Nieuws:

Geachte bezoekers, registratie op dit forum is niet meer mogelijk. U kunt hiervoor terecht op https://www.amerikaans-modelspoor.info/website/. Dit forum is verhuisd naar die zelfde locatie. Dit forum blijft zolang als mogelijk als naslag behouden.

Main Menu

International Harvester TD15

Gestart door BvDoorn, oktober 08, 2015, 16:55:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BvDoorn

Vinger oefeningen. De 1/50 International Harvester TD15 van First Gear een paar weken geleden onder handen genomen.

Uit de doos ziet het model er zo uit;


Bright and shining GEEL
Zo zie je ze alleen als ze net van de productie band afkomen en dat past niet bij een repair shop. De TD15's zijn vanaf begin jaren 60 in productie geweest (59-62). 33 Street is eind 70-er jaren gesitueerd. Deze dozer heeft er al zeker een 15 tot 16 jaren hard werken erop zitten en staat nu bij Jacob's in de verkoop. Loopt nog goed maar gebruikt een beetje olie en verliest wat hydrauliek op de moffen van de cilinders :)

Om hem goed te kunnen weatheren moeten de rupsen, het blad en de hydrauliek cilinders (boven voorkant motor compartiment) eraf. De rupsen kun je ontkoppelen maar dan heb je een grote kans dat je de schakel kapot trekt. Aan de binnenzijde van de rups gondels zitten 2 schroeven. Als je die los draait (dat gaat niet makkelijk) kan de rups gondel uit elkaar waardoor de rups wielen er af zijn te halen en dus ook de rups. Het blad zit met een klink nageltje op de rups gondel. Ook deze zijn los te peuteren waardoor het hele blad en blad frame los komt. (dit eerst doen voordat de rupsen eraf gehaald worden  ;)). De twee hydraulic cilnders is lastiger. Die zitten samen op een as. Het beste is om ze tegen elkaar draaien los van de as te krijgen.

Hierna kan de pret beginnen met weatheren.

Het resultaat;








Alleen de hydraulische leidingen er nog op zetten (zitten niet standaard op het model) en natuurlijk de 2e hands prijs bepalen. Way zou zo'n ding waard zijn geweest in 78?? Dat kan nooit meer dan een paar duidend dollar zijn geweest.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

ger deguelle

M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

usarene

Hoi Bart.

Mooie machine geworden op deze manier, niet te erg, precies goed zo.
Misschien nog een heel klein beetje zand of ander vuil op de balken tussen de rupsen, wat daar op gevallen is?
$ 1995,00 is misschien wel een mooi bedrag voor zo,n kneus.
Succes er mee!.

groeten van René.


dutchbuilder

Erare humanum est

Janbouli

Ze kosten nu ongeveer 12 - 18 duizend dollar, heb ik het over 1966 -1970 model.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

johnlostcreek

groeten John LC

www.lostcreek.nl

moonlicht

mooi geweatherd
kan ik de mijne niet inruilen ,is in showroom staat >:D

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

BvDoorn

Showroom model; in 1972 was de richtprijs voor een nieuwe $ 31.470.-- en dan kreeg je er een paraplu bij cadeau.... (dit is trouwens de enige prijs indicatie die ik op het internet kon vinden).

Weatheren betekend dus dat je de waarde laat afnemen ;)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

moonlicht

ik accepteer een passende bijbetaling 8) C:-) O:-)
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

moonlicht

ook een begin gemaakt met wat vervuilen
het is het oudere broertje van de TD-15 een TD-24
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

BvDoorn

Netjes, ziet er mooi uit. Ik zie dat je hem andersom geweathered heb met lichte accenten. Dat moet ook wel op rood. Die rooie van mij is gisteren ook binnen gekomen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

johnlostcreek

Netjes gedaan Cor.
Het landschapje wat je hebt gemaakt bij Martin is een mooie ondergrond om foto`s op te maken. ;)
groeten John LC

www.lostcreek.nl

moonlicht

dank, ik vind het goed gelukt, nu die andere nog.
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

moonlicht

#14
ik ga hier maar even verder
even wat tijd besteed aan een andere dozer
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden