hulpstukjes bij flexrail

Gestart door Opa-Bullcat, januari 31, 2014, 21:19:04

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hallo ik kwam op een site onderstaande hulpstukjes tegen om flexrail te leggen.



de website is trouwens http://www.kato-unitrack.co.uk

Is dit ook ergens in nederland te bestellen ?


Heb je helemaal niet nodig.....plankje met een spijker en een gat voor een potlood kom je een heel eind.
En het kost bijna niets.

Ton
Erare humanum est

januari 31, 2014, 21:56:15 #2 Last Edit: januari 31, 2014, 22:00:41 by ger deguelle
Ik vind ze alleen in N Scale Hans ,en inderdaad wat Ton zegt heb ik ook hier en daar gedaan of je print meerde bochten 1:1 uit zo kan je het ook doen .
Ik gebruikte ook voor de wissels 1:1 print voor te testen  en zo met een touwtje wat zei heb ik ook gedaan kijk maar eens naar mijn filmpje hoe ik het uitgetekend heb  en deze twee manieren gebruik heb .

http://youtu.be/gWZOsBYJQ9g
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Ja hoor, ik kan die dingen wel bestellen, maar de vraag is welke radi nodig is want er is genoeg keus.
Maar zoals al gezegd, een potlood met touwtje doet het ook prima.

Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

En kom je in de problemen omdat de tafel niet groot genoeg is voor het middelpunt van de radius.
Neem ik een workmate oid en zet die op de plek en gebruik die als vlak voor het middelpunt.

Ton

Erare humanum est

januari 31, 2014, 22:36:34 #5 Last Edit: januari 31, 2014, 22:38:42 by milocomarty
Of een spijker, touwtje en een potlood, echt weg gegooid geld IMO...

edit, ook al door Jaap vermeld..

Gebruik zelf 2 latjes die op een draaipunt zijn gemonteerd met een boutje en moer, de ene heeft gaten op radius waar een potlood in past (of dikke zwarte stift) en het onderste latje schroef ik vast op de module...

En als je een mooi vloeiende bocht wil maken dan is de radius een leidraad hoe de bocht komt te liggen.
Als de bocht goed ligt dan is het geen cirkeldeel maar meer een parabool.
De bocht aan het begin en eind vastleggen en dan door het midden licht op te tillen , en op zijn plek laten vallen.....dan pas vast leggen.
Dan vind de rails zijn eigen spanning.....


Ton
Erare humanum est

We gaan het tzt eens met een houtje/draadje proberen, ik vond het op een filmpje wat ik ervan zag wel erg netjes uitzien.

Citaat van: Opa-Bullcat op januari 31, 2014, 23:07:40
We gaan het tzt eens met een houtje/draadje proberen, ik vond het op een filmpje wat ik ervan zag wel erg netjes uitzien.

Ja zal best, maar dan ga je de eigenschappen van flex weer te niet doen .
Kan je net zo goed losse rails gebruiken.
Recht stuk.....whoooo....bocht!!!!

Ton
Erare humanum est


Ja zal best, maar dan ga je de eigenschappen van flex weer te niet doen .
Kan je net zo goed losse rails gebruiken.
Recht stuk.....whoooo....bocht!!
[/quote]

Ja, gewoon heel simpel: de eerste bocht grote radius, zeg R5 en vervolgens R3 en als laatste weer een R5 railtje.

Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.



Die dingen zijn overigens niet om een radius te bepalen maar om te zorgen dat, nadat je de radius hebt bepaald (met touwtje en zo) de rail gelijkmatig buigt en er een mooie boog ontstaat. Het nadeel is echter dat je vast zit aan een paar standaard maten.

Citaat van: Opa-Bullcat op januari 31, 2014, 23:07:40
We gaan het tzt eens met een houtje/draadje proberen, ik vond het op een filmpje wat ik ervan zag wel erg netjes uitzien.

Wat te netjes en daardoor onnatuurlijk.

JohnT

Citaat van: easthouselumber op januari 31, 2014, 23:44:07

Ja zal best, maar dan ga je de eigenschappen van flex weer te niet doen .
Kan je net zo goed losse rails gebruiken.
Recht stuk.....whoooo....bocht!!

Ja, gewoon heel simpel: de eerste bocht grote radius, zeg R5 en vervolgens R3 en als laatste weer een R5 railtje.

Jaap
[/quote]

Ja dat kan ook.
Maar met flex gaat het beter.....sinds dat er flex is heb ik nooit anders gebruikt.
Zowel N, H0 en 0n30
Voor Hans...Ik weet niet wat de maten zijn maar hoe groter het nummer achter de R, des te groter is de radius van het bochtstuk.

Ron
Erare humanum est