Stoppen!!!

Gestart door American, december 29, 2013, 14:28:20

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het gaat niet zo goed in de Model Bouw Wereld!
Vollmer stopt ermee.
En zelfs HH in Gouda gaat zijn deuren sluiten.
Alleen nog open op vrijdag en zaterdag tot (bijna) alles weg is.
Jammer!
Hans, liefhebber On30 + H0

Teveel scratchbuilders de laatste tijd, en fabrikantjes die echt mooie kits produceren. Volmer is gewoon niet met z'n tijd mee gegaan....

En over H&H, die man gaat gewoon lekker van z'n welverdiende pensioen genieten. Zou ik ook doen...

Volmer....ja idd....veel te clean en niet goedkoop......
Ook niet echt onze huisjes.
Maar waarom $100 uitgeven aan een kitje, als ik het zelf net zo goed kan.
En daarbij veel meer lol heb!

Jammer dat Huub er mee gaat stoppen.
Daar heb ik toen ik begon met 0n30 een hoop geld achtergelaten!!!


Ton
Erare humanum est

Ik ben het niet eens met jullie argumentatie. De Amerikaanse hoek zit traditioneel vol met scratchbuilders, onze Duitse collega's doen dat bijna niet. Vollmer is gericht op die Duitse markt. Net als o.a. Kibri, waar het ook slecht mee gaat. Er is gewoon geen aanwas meer. De jeugd zoekt andere hobby's.

De gehele Duitse markt ligt op zijn gat.

Roco is overgenomen door Fleischmann en nu staat Fleischman z?lf te koop.
Trix is overgenomen door Marklin en die zijn failliet gegaan.

Het gaat inderdaad niet best met de (Europese) modelspoorfabrikanten. In mijn ogen heeft dat meerdere oorzaken. Allereerst het aanbod aan hobby's/tijdverdrijf voor de jeugd wat een sign of the times is. Ondanks de digitalisering is de modelspoorhobby niet echt 'sexy' en/of 'vet cool'. Overigens ben ik niet van mening dat dit een oude mannenhobby is, maar dat terzijde. ;)

Een andere oorzaak is de (te) beperkte innovatie. Met name in schaal N is het aantal nieuwe modellen bedroevend. Als je kijkt naar het aanbod van kits van bijvoorbeeld Vollmer, dan is dat grotendeels gelijk aan het aanbod van 30 jaar geleden. Voor het aanbod van autootjes van Wiking, idem dito.

Door de internationalisering (dankzij het internet) is het aanbod fabrikanten een stuk groter geworden en ook klein-serie fabrikanten nemen een hap uit de taart. Die bieden de nodige variatie in modellen. De opkomst van 3D printtechnieken heeft (sowieso voor schaal N) ook het nodige veranderd, zeer snelle ontwikkeling (en productie) van modellen. Niet helemaal dezelfde kwaliteit als spuitgiettechnieken, maar wel elk gewenst model dat je wilt (mits je zelf 3D kan tekenen). En natuurlijk de lang aanhoudende crisis die het hobbybudget ernstig doet slinken.
Meer bouwer dan rijder. Huidig project: modulaire cirkelbaan Polar Express

Helaas... Vollmer is gewoon niet meegegaan, simpel. Was dus te verwachten. Je moet wel met je tijd meegaan in deze moderne wereld.

En aangezien de kwaliteit nooit geweldig was (veel te dik plastic) ben ik er niet rouwig om ;)

Aanwas van jeugd heeft er naar mijn bescheiden mening weinig mee te maken, het is niet de jeugd die geld uit geeft in de hobby het zijn de 40 plussers die als ze gesettled zijn de hobby weer oppikken.

Wat betreft Vollmer , tja productie in Duitsland betekent gewoon veel te duur en zeker voor de kwaliteit. Daar komt dan nog bij dat er nauwelijks iets nieuws van Vollmer op de planken kwam.

100 euro of meer hebben velen best wel over voor een kit , maar dan wel een mooie lasercut kit uit hout en niet de 100.000ste die van dezelfde mal af komt.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Wijze woorden, Jan!
Hans, liefhebber On30 + H0

Citaat van: American op december 30, 2013, 00:17:03
Wijze woorden, Jan!

Ja, wat wil je met zo'n bril... :D
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Een geriatrische Rayban! 8) ;D

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op december 30, 2013, 00:29:53
Een geriatrische Rayban! 8) ;D

Ton

Hey , hey , ik ben niet oud
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Tonen van onbehagen over die mooi bril van Jan.
Jan, de mensen zijn gewoon jaloers op jouw bril!
Hans, liefhebber On30 + H0


Natuurlijk moeten ze het hebben van de wat oudere modelspoorder. Maar bij elke hobby is het belangrijk dat de jeugd er vanaf het begin in meegesleurd kan worden.... Zelfs een "speelgoed" instapset is tegenwoordig gigantisch hoog geprijsd, waardoor de al dan niet geintresseerde jeugd snel naar iets anders zoekt....
Betaalbare sets met tot de verbeelding sprekende modellen zoals we die van bijvoorbeeld Bachmann kennen, zijn hier nauwelijks verkrijgbaar omdat de meeste zaken van oudsher met Duits materiaal handelen.

Jeroen

Yep , en die Duitsers gaan het niet redden , dus meer Amerikanen, goeie zaak. Maar het zal echt niet zo'n vaart lopen , weet je dat ze in de 70er jaren al over het einde van modeltreinen discussieerden en ze zijn er nog steeds.

Er zijn ook hier in Europa steeds meer kleine ( eenmans ) bedrijfjes die laserkitjes maken of met 3D printen, in Amerika helemaal , het is toch ook te gek dat een klein bedrijfje zoals RSLaser of Bar Mills om maar wat te noemen de afgelopen 5 jaar meer verschillende kits heeft uitgebracht dan een Vollmer of Kibri.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N