Big Boy welke decoder?

Gestart door JohnT, mei 19, 2015, 12:11:51

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wie kan mij met zekerheid vertellen welke sounddecoder er in de Big Boy van Trix zit?

Zelf kom ik niet verder dan een loksound 2.0. Maar heb daar geen zekerheid over. Ik wil in deze loc de fluit aanpassen want wat er nu in zit lijkt meer op een BR01 dan op de fluit van een Big Boy.

JohnT

Wat ik kan vinden is; 61411 Loksound MFX decoder USA steam zoals Big Boy.........

Ton
Erare humanum est

het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

'n Big Boy John?
Nou, dat is iets aparts.
Heb je er een filmpie van?
Ik vind die toch EEN van de mooiste Loco's die er gereden heeft.
Hans, liefhebber On30 + H0

Nee ik heb geen filmpje de loc is ook niet van mij. Mij is alleen gevraagd of ik de sound kon aanpassen.

Maar ik weet uit ervaring dat als je een soundproject van een ander type decoder upload naar de decoder dat dan de decoder kaput gaat.

Dus soundproject en decoder moeten met elkaar in kloppen.

JohnT

John, mogelijk is het inderdaad een loksound 2.
Voor alle zekerheid kijk eens naar het lok- en catalogusnummer van Trix.
Je kunt dan traceren van welke fabricageperiode de lok is.

Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

Hoi Jaap, dat is het probleem er zit helemaal geen documentatie bij. De eigenaar heeft de loc nieuw gekregen maar geen papieren? Dit klopt natuurlijk niet maar het zij zo.

Hij informeert nu wel bij Trix maar zonder de juiste gegevens zal het moeilijk worden om te achterhalen welke uitvoering het nu precies is.

JohnT

Het is wel belangrijk om te weten of het hier om de "startset" uitvoering gaat, of over de variant in het houten kistje... de laatste heeft 2 decoders voor de vele functies. De eerste variant is voorzien van een andere decoder... Welk loknummer heeft de Bigboy?

Gebruik je JRMI. Dan zou je het type decoder op moeten kunnen vragen. 99 van de 100 keer gaat dat goed (tenminste bij mij).
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

mei 20, 2015, 13:23:47 #9 Last Edit: mei 20, 2015, 13:27:40 by JohnT
Ik gebruik in principe jmri die geeft ook keurig aan dat het loksound is maar niet welke.
Locnummer is 4015 in houten kist.

JohnT

ik denk de loksound 3 (esu 62411) , kun je zien hoe groot de soundfile is?

Ja maar niet wat er in de loc zit.

Je kunt met de software van de lokprogrammer een nieuw project uploaden en in dat nieuwe project alle zaken aanpassen die je maar wilt, al zou je de big boy het Wilhelmus willen laten spelen.

Belangrijk is zoals al eerder vermeld dat je het juiste project in de juiste decoder zet. Helaas bied de software geen bescherming tegen het fout doen.

Als ik bijvoorbeeld een project maak voor een Digitrax decoder dan krijg ik deze waarschuwing wel en kan het uploaden niet plaatsvinden. Bijvoorbeeld een project voor een decoder type 4 kan niet in een decoder type 3. Met de software van Esu kan dit wel (type 3.5 in een 2.0 decoder) met als resultaat dat de decoder niet meer werkt.

JohnT

Inmiddels heeft de eigenaar van de loc besloten er een andere decoder in te zetten.

Ik kwam met het programmeren niet verder dan een loksound 3.5, dit werd door de beide versies van het programma lokprogrammer aangegeven. Met toestemming van de eigenaar heb ik toen een nieuw soundfile geupload waarna de loc niets meer deed. De decoder is niet meer te programmeren of uit te lezen.

Rare gebeurtenis met ESU apparatuur.

Ik heb het vermoeden dat het een uitgeklede decoder van ESU is die je niet met de lokprogrammer software kunt programmeren. Conclusie, je mag cv's veranderen maar de rest moet je afblijven.

JohnT

Het laatste klopt wel, Trix maakt gebruik van geblokkeerde loksound decoders.
Alleen de basisinstellingen kun je veranderen rn de rest is geblokkeerd.

Naast mijn Amerikaans heb ik van Trix ook diverse Beierse Turflokjes waarvan de loksound decoders ook geblokkeerd zijn.
Zelfs de sound is niet te kopieren.
Voor mij in ieder geval geen Amerikaanse Trixmodellen tenzij het iets bijzonders zou zijn met de wetenschap de decoders te vervangen.

Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.