Focus Stacking

Gestart door BvDoorn, oktober 16, 2015, 16:40:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het is al weer een jaar of wat terug dat ik voor het eerst hoorde van "focus stacking" of Picture stacking.

Probleem bij het fotograferen van onze modellen en treinbaan is dat we nooit voldoende scherpte diepte hebben om een hele lok of zelfs een lok met wagons scherp te krijgen op een foto. Je moet daarvoor hele goede studio belichting hebben waar je dan weer een heel klein diafragma kan kiezen die weer een grote scherpte/diepte geeft. Ons geld, tenminste van mij, zit in de treinen en niet echt in mijn foto apparatuur.

Focus stacking kan daar een oplossing voor bieden waarbij je bij normaal licht toch een grote scherpte diepte op je foto kunt krijgen.

Het concept is simpel. Je neemt een stuk of tig foto's van hetzelfde onderwerp, vanaf dezelfde positie. De eerste foto is scherp (focus) dichtbij, de 2e foto is scherp op y cm daarna, de 3e foto is scherp op 2 x y afstand enz. De software maakt een nieuwe foto met alleen die gebieden die per foto het scherpst is (het stapelen / stacking).

Voorbeeld: de onderstaande serie is in totaal 11 foto's (ik plaats er maar 4 of zo).


De neus van de lok is scherp. Hoe verder naar achteren hoe meer onscherp de foto


De achterkant van de lok is scherp. De neus is nu onscherp en de achterkant ook.


De scherpte van de foto zit hier net voorbij de weg.


De scherpte van de foto zit nu op de achterkant van de trein. De voorkant en het midden zijn voledig wazig.

Onderstaande foto is de compilatie van de 11 foto's die ik genomen heb.

Je ziet nu de trein helemaal scherp.

Op dit moment gebruik ik Zerene Stacker. Ze geven 30 dagen proef. Kopen kost zo'n USD 117 (incl BTW). Een gratis programma is Hugin. Ik ben alleen nog niet in staat geweest om die op mijn Apple aan het draaien te krijgen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Interessant Bart;  in mijn tijd als fotograaf moest ik het doen met mijn technische camera of anders op middenformaat met tilt and shift objectieven.
ik ga die Hugin ook eens downloaden en proberen.
Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

Dat is een heel mooi hulpprogrammaatje.
Alleen heb je een focuseerbare lens nodig.
Dat goedkope ding van mij heeft autofocus.

Ton
Erare humanum est

Ik weet niet welke camera jij hebt maar meeste hebben wel een optie van handmatig scherpstellen. Ik ben zelf 2 uur aan het zoeken geweest voordat ik het had gevonden tussen de 100 mogelijke instellingen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Naar aanleiding van dit topic heb ik een oude video opgezocht waarin het gebeuren wordt gedemonstreerd. Zelf heb ik voor dit doel het programma CombinePM in gebruik, werkt simpel en voor mij goed genoeg.

https://www.youtube.com/watch?v=yriynL5yEb8

JohnT

Merci voor het filmpje. CombinePM ken ik niet. Ik kwam dat niet tegen bij mijn zoektocht op het internet. Kan het ook op de Mac?
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Focus stacking kan ook in Photoshop.
https://photographylife.com/how-to-focus-stack-images

Het zijn misschien wat meer stappen maar Photoshop is natuurlijk ook een heel uitgebreid programma.

Groet,

Coen