Wat voor airbrush?

Gestart door CSX 6400, november 18, 2012, 19:49:44

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Hallo medeforummers

De sint en kerst dagen komen er weer aan. Hiervoor wil ik (als sint en piet/kerstman akkoord gaan  ;)) een airbrush gaan vragen. Al dat schilderen en verweren met de kwast gaf geen mooi resultaat. Na onderzoek kwam ik erachter dat in Almere een goede zaak zit. Voordat ik daar een keer langs ga zou ik wel eens willen weten wat voor airbrushes er allemaal zijn. Kun je al een vrij goed exemplaar krijgen voor 70-80 euro? Waar moet je allemaal op letten? Wat heb je naast de airbrush allemaal nodig (afzuiging, compressor)?

Groet,
Paul


Ja , bij die shop in Almere is een ( zeer ) goede te krijgen voor 85 euro, de Iwata Revolution, makkelijk schoon te maken en voor modelbouw zeer geschikt.  Ik wil mijn Black Bull gaan vervangen , en denk hierbij aand de Iwata Eclipse maar de Revolution is ook niet uit beeld.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Zie deze pagina over mijn weathering werkplek. Je ziet daar een Conrad spuitcabine met afzuiging. Als airbrush gebruik ik een Badger 155 Anthem en een Revell airbrush standaard class compressor.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Tja die badger is toch een stuk duurder dan 80 euro , ligt in prijs bij de Iwata Eclipse , naar mijn bescheiden mening en zo lezend op allerlei fora is de Iwata dan de betere keus, en voor 85 euro de revolution helemaal.

Maar respect voor andere meningen.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

november 19, 2012, 00:24:27 #4 Last Edit: november 19, 2012, 00:28:04 by coenvanhasselt
Hey Paul.

Een airbrush is een goede (maar dure) investering. Ga meteen voor een double action airbrush. Ze zijn wat duurder, maar je kan er ook veel meer mee. Wat misschien nog het duurste wordt is een goede compressor en/of drukregelaar. Nu hoef je niet perse een compressor van 400 euro te kopen. Het is alleen al snel de de helft van het totaalbedrag. Airbrush services Almere is een goede winkel om eens langs te gaan. 
De Startset Victor - Werther compressor van Airbrush Services (http://www.airbrush-services-almere.nl/shop9/contents/nl/d89.html Almere is mischien het overwegen waard. Het is een flink stuk meer dan 80 euro, maar je kan beter doorsparen en een goed begin maken.

Ach die prijs is wel te betalen alleen ben ik dan wel bang dat ik hem dan zelf moet financieren dus dat zal, als ik ook al aan de baan wil gaan beginnen, minstens nog een half jaar duren. Heb je bij die set alles wat je nodig hebt om te gaan spuiten (muv de spuitcabine, maar ik kan ook buiten gaan zitten)?


november 19, 2012, 18:42:59 #7 Last Edit: november 19, 2012, 19:12:13 by coenvanhasselt
Ik zou zeker niet buiten zitten. Een airbrush is een gevoelig stuk gereedschap en ik denk dat je dan het leven van je Airbrush een stuk korter maakt. Een spuitcabine is zo gemaakt en hoeft ook niet veel ruimte in te nemen. Mijn pa en ik hebben een opklapbare gemaakt zodat hij geen ruimte inneemt als hij niet word gebruikt. Wat overig hout, paar scharniertjes, een ventilator + filter en een stuk slang om uit het raam te hangen. Werkt prima! ;) Ook is het handig om na te denken over met voor verf je gaat spuiten.

Hoi,

Een anderhalf jaar geleden liep ik ook met diverse vragen rond en die heb ik dus voorgelegd aan Airbrush services Almere. Eerst mijn vraag en daarna hun antwoord:

-------- mijn vraag -----------
Ik ben een modelspoorder (Amerikaans voorbeeld) en spuit wel eens een wagentje en huisje en verweer met enige regelmaat een wagen. Tot nu toe gebruikte ik hiervoor een Proxxon compressortje MK240 samen met de Proxxon airbrush, Revell Standard airbrush en een dualaction Chinese kloon. Dit werkt allemaal en over het resultaat ben ik niet ontevreden. Echter het compressortje is niet je van het. Hij maakt de nodige lawaai (wat nog wel gaat), maar vooral de temperatuur is lastig. Hij wordt snel heet en dan moet je weer even wachten. Ook blijft hij enthousiast doorpompen ookal brush je niet. Hierdoor ben je bijna meer met de aan/uit knop bezig dan het brushen. Kortom, ik zoek wat anders.

