly Southern  Pacific

Dank je Fredy!
Ik heb net een paar uur doorgebracht op Gerard zijn beide websites, respect!!!
Als beginner, zal ik zeer zeker nog niet op korte termijn overgaan op computeraansturing. Maar dit neem ik wel in mijn achterhoofd mee, zeker wat betreft wisselbesturing etc. Momenteel heb ik mijn ogen open voor de Multimaus en Digitrax.
Tijdperk staat nu vast voor mij alleen de maatschappij moet nog wat denkwerk hebben...

Jeroen
Jeroen

Jeroen, als je digitaal gewoon even lekker wilt "spelen" en niet programmeren is de maus 2 zelfs een optie. Die wordt her en der voor weinig aangeboden en is later zelfs combineerbaar met een MM set.
Ik blijf sterk voorstander van die MM omdat 't een van de voordeligste instapcentrales is. Al het andere (incl mijn eigen Lenz systeem) is vele malen duurder en mocht je dan de verkeerde keuze gemaakt hebben ben je veel geld kwijt. De MM is zo gewild dat je die altijd voor een leuke prijs weer van de hand kunt doen.

Citaat van: shayman op december 13, 2012, 09:46:52
Wat locs betreft is Kato, Athearn (Genesis) en Broadway Limited Imports voor mij een goede en betaalbare keus. Bachman zou ik links laten liggen tenzij je alleen voor goedkoop gaat. Is kwalitatief een stuk minder.

Helemaal waar, alleen is de Bachmann Spectrum wel een stuk beter als de standaard. Voor als je stoom wilt een niet geheel onbelangrijk aspect ;)

Grtz, Ronald.

CitaatHet omzetten van de wissels kan electrisch (bijv. met de omzetters van Tortoise (ca. ? 18,- per stuk) of mechanisch. Dat laatse heeft Milocomarty al eens op dit forum laten zien maar ik weet niet meer precies waar.  Martin?  Verder zijn hiervoor ook aan aantal commerrci?le alternatieven zoals Green Frog en (ik meen ) Blue Point.

Klopt, bouw zelf m'n mechanische wisselstellers van een paar stukkies berkenmultiplex, verenstaal, schakelaartje voor polarisatie en 4mm lasdraad als trekstang. Ben een erg handmatige met de trein meeloop rijder (als ik al rij  ;)). Ook ik ben aan de Digitrax en denk dat de zephyr een goede instapcentrale is. Moet wel Ronald beamen dat je idd voor een 75 euro al aan de MM zit terwijl de zephyr iets meer als het dubbele kost.
Ben zelf begonnen met bouwen zonder centrale en een shay analoog. Daarna 's rondgekeken en een Digitrax super chief 8A centrale geruild tegen een kastje  ;D

Zal nog effe zoeken naar de fotos van de stellers Jeroen...

CitaatAl het goede komt uit het zuiden toch....?

Yep en de wijzen uit het oosten  ;) ;D


Citaat van: milocomarty op december 13, 2012, 12:38:46
Yep en de wijzen uit het oosten  ;) ;D

Zal ik een geheimpje verklappen? Uit het oosten zijn drie wijzen gekomen, en daar is het bij gebleven...  :P 8)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Gerard Wassink op december 13, 2012, 14:31:00
Citaat van: milocomarty op december 13, 2012, 12:38:46
Yep en de wijzen uit het oosten  ;) ;D

Zal ik een geheimpje verklappen? Uit het oosten zijn drie wijzen gekomen, en daar is het bij gebleven...  :P 8)
hmzz... Ik heb de neiging om hier een nieuw topic over te openen, want dit is absoluut een discussie waard ;)  ;D
Jeroen

Hoi en welkom,

Er is al het nodige gezegd, maar even en paar aanvullingen.

Materiaal: Negeer a.u.b. niet de Athearn RTR serie. Voor de locs geldt dat ze qua productie van na 2007 moeten zijn. Want vanaf die datum hebben ze hun mechaniek verbeterd en een jaartje later ook de details. Dit kan je eenvoudig controleren op de Athearn website. Goede locjes zijn b.v. de SW1000/1500 van de laatste paar jaar.

Ook voor Bachmann geldt dit. Echter alleen dan vanaf 2010 en ook alleen voor echt nieuwe producten zoals de emd gp7, de alco s1,2,3,4 en de rs3. Standaard decoder wel even vervangen bij de niet geluidsversies voor een echte decoder. Bedenk wel dat je zelf nog zaken als handgreepjes e.d. moet installeren.

Digitaal: Digitrax is technisch niet het eenvoudigst maar wel toekomst bestendig. Qua centrale zou ik voor een Dcs-51 gaan. Krijg je ook gelijk een handregelaar bij en hij is in Nederland te koop bij Inexspoor.nl

Gino
Southern - Serving the South - Fremo-style

Dank je wel!
Wat betreft het bouwen, wil ik beginnen met een proefopstelling op een goede ondergrond/module. Ik heb momenteel een Broadway limited Import EMD NW2 Switcher DCC van de ERIE maatschappij, waarmee ik me eerst het hele DCC gebeuren eigen wil maken. Het valt mij op dat ik op heel veel sites, banen zie die, net zoals bij Gerard, van die Digitrax UP5 paneeltjes hebben ingebouwd. Dus Digitrax is zeker iets dat nu op mijn verlanglijst staat.
Dus het lijkt me verstandig om eerst wat Peco code 83 rails te kopen en natuurlijk een DCS-51 of MM. En daarmee me eerst eens eigen maak. Dan kan ik ondertussen al eens stiekem nadenken over een baanplan....

Jeroen
Jeroen

Jeroen,

dccdecoderservice.nl had laatst nog een DCS51 op voorraad.

washtown.nl heeft nog een complete MultiMaus set in de aanbieding...  ;)

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaaten natuurlijk een DCS-51 of MM.

Hou er wel rekening mee dat beide een ander systeem gebruiken om te communiceren waarmee je vast leg welke componenten je kunt gebruiken voor eventuele uitbreiding.

Je kunt het vergelijken met de stroomsoortkeuze van de treinen kies je voor M?rklin dan zit je aan wisselstroom vast en kun je alleen die onderdelen gebruiken die voor dit systeem geschikt zijn. Kies je voor gelijkstroom dan is de markt een stuk groter.

JohnT

Citaat van: Gerard Wassink op december 14, 2012, 19:46:34

washtown.nl heeft nog een complete MultiMaus set in de aanbieding...  ;)


Jeroen, ik zou voor het eerst lekker voor de MM gaan. Met trafo zit je rond de 70 euro, met adapter rond de 50. De 1e heeft de voorkeur daar die meer "sap" heeft. Mocht je meer willen is die set zo weer af te staan via MP of anders, hij is erg gewild 2e hands. Hou wel in de gaten dat de programmeer mogelijkheden van de MM beperkt zijn richting de Amerikaanse locs, maar daar hebben meer systemen last van. Dit komt door de kortsluitbeveiliging van de meeste centrales die de hoge stromen van de decoders tijdens het programmeren niet aan kunnen. Hiervoor zijn dan weer handige hulpmiddeltjes te krijgen zoals een zgn Powerpax. Google daar maar eens op.