Bergen maken

Gestart door Dude, juni 25, 2015, 22:50:44

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Howdie folks,

ik heb het al eens aangedragen bij een moduleclub maar veel animo en feedback kreeg ik niet. Terwijl het idee helemaal top is.
Bergen en verhogingen maken die vederlicht zijn, sterk en erg mooi, er is een restrictie!

Let wel !!! dit lukt je niet met regulier PUR schuim bij de GAMMA ofzo

Wat lukt dan wel?
Allereerst heb je een houder nodig, ik heb het ding zelf gekocht bij ijzerhandel Zwaard in Delft. Daarnaast een losse spuitbus
Zie de foto's
En dan kun je aan de slag

Er zit op de spuit een doseerknop waardoor je hele dunne sliertjes kunt maken, gelijk een banketbakker
Van dun naar dik, het kan allemaal. Als het spul opgedroogd is kun je het eenvoudig zagen of snijden en daarna met een kwast
met verdunde gips insmeren. Ik gooi er zelf altijd een scheut witte houtlijm doorheen en wat kleurstof (bruin of zwart) en klaar is Kees (of Wim Ger etc)

Hoge bergen maak ik van krantenproppen waar de PUR langszaam op aangebracht wordt en na droging trek ik de kranten eruit. In model zagen, insmeren en klaar. Tenmisnte op het afwerken na (airbrush, verdunde verf met kwast, strooisel, etc)
Omdat je dus heel, heel dun kunt opbrengen is de kans dat je rail onder zit minimaal. Het is mij nog nooit overkomen in elk geval

Ik zal later wat foto's posten van het eindresultaat.


Steam out of my ears, diesel in my vains, love those Conrail and Rock Island loco's

dunne sliertjes is idd handig.
Mijn ervaring met pur is dat als je grote hoeveelheden spuit de binnenkant meestal nog niet droog is.
Als je gaat snijden krijg je van die vervelende harde druipers die eruit kruipen.

Ton


Erare humanum est

Als je het pur na aanbrengen even natspuit en vervolgens afdek met plastic folie (uit de keuken) dan hard het sneller uit en je kunt door over de folie te trijken het pur vormen. Je hoeft dan ook minder weg te snijden.

JohnT

Klopt, dat is bij die goedkope rommel. Die spuitbussen die je weggooit.
Dit is different.

Kijk naar het eindresultaat, you be amesed!

Kost wel wat geld (een losse buis kost 14 euro, en de houder tegen de 40, maar je doet er jarennnnnnn mee
Tenmisnte als je de spuitkop na gebruik wel goed schoonmaakt

Uitleg foto's:

Aanbrengen gips, foto 12
Lazuren, foto 13, lichte schaduw en diepte aangebracht met zeer verdunde verf op waterbasis

Het enige dat ik nu nog moet doen, een beetje kleur nuance aanbrengen mete en airbrush
en als kers op de taart instrooien met verdunde lijm van hier en daar wat strooisel
Steam out of my ears, diesel in my vains, love those Conrail and Rock Island loco's

Ziet er goed uit Dude.
En meteen eigenlijk al goed op kleur op die manier!
Hans, liefhebber On30 + H0

juli 06, 2015, 21:47:04 #5 Last Edit: juli 26, 2015, 20:38:50 by Dude
Thanks Hans.

en als het met de airbrush behandeld is en ingestrooid ziet het er helemaal top uit
Zal lopen het jaar wat foto's van de voortgang posten

Hierbij een foto van de voortgang, incl. geweatherd en bestrooid met anita decor en overig strooimateriaal
Steam out of my ears, diesel in my vains, love those Conrail and Rock Island loco's