Ik airbrush vooral om wagens in H0 (=1:87) te verweren. Soms spuit ik een paar wagens of een huisje en heel soms een locomotief. Kortom niet echt in frequente en langdurige airbrusher.

Uiteraard zijn de oliecompressoren helemaal het je van het, echter voor die paar keer per jaar dat ik airbrush is die uitgave me een beetje te bont. Volgens mij blijven dus de membraam compressoren over. Nu heb je deze in merk en in China uitvoering. Gezien mijn ervaring met de Proxxon die ondanks de hitte wel gewoon blijft werken (het vet is er wel eens onder uit komen lopen zo warm was hij) gaat mijn voorkeur uit naar de merkapparaten, die u dus voert.

Ik kom dan uit op twee machines, namelijk de Werther TC108 en de Euro-Tec 16A. De Euro-Tec 16A heeft als voordeel een lucht tankje en dan zegt mijn gevoel dat je daarmee dus langer kunt werken omdat hij minder vaak aanstaat. Bij de Werther TC108 is de vraag die bij mij leeft, blijft deze ook doorgaan als je geen lucht vraagt? Dan heb je ook nog de Euro-Tec 10A en die lijkt wel erg op de Werther TC108 en dan vraag ik me als Nederlander af, waarom meer betalen voor hetzelfde?

Dan heb ik ook nog wat vragen over die slangen en maten. Nu heb ik van die dunne slangetjes en kleine aansluitingen en een dikke slang met grotere aansluitingen. Voor de dunne slangetjes zit er een verloopstukje bij de Proxxon en de dikkere slang past direct op de Proxxon en ook direct aan de China airbrush kloon. Wat heb ik aan verloopstukjes en snelkoppelingen nodig bij de Werther c.q. Euro-Tec?

----- hun antwoord -------------
Je kan voor je treinwerk prima een membraamcompressor gebruiken. Een goeie membraamcompressor heeft een automatische afslag, dus als je
stopt met spuiten slaat hij af en koelt dan ook gelijk. Je kan er een half uur tot drie kwartier achter elkaar mee werken en dan moet je hem even uitzetten.
Dat komt bij je spoorwerk nooit voor, je bent na een minuut of 5 wel klaar met een treintje. Ze worden dus veel minder heet dan je Proxxon.

Er is inderdaad erg veel op de markt en inderdaad ook heel veel dubieus China spul. Ik brand m'n vingers daar liever niet aan, wij voeren de Werther uit
Itali? en de Euro-Tec compressors die bij Sparmaxx vandaan komen en door Harder en Steenbeck verdeeld worden, kwalitatief prima en bij
normaal gebruik onverwoestbaar.

De Euro-Tec is kwalitatief wat hoogwaardiger dan de Werther, en met name de zwarte krulslang aan de zijkant is een groot voordeel. Elke membraam compressor zonder ketel is gevoelig voor condensvorming in de luchtslang, zeker als je de compressor wat langer achter elkaar
gebruikt. Allebei de modellen hebben een waterafscheider maar die houdt niet al het condens tegen. In de zwarte krulslang condenseert eerst de lucht en dan gaat hij pas door de waterafscheider dus de kans dat je er last van krijgt is vrij klein. Bij de Werther heb je bijna zeker nog een extra condensfiltertje nodig onder je spuit of in je luchtslang. En dan is het verschil in prijs vrijwel verdwenen.

Bij de compressors zit een slangset met snelkoppeling, onder je Chinees en Proxxon schroef je dan een steeknippeltje en klik je je spuit zo in de slang, ideaal.
----- Einde antwoord ------

Uiteindelijk is het toch een Chinese membraam met tank geworden (zo'n Blackbull ding). Dit omdat ik hem voor een prikje van een andere modelbouwer kon overnemen. Ik moest wel e.e.a. wat aandraaien en wat rubbers vervangen maar tot nu toe doet hij het nog.

Qua airbrush heb ik toch maar een echte airbrush gekocht bij Almere namelijk de Evolution Two-in-One. Niet goedkoop (~? 160), maar jongens jongens wat een verschil in spuitkwaliteit t.o.v. die china kopietjes. Ik heb mijn china's dus ook direct verwijderd uit de hobby ruimte.

Het spuitpatroon van de Evolution is zoveel fijner en egaaler dat je direct spijt hebt dat je zo'n ding niet eerder hebt gekocht. Ook het schoonmaken gaat beter omdat het gewoon goed past.

Kortom, doe het direct goed en bezuinig vooral niet op de airbrush.

Gino
Southern - Serving the South - Fremo-style