zelfgemaakte hulpmiddelen

Gestart door johnlostcreek, april 11, 2014, 01:09:10

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

april 11, 2014, 01:09:10 Last Edit: april 11, 2014, 01:18:17 by johnlostcreek
Hier wil ik een topic beginnen voor hulpmiddelen die je zelf kan maken.
Ik hoop dat er een apart hoofdstuk gemaakt kan worden door de modurators (of hoe heet dat ook al weer ) op het forum over "zelfgemaakte hulpmiddelen"waar we dit soort dingen in kwijt kunnen.
Ik weet zeker dat vele onder ons handige dingen hebben bedacht die we ook met de andere kunnen of willen delen.

Zo heb ik zitten denken over een apparaat om in ieder hoek een puntstuk te maken.
De fast track hulpmiddelen zijn heel goed maar duur en beperkt in hun gebruik.
Je zou voor iedere wisselhoek een aparte  pointforming tool moeten kopen en ik ben op zoek naar een universeel ding voor alle wisselhoeken.

mijn idee is het volgende   even een schetsje bijgevoegd !


Je zou een geharde stalen mal moeten hebben om de rails af te vijlen maar rails zijn van zachter metaal dan de metalen mal dus met een beetje voorzichtighieid vijlen zou geen probleem moeten zijn. Ik vijl mijn puntstukken in een aluminium bankschroefje van proxxon en dat geeft geen problemen. Dus metaal zou zeker geen probleem moeten geven.
Het gaat erom dat de rail genoeg word samengedrukt zodat deze niet verschuift bij het vijlen.
Op deze manier kan je ieder wisselhoek vijlen die je wil.
Dit blokje moet wel nsuwkeurig worden gemaakt op de freesbank

ik zie alle reacties graag tegemoed


groeten John LC

www.lostcreek.nl


Ik ben het overigens niet eens met de stelling dat de fast tracks mal beperkt bruikbaar is. Als je een #8 zou aanschaffen kan je ook wisselhoeken die kleiner zijn maken. Het is gewoon een kweste van het dan teveel weg gevijlde te vullen met soldeer. Dat is een vaak gebruikte methode.

In het bijgevoegde link staat w?l een handige tool die niet moeilijk is na te maken:
http://www.handlaidtrack.com/Frog-Helper-for-5-6-8-and-ME-Code-55-Rail-p/fh-me55-m.htm